Dr.Dropin tar kvinnehelse på alvor

Dr.Dropin ønsker å endre holdninger om kvinnehelse ved å bidra med informasjon og opplysning til våre pasienter. Flere av sykdommene innen kvinnehelse er underdiagnostisert, og det er mangel på kunnskap hos de som møter pasientene først. Våre gynekologer har ekspertise på kvinnehelse, hvor både leger og gynekologer hos Dr.Dropin tar dette på alvor.

Hos Dr.Dropin kommer du til dyktige gynekologer med bred erfaring innen kvinnehelse. De kan hjelpe til med alt fra sjekk og celleprøver, ultralyd og undersøkelser ved tidlig graviditet og fertilitetsutrending.

Vil du lære mer om kvinnesykdommene?

Få omtanke og hjelp av våre spesialister

Hos Dr.Dropin har vi allmennleger og gynekologer med god kunnskap om kvinnehelse. Dette er et fokusområde i vårt interne opplæringsprogram, og alle våre leger får jevnlig foredrag om kvinnehelse og gynekologi av erfarne spesialister på området.

• Vår egen gynekolog, Dr. Jan Mellembakken - Professor, overlege og forsker fra Rikshospitalet, en av Norges fremste på Fertilitet, IVF og PCOS.
    • Dr. Azita Mahmoudan er spesialist innen fertilitet og skriver en doktorgrad om PCOS. Endometriose er også et av hennes kjerneområder.

Vi setter kvinnehelse først og ønsker å møte pasientene våre med omtanke og høy faglig kompetanse.

Problematikken rundt endometriose og PCOS

Tallene taler for seg selv. Det er viktig for samfunnet at kvinner sin helse blir satt på agendaen. Kvinnesykdommer blir snakket for lite om og fører til at kvinner lever med usikkerhet, skam og en lidelse som ikke blir tatt på alvor. Våre gynekologer ønsker å tilby en trygg legetime hvor du blir sett og hørt.

Mer enn 10 % av kvinner lever med kvinnesykdommer som fører til unødig lidelse, frustrasjon og usikkerhet. To av disse sykdommene er Endometriose og PCOS (Polycystisk ovariesyndrom).

• Endometriose kan gi sterke og uutholdelige smerter under menstruasjon fordi livmorvev vokser steder det normalt ikke skal og sykdommen kan føre til ufrivillig barnløshet. 1 av 10 kvinner lider av endometriose.

• PCOS gjør at hormonene er i ubalanse. Eggene i eggstokkene modner ikke og blir til væskefylte hulrom. Eggløsning uteblir og for 75 % av de med PCOS kan det bli strevsomt å bli gravid. I tillegg kan PCOS føre til unormal hårvekst, overvekt og kviser. 15 % av kvinner rammes av PCOS.

Gynekolog og forsker på kvinnesykdommer PCOS og endometriose, Jan Mellembakken, kan rådgi og hjelpe om du opplever sterke smerter. Les mer om Jan Mellembakken her:

PCOS og endometriose ekspert Jan Mellembakken

Samarbeid med Iselin Guttormsen

Dr.Dropin ønsker å øke kunnskapen om sykdommer som mange kvinner lever med, med mål om at kvinner skal slippe å leve med unødig frustrasjon, lidelse og usikkerhet. Det handler ikke bare om at kvinnen selv skal få mer kunnskap, men også om at pårørende, venner, arbeidsgivere med fler, skal få en forståelse for sykdommene.

For å oppnå dette har vi blant annet inngått et samarbeid med Iselin Guttormsen, som også brenner for kvinner og kvinnehelse. Iselin Guttormsen snakker fritt og åpent om kvinnehelse og seksualitet gjennom egne kanaler, og jobber med å endre holdninger til kvinnekroppen.

Sammen med Iselin Guttormsen har Dr.Dropin og Daniel Sørli, medisinsk ansvarlig i Dr.Dropin, laget en video som gir deg mer kunnskap om Endometriose og PCOS.

