Symptomer, diagnostisering og behandling (2023)

Endometriose er en tilstand der vev som ligner det som vanligvis vokser inni livmoren, vokser utenfor livmoren. Dette vevet kan vokse på eggstokkene, livmoren, tarmen og andre steder i bekkenregionen. Endometriose kan forårsake smerter, infertilitet og andre helseproblemer.

Hva er endometriose?

Dr. Azita Mahmoudan forklarer.

Symptomer på endometriose

Symptomene på endometriose kan variere fra person til person, og noen mennesker kan ha endometriose uten å ha noen symptomer i det hele tatt. Endometriose kan gi en rekke symptomer, inkludert:

• Smerter i underlivet og lavere rygg, spesielt under menstruasjon
  • Menstruasjonssmerter som er verre enn normalt
  • Smerter under samleie
  • Infertilitet eller problemer med å bli gravid
  • Uregelmessige blødninger
  • Forstoppelse, diaré og oppblåsthet
  • Blodig urin under menstruasjon
  • Smerter ved vannlating under menstruasjon
  • Utmattelse og anemi er også vanlige plager.

Det er viktig å påpeke at symptomene som nevnes her kan også være tegn til annen sykdom og det er viktig å utelukke andre tilstander som en del av utredningen.

Bestill time hos gynekolog

Hvordan settes diagnosen?

Endometriose kan noen ganger sees gjennom en gynekologisk undersøkelse og ved hjelp av ultralyd. Ultralyd kan avdekke endometriosecyster, men kan også vise andre årsaker til smerter. Din gynekolog kan basere mistanken om endometriose på din sykehistorie og beskrivelse av smertene du opplever, men den eneste måten å stille en sikker diagnose på er ved å ta vevsprøver gjennom en laparoskopi (kikkhullskirurgi) og sende dem inn for analyse, som gynekologen kan henvise deg til.

Før man kommer til laparoskopi, skal man sammen med gynekologen ha kartlagt mest mulig. Det vil også være viktig å føre dagbok over menstruasjonssyklus, symptomer og smerter – da får du og legen et bedre utgangspunkt for å se sammenhenger tidlig i forløpet.

I Norge tar det i gjennomsnitt 7 år før diagnosen blir stilt. Tidlig diagnose er viktig for å velge behandlinger som kan bidra til å bevare fruktbarhet og hindre forverring av tilstanden. Hvis du opplever symptomer på endometriose, bør du kontakte lege eller gynekolog. Tidlig behandling kan redusere smerter og forbedre livskvaliteten.

Behandling av endometriose

Det finnes behandling for endometriose, men det er viktig å huske på at der en kronisk sykdom som man ikke kan kureres. Men man kan mildne forløpet, symptomene og konsekvensene. Behandlingsmulighetene avhenger av alvorlighetsgraden av endometriosen, om pasienten ønsker å bli gravid eller ikke, og pasientens alder og generelle helse. Behandlingsmulighetene for endometriose inkluderer:

• Hormoner kan brukes for å redusere veksten av endometriumet og lindre smerter.
  • Smertestillende kan også brukes for å lindre smerter ved eggløsning og menstruasjon.
  • Kirurgi kan være nødvendig for å fjerne endometriosevev og lindre symptomene. Det finnes ulike typer kirurgi som kan være aktuelle, inkludert laparoskopi og hysterektomi (fjerning av livmoren).

Smertemestring og fysisk aktivitet har også gitt god effekt på andre smertetilstander. En studie som pågår nå, ser på den direkte effekten av fysisk trening og smertemestring opp mot utfordringer knyttet til endometriose.

Les mer om smertemestring her

Endometriose og infertilitet

Hvordan henger det sammen?

Hvordan kan Dr.Dropin hjelpe deg?

Dr.Dropin har gynekologer som kan hjelpe, veilede og undersøke deg som kjenner sterke smerter i forbindelse med eggløsning og menstruasjon, samt henvise deg videre dersom det er behov for å gjennomføre laparoskopi.

