Delte magemuskler

Delte magemuskler eller diastase er en naturlig del av det å være gravid. For at magen skal kunne vokse må musklene trekkes fra hverandre (bindevevet mellom magemusklene strekker seg) for å gi plass til babyen som vokser i magen. For de aller fleste trekker musklene og bindevevet seg samme igjen etter fødsel. I noen tilfeller går ikke musklene helt sammen igjen etter fødsel.

Hva er delte magemuskler?

Delte magemuskler (også kjent som diastasis recti) er en tilstand der muskelvevet i rectus abdominis, eller "six-pack muskelen," sprer seg på grunn av økt intra-abdominal trykk. Dette kan skje under graviditet, etter fødsel, eller som et resultat av overvekt eller øvelser som plager magen.

Delte magemuskler kan føre til et utseende av et "buet" utseende i magen, og kan også føre til smerter i ryggen og nedre delen av magen. For gravide kan dette også føre til problemer med å holde kontroll over bekkenet, noe som kan føre til inkontinens eller problemer med å kontrollere tarm- og blærefunksjonen. I tillegg kan det føre til problemer med å bære og ta vare på barnet, og kan også føre til problemer med å få en normal fødsel. Det er viktig å få behandling for delte magemuskler under graviditeten for å unngå komplikasjoner under fødselen.

Symptomer

Det kan forekomme ulike symptomer ved delte magemuskler. Det kan synes ved at det danner seg et mellomrom mellom de loddrette magemusklene eller at det buler ut nedover langs midten av magen. Delte magemuskler kan også føre til lavere selvfølelse og nedsatt livskvalitet. Noen vil kunne oppleve andre symptomer, eksempelvis:

• Smerte og ubehag i mage
  • Ustabilitet i bekkenet
  • Smerter i korsryggen
  • Mangel på kontakt med kjernemuskulatur
  • Forstoppelse og urinlekkasje

Behandling

Den nyeste forskningen kan fortelle at det er viktig å trene alle lagene med magemuskler, både under og etter graviditet. Det er en myte at du ikke kan trene sit-ups og andre liknende øvelser - så fremt det føles greit.

En fysioterapeut kan hjelpe deg med å få kontakt med kjernemuskulaturen og skreddersy et behandlingsopplegg for å styrke alle lagene i muskulaturen for å redusere symptomene. I noen, men få, tilfeller av diastase vil ikke trening få bukt med problemet. I slike tilfeller vil fysioterapeuten kunne henvise til kirurgi.

Dr.Dropin Fysikalske gir deg tryggheten du trenger gjennom hele graviditeten