Hvorfor forskes det ikke mer på kvinnesykdommer?

Dr. Jan Mellembakken er gynekolog og rådgiver på kvinnesykdommer hos Dr.Dropin, og er en av få i Norge som forsker på og behandler kvinner med Polycystisk Ovariesyndrom (PCOS) og endometriose.

I det siste har det vært et stort fokus på kvinnesykdommene endometriose og PCOS, og selv Helseministeren vår gikk nylig ut og beklaget til alle kvinner som opplever å ikke å bli trodd på av helsevesenet.

Kvinnesykdommene PCOS og endometriose rammer over 10% av kvinner. Medieprofil Iselin Guttormsen og gynekolog Jan Mellembakken - professor, overlege og forsker fra Rikshospitalet, en av Norges fremste på Fertilitet, IVF og PCOS, diskuterer hvorfor hvorfor slike sykdommer er ført bak lyset. Mange kvinner føler seg ikke sett og hørt av sine leger, og det diskuteres hva kvinner med slike sykdommer går gjennom hver dag.

Les hele intervjuet med Jan Mellembakken hvor vi stiller spørsmålet - hvorfor forskes det ikke mer på kvinnesykdommer?

Les mer om Jan Mellembakken her

#sjekkdeg og HPV-viruset

September er #sjekkdeg måneden. De fleste kvinner vet at vi sjekker oss for å forhindre livmorhalskreft, men de færreste vet at livmorhalskreft kommer fra et HPV-virus. HPV-viruset er nemlig vår vanligste seksuelt overførbare infeksjon, og ikke klamydia som mange tror.

Les mer om HPV-viruset og nytt screeningprogram for kvinner 34-69 år her.

Les mer om HPV-viruset her

Bekkenleddsmerter under graviditet

Omtrent en av fem gravide får bekkenleddsmerter i Norge hvert år. Smertene kan komme både tidlig og sent i svangerskapet. De er ofte lokalisert til de to bekkenleddene på baksiden av bekkenet, men kan også være foran ved symfysen (skambeinet). Smerten kan stråle til sete og bakside av lår. Gå, sitte og stå over tid, stillingsendring, framoverbøying og løfting er ofte smertefullt.

Les mer om bekkenleddsmerter her.

Gravideplager

Kjønnssdykdommer

Kondom er det sikreste vi har for å unngå kjønnssykdommer. Bruk av kondom i Norge øker, men fortsatt velger halvparten å ikke benytte seg av kondom når man har sex men en ny partner. I Norge er vi heldige å ha et godt og tilgjengelig helsevesen, noe som bidrar til at mange senker skuldrene og heller satser på å kurere i etterkant. Det er hverken bra for individuell eller kollektiv helse å ta mer antibiotika enn nødvendig, det bidrar til at bakteriene blir motstandsdyktige og medisinen mister sin effekt.

Går man for lenge uten å behandle kjønnssykdommer kan dette få konsekvenser som bekkeninfeksjoner, bitestikkelbetennelse og infertilitet. Vårt råd for å unngå smitte er å bruke kondom og teste seg mellom nye sex-partnere. Slik holdes smitten nede, og man sikrer at man ikke går for lenge med potensiell smitte og heller ikke smitter videre.

Dr.Daniel Sørli og Iselin Guttormsen diskuterer tematikken. Se videoen i linken under.

Dr.Dropins besøk hos Tusvik & Tønne

Vi har også tatt en tur innom podkasten Tusvik & Tønne for å snakke om sentrale temaer innen kvinnehelse. Første episode snakker vi om HPV-vaksinen. Hvem bør egentlig ta den? Vi tar også opp viktige temaer som celleprøve, bakteriell vaginose og #sjekkdeg-kampanjen. Se alle episodene, og se hvordan samtalen med Lisa Tønne gikk her.

Ep. 1: Hvem bør egentlig ta HPV-vaksinen?

Andre temaer innen kvinnehelse