Våre fysioterapeuter med spesialkompetanse innen kvinnehelse kan også hjelpe deg med å lindre muskelspenninger og smerter i bekkenområdet.

Les mer om hvordan en fysioterapeut kan bistå

Ofte stilte spørsmål om endometriose

Hva forårsaker endometriose?

Det er ikke kjent hva som forårsaker endometriose, men det kan være genetisk betinget og kan være relatert til hormoner. Det finnes behandlinger for endometriose, men det finnes ingen kur for tilstanden.

Hvorfor gir endometriose smerter?

Når man har menstruasjon og endometriet blør i livmoren, så vil det også blø på de andre lokasjonene hvor det unormale vevet vokser. Det fører til betennelse, blodansamlinger, arrvev og smerter.

Det slimhinnelignende vevet som utgjør endometriosen påvirkes av hormoner på lik linje med det normale vevet i livmorhulen. Når du blir påvirket av hormoner i syklusen din, så vil også endometriosen bli påvirket. I livmoren vil blodet bli støtet ut ved blødninger fra skjeden, men ved endometriose, som ligger andre steder hvor blodet ikke har mulighet til å finne en vei ut, og vil det dannes små blodcyster.

Hvordan, og hvor mye smerte er vanlig?

Kvinner med endometriose opplever ofte sterke smerter ved menstruasjon og har dårlig effekt av smertestillende. Noen opplever også smerter ved eggløsning og i dagene før menstruasjon. Smertene utenom livmoren er lokalisert der hvor endometriosen vokser – det være seg i tarm ved avføring, støtsmerter ved samleie eller smerter ved vannlatning. Hvis enometriosen har fått utvikle seg over mange år kan smertene bli konstante. Det gjelder også hvis endometriosen trykker på nerver og vonde områder. Å gå med smerter over tid kan gi nedsatt søvnkvalitet, endret apetitt og utmattelse.

Hvorfor kan det være vanskelig å sette diagnosen?

Symptomene på endometriose kan lett forveksles med tilstander fra de organene som er påvirket. Eksempelvis kan endometriose i blæren forveksles med urinveisinfeksjon. I tarm kan det tolkes som en del av irritabel tarm. Ofte kan symptomene forverres over tid når man har hatt mange menstruasjoner som har påvirket vevet gang på gang. Det vil gjøre at diagnosen blir tydeligere når årene går og det er lettere å knytte det til f.eks. sykliske smerter.

Østrogen er en forutsetning for utvikling av endometriose. Symptomene opptrer i fruktbar alder og vil for de fleste avta ved overgangsalder. P-piller kan brukes som en del av utredningen, hvis smertene avtar ved bruk av pillene, vil det kunne gi en god pekepinne.

Hva er forskjellen på endometriose og adenomyose?

Endometriose er en tilstand der vev som ligner på livmorslimhinnen (endometriet) vokser utenfor livmoren. Dette vevet kan finnes på eggstokkene, egglederne, bukhinnen eller andre organer i nærheten av livmoren. Adenomyose derimot, er en tilstand der endometriet vokser inni muskelvevet i livmoren (myometriet). Dette fører til fortykkelse av livmoren og kan forårsake økt blødning under menstruasjonssyklusen. Adenomyose kan også føre til smertefulle menstruasjoner, kroniske smerter i bekkenet og i noen tilfeller infertilitet. Den nøyaktige årsaken til adenomyose er ukjent, men hormonelle og genetiske faktorer kan spille en rolle. Du kan lese mer om andenomyose her.

Hvorfor forskes det ikke mer på kvinnehelse?

Vi har tatt en prat med forsker Jan Mellembakken om hvorfor kvinnesykdommer ikke prioriteres innen forskning.

Se intervju

Forfatter: Lege Anne Marte Ladim og fysioterapeut Martine Høiby.
Sist oppdatert: 14.06.2023