Skolevegring
Skolevegring har ofte mange og sammensatte årsaker. Dersom barnet ditt ikke vil gå på skolen og viser tegn til å ha skolevegring bør du ta grep tidlig. Snakk med barnet og kontakt skolen, for å sette i gang en prosess.
Skolevegring har ofte mange og sammensatte årsaker. Dersom barnet ditt ikke vil gå på skolen og viser tegn til å ha skolevegring bør du ta grep tidlig. Snakk med barnet og kontakt skolen, for å sette i gang en prosess.
Når barn og unge i skolealder har regelmessig fravær fra skolen eller deler av skoledagen, der fraværet ikke pålegges av foreldre eller skyldes sykdom, omtales dette som skolevegring.
Selv om fraværet forårsakes av den unges egen atferd, anses skolevegring som ufrivillig fravær til forskjell fra skulking.
Psykisk sykdom kan ligge til grunn for skolevegring, men trenger ikke å gjøre det. Felles for de fleste tilfeller av skolevegring er at det er noe i livet til barnet – enten privat eller på skolen – som gjør det vanskelig å være der.
Norsk Psykologforening anslår at 1-4% har vanskeligheter med å komme seg på skolen som følge av skolevegring, avhengig av hvordan vi definerer det. Det betyr at det er omkring én per klasse som har skolevegring. Med andre ord er det mange familier som har kortere eller lengre perioder der det er utfordrende å få barnet til å gå på skolen. For foreldre er dette ofte en vond og vanskelig situasjon der en føler seg maktesløs og fortvilet. Situasjonen krever tid og tålmodighet, og det er viktig å være åpen for at det kan handle om noe man ikke har kjennskap til.
Det kan være ulike årsaker til at den unge ikke ønsker å gå på skolen:
For de fleste som opplever skolevegring er dette noe som har utviklet seg over tid, men for enkelte oppstår som lyn fra klar himmel. I sistnevnte tilfeller er årsaken ofte knyttet til hendelser på skolen som barnet vil unngå.
For mange er det ikke nødvendigvis den utløsende faktoren som bidrar til å opprettholde skolevegringen, og ved lengre fravær kan opplevelsen av utenforskap, manglende mestringsfølelse og redusert kontakt med medelever bidra til å øke terskelen for å returnere til skolen og i seg selv forsterke skolevegringen. Jo tidligere skolevegring identifiseres, jo raskere kan sørge for at barnet kommer tilbake i skolen og unngå at problemet øker.
Ta tak i situasjonen tidlig. Ikke vent og se om problemet løser seg av seg selv, da øker snarere risikoen for at problemet forverrer seg.
Som forelder kan det være nyttig å stille seg selv følgende spørsmål:
Til barnet ditt kan spørsmålene under være nyttige, litt avhengig av alder:
Det er ingen fasit på når man bør sette i gang tiltak, men dersom barnet ditt viser diffuse symptomer og plager, og viser motvilje til å dra på skolen, bør dette utforskes nærmere med en gang.
Snakk med barnet, og ta tidlig kontakt med skolen for å utveksle informasjon og få i gang en prosess. Siden vi vet at fravær avler fravær, bør barnet motiveres til å dra på skolen til tross for f.eks vondter i kroppen, med en avtale om at barnet kan reise hjem hvis det blir verre - som også skolen får beskjed om.
Avklar den fysiske helsen med fastlege for å utelukke en fysisk sykdom, men jobb for at barnet skal gå på skolen i mellomtiden. Sammen med de ansatte på skolen kan dere finne måter å møte barnet på som gjør det lettere for barnet å være på skolen.
Dersom samarbeidet med skolen ikke er tilstrekkelig eller ikke fungerer som det skal, kan flere instanser i kommunen kontaktes, som f.eks. PPT, skolehelsetjenesten, og kommunale samtaletilbud for barn, unge og foresatte. De ansatte på skolen kan hjelpe med å ta kontakt med kommunale instanser, eller man kan ta direkte kontakt selv. Se hjemmesiden til din kommune for mer informasjon.
Ettersom situasjonen gjerne krever tett samarbeid mellom ulike instanser bør skole og eventuelt kommunen være førstevalget. Men private tilbud kan også være nyttige, spesielt der det er ventetid hos andre instanser.
Vi har psykologer med bred erfaring fra det offentlige og det private. De møter ofte barn, unge, foreldre og familier som opplever aspekter ved hverdagen som ekstra krevende, og kan hjelpe til med skolevegring.
Psykologene kan hjelpe deg som forelder om du ønsker veiledning i hvordan du kan håndtere situasjonen, eller hjelpe deg med å navigere i landskapet av støtteinstanser. De kan også bistå dersom barnet ditt er mer villig til å prate med fagpersoner på denne måten – enten sammen med en eller begge foreldre, eller alene.
Skolevegring kan også være svært belastende for parforholdet, og for noen foreldre kan parterapi hjelpe til med å ivareta et godt parforhold mens man står i situasjonen pågår. Dette er igjen til nytte for barnet.
Vi tilbyr samtaler både i klinikk og over video, og har kort ventetid.