Smerter i underlivet: Vulvodyni

10-15% av kvinner opplever smerter i underlivet. Dette kan være både fysisk og psykisk belastende, samt redusere kvinnens livskvalitet.

En av disse tilstandene er vulvodyni. Her kan du lese mer om symptomer, årsaker og hvordan våre behandlere kan hjelpe deg med å redusere smerter, samt bidra til at tilstanden ikke forverres.

Hva er vulvodyni?

Vulvodyni er en tilstand som rammer ca 10 % – 15 % av alle kvinner i løpet av livet. Vulvodyni beskrives som en kronisk smertetilstand i vulva (den ytre delen av kvinnens kjønnsorganer).

I likhet med vaginisme, er vulvodyni ofte forbundet med dysfunksjon av bekkenbunnsmuskulaturen. En ser lavere smertegrense for trykk, økt muskeltonus i hvile, og nedsatt kontroll over musklene i underlivet.

Les mer om bekkenbunnsmuskulaturen Les mer om vaginisme

Årsaker til vulvodyni

Bakgrunn og årsaker til vulvodyni er ikke klarlagt, men er antagelig multifaktoriell. Vulvodyni kan ramme kvinner i alle aldre. Mulige årsaker som delvis er støttet av forskningsfunn er blant annet:

• Kronisk betennelsestilstand
  • Genetiske faktorer
  • Stram bekkenbunnsmuskulatur
  • Hormonelle forandringer

Mange kvinner med vulvodyni har opplevd traumatiske hendelser. Spiseforstyrrelser og seksuelle overgrep er også overrepresentert. Stress og vanskelige ting i livet kan gi muskelspenninger også i bekkenet ditt, og kan bidra til at du får vulvodyni.

Symptomer på vulvodyni

Symptomene på vulvodyni kan være komplekse. Ofte kjennetegnes det ved

• Brennende, sviende og/eller stikkende smerter
  • Kløe og generelt ubehag
  • Smerter ved berøring, eller når noe føres inn i skjeden (men kan også være tilstede hele tiden)

Andre opplever også eksempelvis muskelspenninger, tørrhet og andre smertetilstander som hodepine, nakke/skulderplager og smerte ved vannlating. Mange kvinner har tidligere blitt behandlet for multiple candida- og/eller urinverisinfeksjoner. Forekomsten øker også etter behandling av kondylomer (kjønnsvorter).

Generalisert vs lokalisert vulvodyni

Man kan skille mellom to typer, generalisert- og lokalisert vulvodyni.

• Generalisert vulvodyni er en tilstand der smerten oppleves i hele vulva, inkludert klitoris, indre og ytre kjønnslepper, og perineum (området mellom anus og kjønnsorganene). Dette kan være en kronisk tilstand som påvirker kvinnens evne til å ha sex eller til og med å ha på seg tettsittende klær.
  • Lokalisert vulvodyni er en tilstand der smerten er begrenset til en bestemt del av vulva. Det kan være smerte i en av kjønnsleppene, klitoris eller et annet område. Denne formen for vulvodyni kan være mer lett å behandle enn generalisert vulvodyni, da det kan være lettere å identifisere årsaken til smerten og dermed velge en mer målrettet behandling.

Hvordan kan Dr.Dropin hjelpe deg?

Dessverre finnes det ingen etablert standardbehandling eller ingen behandlingsstudier som viser sikker effekt. Målet vil være å redusere smertene, samt øke livskvalitet og seksualfunksjon. En fysioterapeut kan hjelpe deg med en rekke behandlinger for å redusere smerter knyttet til vulvodyni. Dette innebærer blant annet:

• Bekkenbunnsøvelser og å få kontroll på muskelspenninger
  • Lære deg å slappe av i bekkenbunnsmuskulaturen
  • Lære ulike stå- sitte- og hvilestillinger.
  • Massasje
  • Kunnskap og informasjon

Ettersom vulvodyni kan knyttes til mange komplekse årsaker, er det ofte anbefalt å kombinere ulike behandlingsmetoder. Under kan du lese mer om hvordan du kan få hjelp av ulike behandlere og helsepersonell.

Vi har behandlere med spesialkompetanse på kvinnehelse i Oslo, Bergen og Stavanger

Vi vet at riktig kompetanse og god kjemi er viktig. Nedenfor kan du derfor bli bedre kjent behandlere våre. Vi håper dette gjør det lettere å finne en behandler som passer nettopp deg.

Fysioterapeut Joanna (Oslo)

Joanna jobber med alt av muskel-, og skjelettplager, med spesiell interesse og kompetanse på kvinnehelse. Vanlige tilstander hun behandler er dysfunksjon og smerter i bekkenbunn, underlivssmerter (blant annet vulvodyni, vaginisme, vestibulitt, underlivsfremfall/underlivprolaps og urininkontinens) langvarig smerte, anorektal dysfunksjon, smerter i halebeinsåmrådet og seksuell dysfunksjon.

