Kne og legg

Knesmerter er et utbredt helseproblem i Norge, som kan påvirke en stor del av befolkningen i ulike aldre og med ulike livsstiler. Dette omfatter ulike tilstander som kan forårsake smerte, ubehag og begrenset funksjon i kneet. Vanlige årsaker inkluderer akutte skader, overbelastning og betennelser. Les mer om de vanligste knesmertene, deres symptomer og tilgjengelige behandlingsalternativer.

Runner's knee / Løperkne

Løperkne er en tilstand som påvirker utsiden av kneet. Det oppstår vanligvis som følge av overbelastninger og fører ofte til smerte og stivhet i senebåndet (iliotibialbåndet) på utsiden av kneet.

Les mer om runner's knee her

Kneartrose

Kneartrose, også kjent som slitasjegikt, er en plagsom tilstand som påvirker kneleddet. Dette kan resultere i smerter og redusert bevegelighet. Dagligdagse aktiviteter som å gå, bøye kneet eller klatre trapper kan bli smertefulle og utfordrende.

Les mer om kneartrose her

Jumper's knee / hopperkne

Jumper's knee, også kjent som hopperkne og patellar tendinopati er en tilstand som påvirker senen under kneskålen. Det oppstår vanligvis som følge av overbelastning ved gjentatt hopping eller løping.

Les mer om jumper's knee her

Beinhinnebetennelse (MTSS)

Beinhinnebetennelse, også kjent som shin splints eller MTSS (medialt tibial stress syndrom), er en ubehagelig tilstand som påvirker musklene og beina, spesielt skinnbenet. Dette kan føre til smerter og redusert evne til å utføre visse aktiviteter. Enkle handlinger som å gå, løpe, eller hoppe kan utløse smerte og gjøre dagliglivet utfordrende.

Les mer om beinhinnebetennelse her