Rotator cuff smerter

Rotator cuff-smerter, også kjent som skuldertendinopati, er en ubehagelig tilstand som påvirker en gruppe skuldermuskler kalt rotator cuffen (rotatormansjetten på norsk). Dette kan føre til smerter og begrenset bevegelighet i skulderen. Vanlige aktiviteter som å løfte armen, kaste eller gripe ting kan bli smertefulle og utfordrende.

I Dr.Dropin har vi dyktige behandlere som kan undersøke dine skulderplager, samt å hjelpe deg med å få riktig behandling.

Se ledige timer

Symptomer på rotator cuff plager

Dersom du har rotator cuff plager er det vanlig å oppleve ett eller flere av følgende symptomer:

• Smerte i skulderen, spesielt når du beveger armen.
  • Stivhet i skulderen, spesielt om morgenen eller etter hvileperioder.
  • Smerte som forverres under aktiviteter som krever bruk av skulderen, som å løfte eller kaste.
  • Smertene kan i mange tilfeller også forbedres etter oppvarming.
  • Redusert styrke og bevegelighet i skulderen.
  • Gradvis utvikling av symptomer over tid.

Husk at symptomene på rotator cuff plager kan variere, og det er viktig å søke profesjonell hjelp for en nøyaktig diagnose hvis du mistenker denne tilstanden.

Behandling og prognose

Behandling av rotator cuff smerter innebærer ofte ulike tiltak for å oppnå ulike behandlingsmål:

• Smertereduksjon: Bruk av manuelle teknikker, for eksempel massasje og triggerpunktterapi, kan bidra til å lindre smerter i rotator cuff-området.
  • Økt bevegelighet: Terapeuten kan veilede deg i spesifikke tøyningsøvelser som fokuserer på å forbedre skulderens bevegelighet og fleksibilitet.
  • Styrketrening: Gradvis innføring av styrkeøvelser for rotator cuff-musklene bidrar til å forbedre muskelstyrken og støtter skulderens funksjon.
  • Funksjonell rehabilitering: Målet er å hjelpe deg med å komme tilbake til dine daglige aktiviteter, arbeid og trening gradvis, med fokus på optimal skulderfunksjon.

Det er viktig å forstå at behandlingen for rotator cuff smerter bør tilpasses individuelle behov og kan variere fra person til person. En nøye evaluering og tett samarbeid med en erfaren fysioterapeut eller kiropraktor er avgjørende for å utvikle en effektiv behandlingsplan som passer for deg.

Se ledige timer

Når bør du oppsøke en behandler?

Dersom plagene har vedvart mer enn en uke uten bedring eller du opplever noen av følgende problemer anbefaler vi deg å oppsøke profesjonell veiledning:

• Smerter i skulder eller overarm
  • Redusert bevegelighet eller kraft i skulderen
  • Plager under aktivitet, i hvile eller ifm jobb

Husk at tidlig hjelp fra en terapeut kan redusere varigheten av plagene og bidra til at du når et best mulig resultat. Og du trenger aldri å bekymre deg for at plagene dine er for "små", vi tar alle på type plager på alvor.

Se ledige timer

Vi hjelper deg å finne riktig behandler

Våre terapeuter har ulik spesialkompetanse.

Prøv vår veileder og få en umiddelbar anbefaling om hvilken behandler som best kan undersøke din skulder og hjelpe deg med riktig behandling.

Start veileder

Bruk din helseforsikring hos oss

Vi har avtale med alle de største forsikringsselskapene. Har du skuldersmerter eller andre plager kan du bruke behandlingsforsikringen din hos oss.

Les mer om hvordan du bruker din forsikring

Hva kan du gjøre selv?

Selv om behandling for rotator cuff-smerter vanligvis krever profesjonell veiledning og terapi, er det noen tiltak du kan ta selv for å lindre symptomer og forbedre skulderens tilstand:

• Følg anbefalte øvelser: Dersom du har fått hjemmeøvelser av terapeuten din, er det viktig å gjennomføre dem regelmessig.
  • Smertelindring: Smertene kan noen ganger lindres ved bruk av ispose, varmepakning (eller en varm dusj) eller ved å utføre lette bevegelser.
  • Medisiner: Bruk reseptfrie smertestillende medisiner som anvist av lege.
  • Ergonomi: Juster arbeidsplassen din for å finne en arbeidsstilling som gir mindre smerte og ubehag.
  • Juster på belastningene: Unngå aktiviteter som gir langvarig forverring av smertene (over 12 timer).
  • Kommuniser med terapeuten din: Hold dialogen åpen med terapeuten din slik at behandlingsplanen kan tilpasses eventuelle endringer du opplever.

Dersom du ennå ikke har fått undersøkt problemet eller har falt av behandlingsplanen, bør du kontakte helsepersonell for videre veiledning.

Se ledige timer

Vanlige spørsmål om rotator cuff plager

Hva forårsaker rotator cuff-skader?

Rotator cuff-skader kan skyldes overanstrengelse, traumer, aldring eller slitasje. Terapeuten din kan hjelpe deg med å identifisere den nøyaktige årsaken til din tilstand.

Hva kan jeg forvente under rehabilitering?

Rehabilitering vil fokusere på å gjenopprette styrke og bevegelighet i skulderen. Du vil lære øvelser, tøyningsmetoder og få veiledning om gradvis økende intensitet i trening.

Trenger jeg kirurgi?

De færreste rotator cuff-problemer krever kirurgi. Terapeuten eller legen din vil evaluere alvorlighetsgraden av skaden og anbefale den mest hensiktsmessige behandlingsmetoden.

Hvor lang tid tar det å komme seg?

Tiden det tar å bli bra varierer, men terapeuten din kan gi deg en estimert tidsramme basert på din tilstand og behandlingsrespons. Det er imidlertid vanlig at rotator cuff plager tar lang tid å bli kvitt, og at man må instille seg på å trene i minimum 12 uker.