Hun undersøker og behandler også kjevesmerter og
kjeveleddsdysfunksjon TMD. Her benytter hun seg av flere ulike behandlingsverktøy.

Det hun synes er mest givende i jobben som fysioterapeut er å jobbe for noe som er større enn seg selv og å kunne være med å bidra til å gjøre en forskjell i andre menneskers hverdagen og liv.

Joanna har særlig interesse for:
Kvinnehelse | Bekken | Vulvodyni | Vaginisme | Urininkontinens | Anorektal dysfunksjon | Halebeinsmerter | Hofte | Rygg | Kjevesmerter | Kjeveleddsdysfunksjon - TMD

Tilleggstjenester som Joanna tilbyr:
✓ Manometri – trykkmåling av styrke og utholdenhet i bekkenbunn
✓ Trykkbølgebehandling
✓ Vaginal og rektal undersøkelse

Hvor kan du bestille time hos Joanna?
📍Majorstuen - Hegdehaugsveien (Oscars gate 20)

Se ledige timer hos Joanna:

Kiropraktor Ingrid-Johanne (Bergen)

Ingrid-Johanne er fra Askøy. Hun studerte i Bournemouth og var ferdig i 2008. Hun er en allmenn kiropraktor med over 15 års erfaring med bred kompetanse og har en spesiell interesse for behandling av kvinner og gravide.

Som kiropraktor er Ingrid-Johanne primærkontakt i helsevesenet, slik som fastleger, og kan henvise til legespesialister, MR eller andre bildediagnostiske undersøkelser og sykemelde inntil 12 uker ved klinisk behov.

Ingrid har særlig interesse for:

Rygg | nakke | Fot, ankel og legg | Hodepine | Bekken | Kvinnehelse/Gravideplager

Hvor kan du bestille time hos Ingrid?

📍 Berstadhuset (Bergen, Valkendorfsgaten 9)

Se ledige timer hos Ingrid:

Fysioterapeut og Osteopat Hege (Stavanger)

Med 25 års erfaring som fysioterapeut og osteopat, tilbyr Hege spesialisert behandling inkludert medisinsk akupunktur. Utdannet i Berlin og videreutdannet ved European School of Osteopathy. Hennes dedikasjon til faget reflekteres i hennes personlige tilnærming til hver pasient, hvor målet er å oppnå optimal helse og velvære. Hege behandler alle muskel- og skjelettplager, inkludert rygg, nakke, hofte, kne og fotplager, samt har særskilt kompetanse på kvinnehelse/gravidplager og barn..

Hvor kan du bestille time hos Hege?

📍Stavanger - Vaktapoteket (Olav V s gate 11)

Se ledige timer hos Hege:

Fysioterapeut og Osteopat Bente (Oslo)

Bente er fysioterapeut og osteopat med 20 års erfaring med behandling av voksne og barn. Hun har opptatt av å se helheten og finne et
individuelt tilpasset behandlingsforløp for den enkelte. Som både
osteopat og fysioterapeut har hun et bredt utvalg av
behandlingsteknikker å velge mellom. Det kan være leddjusteringer, mobilisasjonsteknikker, bløtvevsbehandling og kraniell osteopati. Ved behov benyttes dry needling (tørrnåler) eller trykkbølgebehandling. Hun har utvidet kompetanse innenfor kvinnehelse.

Bente har særlig interesse for:
Gravide | hodepine | nakke | rygg | svimmelhet | underlivsplager | bekken | funksjonelle mage- og tarmplager | kjeve | plager med pusten

Hvor kan du bestille time hos Bente?
📍 Grunerløkka (Markveien 25)

Se ledige timer hos Bente:

Terapi

Langvarige og intense smerter kan påvirke både psyken og samlivet. Da tilstanden i mange tilfeller kan knyttes til traumer, frykt og stress, kan det være hensiktsmessig å få hjelp til å bearbeide dette gjennom terapi og eventuell medikamentell behandling.

Dr.Dropin har både psykologer og psykiatere som har bred kompetanse innen ulike problematikker. Under kan du lese mer om våre tjenester og finne en behandler som passer best for deg.

Gynekologisk undersøkelse

Har du smerter i underlivet og ikke har fått avkreftet andre diagnoser, kan det være lurt å gjennomføre en gynekologisk undersøkelse. Våre gynekologer har bred kompetanse innen kvinnesykdommer, og møter alle pasienter med forståelse og empati.

Under kan du lese mer om våre tjenester og finne en gynekolog som passer best for deg.