Bekkenbunn og manometri

Visste du at mange underlivsplager kan knyttes til bekkenbunnen? Dr.Dropin Fysikalske har god kompetanse med plager knyttet til bekken og underliv, og tilbyr behandling, oppfølging samt individuell tilpassede tiltak.

Se ledige timer

Hva er bekkenbunnen?

Bekkenbunnen er musklene i underlivet og danner gulvet i bekkenet. Bekkenbunnen sørger blant annet for at vi kan holde på urin, luft og avføring, og gir en støttende effekt for indre organer som blære, livmor og tarm. I tillegg har musklene en viktig rolle for seksualfunksjon. Urinlekkasje eller ulike former for bekkenbunnsplager kan ramme alle, både unge og eldre, kvinner og menn, topptrente og ikke-topptrente. Svangerskap, fødsel og overgangsalder er av de hyppigste utløsende årsakene til plager.

Husk at du ikke alene om å ha plager. Vi tar problemene mange synes er flaut å snakke om, på alvor. Hos Dr.Dropin tilbyr vi undersøkelse av bekkenbunnen hos fysioterapeut med spesialkompetanse på kvinnehelse.

Manometri: måling av bekkenbunnens funksjon

Manometri måler endringer i vaginalt trykk, og kan betraktes som
gullstandarden for måling av bekkenbunnmuskulaturen i klinisk praksis.

Manometri er et standardisert verktøy for å undersøke kraft i muskulaturen, endringer gjennom behandlingsforløpet, og for å motivere pasienten til trening av bekkenbunnen. Denne informasjonen er nyttig for å individuelt tilpasse treningsopplegg og måle fremgang, da dette er vanskelig å måle på andre måter. Undersøkelsesmetoden brukes blant annet på bekkensenteret på Ahus. Dr.Dropin er en av få aktører som tilbyr denne tjenesten i Oslo sentrum.

Når benytter vi manometri?

• Som en del av «Bekkensjekken»
  • Kontroll av bekkenbunnsmuskulaturen etter graviditet og fødsel
  • Inkontinens – ufrivillig lekkasje av urin
  • Fremfall / underlivsprolaps
  • Smertetilstander i underlivet
Iselin utfører manometri

Bekkenbunnstrening

Bekkenbunnstrening er standard førstelinjebehandling i Norge ved urininkontinens og underlivsprolaps. Veiledet styrketrening av bekkenbunnen øker etterlevelse og sørger for at pasienten utfører treningen korrekt.

Det er god dokumentasjon på effekt av styrketrening av bekkenbunnen. En nyere norsk studie der kvinner trente bekkenbunnen daglig i 6 måneder ble det påvist en sterkere og mer utholdende bekkenbunnsmuskulatur, og oppnådde disse resultatene:

• 74 % fikk redusert følelse av trykk og tyngde i underlivet og kjente mindre utbuling i skjeden.
  • 74 % av kvinner som hadde urinlekkasje ble bedre og 53 % fikk redusert ufrivillig luftavgang.
  • Bedring av seksualfunksjon hos 39 % av kvinnene.
  • Posisjonen på urinblæra ble hevet 4,3 mm og tarmen ble hevet 6,7 mm.
  • Muskelåpningen i bekkenbunnen (rundt urinrør, skjede og endetarm) ble redusert med 1,8 cm2.
Bekkenbunnsøvelser Martine

Bli bedre kjent med behandlerne våre

Vi vet at riktig kompetanse og god kjemi er viktig. Nedenfor kan du derfor bli bedre kjent med våre behandlere. Vi håper dette gjør det lettere å finne en behandler som passer nettopp deg.

FysikalskeFysikalske
Fysikalske

Møt vår fysioterapeut, Joanna!

Joanna jobber med alt av muskel-, og skjelettplager, med spesiell interesse og kompetanse på kvinnehelse. Vanlige tilstander hun behandler er dysfunksjon og smerter i bekkenbunn, underlivssmerter (blant annet vulvodyni, vaginisme, vestibulitt, underlivsfremfall/underlivprolaps og urininkontinens) langvarig smerte, anorektal dysfunksjon, smerter i halebeinsåmrådet og seksuell dysfunksjon.

Hun undersøker og behandler også kjevesmerter og
kjeveleddsdysfunksjon TMD. Her benytter hun seg av flere ulike behandlingsverktøy.

Det hun synes er mest givende i jobben som fysioterapeut er å jobbe for noe som er større enn seg selv og å kunne være med å bidra til å gjøre en forskjell i andre menneskers hverdagen og liv.

Joanna har særlig interesse for:
Kvinnehelse | Bekken | Vulvodyni | Vaginisme | Urininkontinens | Anorektal dysfunksjon | Halebeinsmerter | Hofte | Rygg | Kjevesmerter | Kjeveleddsdysfunksjon - TMD

Tilleggstjenester som Joanna tilbyr:
Manometri – trykkmåling av styrke og utholdenhet i bekkenbunn | Trykkbølgebehandling | Vaginal og rektal undersøkelse

Hvor kan du bestille time hos Joanna?
📍Majorstuen - Hegdehaugsveien (Oscars gate 20)

Se ledige timer hos Joanna: