Kvinnehelse

Våre fysioterapeuter kan hjelpe deg med en rekke plager knyttet til bekken, underliv og graviditet. Vi møter deg med forståelse og empati, og jobber tverrfaglig for at du skal få den hjelpen du trenger.

• Ingen henvisning
  • Faglig kompetanse
  • Fysisk i klinikk eller på video
Se ledige timer

Dr.Dropin Fysikalske ser deg og dine plager

I Dr.Dropin Fysikalske har vi fysioterapeuter med spesialisering på kvinnehelse som tar plagene dine på alvor, og kan bistå med alt fra diagnostisering til smertehåndtering og behandling.

Under kan du lese mer om ulike smertetilsander og problematikker som mange kvinner opplever i løpet av livet, og hvordan vi kan hjelpe deg. Vi har forståelse for at årsakene til diagnosen kan være kompleks og har derfor tett tverrfaglig samarbeid med våre gynekologer, psykologer og allmennleger.

Plager i bekkenbunnsmuskulatur

Bekkenbunnen er musklene i underlivet og danner gulvet i bekkenet.
Bekkenbunnen sørger blant annet for at vi kan holde på urin, luft og avføring, og gir en støttende effekt for indre organer som blære, livmor og tarm. I tillegg har musklene en viktig rolle når det kommer til seksualfunksjon.

Les mer om bekkenbunnsmuskulatur

Delte magemuskler

Delte magemuskler eller diastase er en naturlig del av det å være gravid. For at magen skal kunne vokse må musklene trekkes fra hverandre (bindevevet mellom magemusklene strekker seg) for å gi plass til babyen som vokser i magen. For de aller fleste trekker musklene og bindevevet seg samme igjen etter fødsel. I noen tilfeller går ikke musklene helt sammen igjen etter fødsel.

Les mer om bekkenbunnsmuskulatur

Bekkenleddsmerter under graviditet

Smerter i bekkenledd er en vanlig konsekvens av graviditet. Dette kan gjøre svangerskapet svært smertefullt og hindre deg i å bedrive de aktivitetene du vil. Derfor er det viktig med god og riktig behandling.

Les mer om bekkenleddsmerter

Manometri

Manometri er et standardisert verktøy for å undersøke kraft i muskulaturen, endringer gjennom behandlingsforløpet, og for å motivere pasienten til trening av bekkenbunnen. Denne informasjonen er nyttig for å individuelt tilpasse treningsopplegg og måle fremgang, da dette er vanskelig å måle på andre måter. Undersøkelsesmetoden brukes blant annet på bekkensenteret på Ahus. Dr.Dropin er en av få aktører som tilbyr denne tjenesten i Oslo sentrum.

Les mer om manometri

Vaginisme

10-15% av kvinner opplever smerter i underlivet. Dette kan være både fysisk og psykisk belastende, samt redusere kvinnens livskvalitet.

En av disse tilstandene er vaginisme. Her kan du lese mer om symptomer, årsaker og hvordan våre behandlere kan hjelpe deg med å redusere smerter, samt bidra til at tilstanden ikke forverres.

Les mer om vaginisme

Vulvodyni

En av disse tilstandene er vulvodyni. Her kan du lese mer om symptomer, årsaker og hvordan våre behandlere kan hjelpe deg med å redusere smerter, samt bidra til at tilstanden ikke forverres.

Les mer om vulvodyni