Ankel og fot

Fot- og ankelplager er et utbredt helseproblem i Norge, som kan påvirke en stor del av befolkningen i ulike aldre og med ulike livsstiler. Dette omfatter ulike tilstander som kan forårsake smerte, ubehag og begrenset funksjon i foten og ankelen. Vanlige årsaker inkluderer akutte skader, overbelastning og betennelser. Les mer om de vanligste fot- og ankelplagene, deres symptomer og tilgjengelige behandlingsalternativer.

Plantar fascitt

Plantar fascitt er en tilstand som fører til smerter og stivhet i den tykke senen (plantar fascia) under foten. Smertene sitter vanligvis i hælen eller fremover i fotbuen.

Les mer om plantar fascitt her

Haglunds hæl

Haglunds hæl er en tilstand der det dannes en benete utvekst på baksiden av hælen. Dette kan føre til smerter og irritasjon, spesielt når det er press på hælen, som ved bruk av trange sko.

Les mer om haglunds hæl her

Hallux valgus

Hallux valgus, også kjent som "skjev stortå" er en tilstand der det dannes en vinkel på stortåen, og ofte ledsages av en fortykkelse rundt stortåens grunnledd. Dette kan føre til smerter og ubehag, spesielt ved bruk av trange sko som legger press på stortåen og forverrer tilstanden.

Les mer om hallux valgus her

Beinhinnebetennelse (MTSS)

Beinhinnebetennelse, også kjent som shin splints eller MTSS (medialt tibial stress syndrom), er en ubehagelig tilstand som påvirker musklene og beina, spesielt skinnbenet. Dette kan føre til smerter og redusert evne til å utføre visse aktiviteter. Enkle handlinger som å gå, løpe, eller hoppe kan utløse smerte og gjøre dagliglivet utfordrende.

Les mer om beinhinnebetennelse her