Adenomyose

Adenomyose er en tilstand der endometriumet, det indre laget av livmoren, vokser inn i muskelvevet i livmoren. Dette kan føre til smerter, uregelmessige blødninger og infertilitet. Adenomyose kan være vanskelig å diagnostisere, da symptomene kan være like de som oppstår ved andre gynekologiske tilstander, som endometriose og fibroider. En gynekolog kan bruke ultralyd, MR og laparoskopi for å stille diagnosen. Behandlingsmulighetene for adenomyose inkluderer medisiner, kirurgi og alternativ behandling.

Hvilke symptomer kan Adenomyose gi?

Adenomyose kan gi en rekke symptomer, inkludert:

• Smerter i underlivet og lavere rygg, spesielt under menstruasjon
  • Uregelmessige blødninger, inkludert menoragi (mye menstruasjonsblod) og metroragi (uregelmessig menstruasjon)
  • Følelse av å være full i magen
  • Infertilitet eller problemer med å bli gravid
  • Forstoppelse, diaré og oppblåsthet
  • Smerter under samleie

Det er viktig å huske at symptomene på adenomyose kan være like de som oppstår ved andre gynekologiske tilstander, så det er viktig å oppsøke lege for en formell diagnose.

Hvorfor gir adenomyose smerter?

Adenomyose kan forårsake smerter fordi det indre laget av livmoren (endometriumet) vokser inn i muskelvevet i livmoren. Når endometriumet vokser inn i muskelvevet, kan det forårsake betennelse og økt spenning i muskulaturen, noe som kan føre til smerter. Smertene kan være verst under menstruasjon, når endometriumet avvises gjennom livmoren og muskulaturen må trekke seg sammen for å fjerne det. Smertene kan også være kroniske og være til stede hele måneden.

Hvorfor kan det være vanskelig å sette diagnosen?

Det kan være vanskelig å sette diagnosen adenomyose fordi symptomene kan være like de som oppstår ved andre gynekologiske tilstander, som endometriose og fibroider. I tillegg kan symptomene variere fra person til person, og noen mennesker kan ha adenomyose uten å ha noen symptomer i det hele tatt. Det kan også være vanskelig å visualisere adenomyose gjennom en vanlig gynekologisk undersøkelse, så det kan være nødvendig å bruke andre diagnostiseringsmetoder, som ultralyd, MR og laparoskopi, for å stille diagnosen.

Hvordan settes diagnosen Adenomyose?

En gynekolog kan stille diagnosen adenomyose ved å gjennomføre en fysisk undersøkelse og ved å spørre pasienten om symptomene de opplever. Det kan også være nyttig å gjennomføre en ultralyd for å se på livmoren og omgivende vev. En MR (magnetisk resonans) kan også brukes for å se inn i livmoren og omgivende vev og for å visualisere endometriumet som har vokst inn i muskelvevet. En laparoskopi, som er en form for kirurgi hvor gynekologen bruker et lite kamera for å se inn i bukhulen, kan også være nyttig for å diagnostisere adenomyose. Ved laparoskopi kan legen fjerne vevsprøver (biopsier) for videre undersøkelse og bekrefte diagnosen.

Hvordan kan Dr.Dropin hjelpe?

Hos Dr.Dropin har gynekologer som kan hjelpe- og veilede deg som kjenner sterke smerter ifm. med eggløsning og menstruasjon.

• Kort ventetid
  • Fast pris 1195,-
  • Ingen henvisning

Har du flere spørsmål om endometriose eller andre kvinnesykdommer? Ta kontakt med oss på gynekolog@drdropin.no så skal vi hjelpe deg så godt vi kan.

Les mer om gynekologtilbudet til Dr.Dropin:

Dr.Dropin Gynekologi