Inkontinens

Opp mot en tredjedel av alle kvinner opplever problemer som for eksempel urinlekkasje eller nedfall av livmor, som følge av slapp bekkenbunnsmuskulatur. Våre fysioterapeuter kan hjelpe deg med plager knyttet til bekken, underliv og inkontinensproblematikk.

Hva er inkontinens?

Inkontinens er en tilstand med ufrivillig lekkasje av urin, luft eller avføring. Når muskulaturen er svak, vil det kunne føre til at muskelen ikke klarer å holde igjen tilstrekkelig og dermed resultere i ufrivillig lekkasje. Dette kan være et stort problem for mange og kan føre til redusert livskvalitet, isolering og fysisk ubehag.

Det er viktig å huske at til tross for at inkontinens er et vanlig problem for mange kvinner, er det ikke naturlig eller normalt med ufrivillig lekkasje. Det finnes behandlingsmuligheter for de som opplever dette problemet. Hvis du opplever inkontinens, kan det være lurt å snakke med en lege eller fysioterapeut for å finne ut av årsaken og få råd om mulige behandlingsalternativer.

Hva er bekkenbunnen?

Bekkenbunnen består hovedsakelig av en stor, hesteskoformet muskel i underlivet og danner gulvet i bekkenet. Bekkenbunnen sørger blant annet for at vi kan holde på urin, luft og avføring. I tillegg stabiliserer den kjernemuskulaturen og gir en støttende effekt for indre organer som blære, livmor og tarm.

Ønsker du å lære mer om bekkenbunnsmuskulaturen og hvordan våre fysioterapeuter kan hjelpe deg?

Les mer her

Underlivsprolaps

Underlivsprolaps eller fremfall er en tilstand der bekkenorganene (livmor, urinblære eller endetarm) synker ned i bekkenet. Noen kan også oppleve at det buler ut i skjeden. Dette skyldes som oftest svekket bindevev og muskulatur i bekkenbunnen, som fører til at organene synker ned. Det kan være smertefullt og plagsomt, og kan føre til inkontinens eller andre problemer med urinveier eller tarm.

Behandling av underlivsprolaps avhenger av alvorlighetsgrad og kan innebære fysioterapi, livsstilsendringer, medisiner, hjelpemidler og kirurgi.

Symptomer på underlivsprolaps

• Tyngdefølelse i underlivet
  • Følelse av at noe buler ut gjennom skjedeåpningen
  • Synlig kul i skjedeåpningen
  • Problemer med å gjennomføre samleie
  • Problemer med å tømme blæren
  • Lekkasje av urin
  • Sårhet
  • Tømmingsproblemer for urin
  • Tømmingsproblemer for avføring

Behandling av inkontinens og underlivsprolaps

Bekkenbunnstrening er standard behandling i Norge ved urininkontinens og underlivsprolaps. Det er god dokumentasjon på effekt av styrketrening av bekkenbunnen på disse tilstandene. Bekkenbunnen er muskler på lik linje som alle andre muskler i kroppen. For at treningen skal ha effekt må musklene trenes regelmessig over tid, som oftest 6 måneder.

Det er viktig å trene bekkenbunnen riktig. 30% trener bekkenbunnen feil, noe som i verste fall kan forverre symptomene. Er du usikker på om du gjør det riktig, er det anbefalt å gå til en fysioterapeut med kompetanse for undersøkelse og veiledning.

Mer om bekkenbunnstrening

Bli bedre kjent med behandlerne våre

Vi vet at riktig kompetanse og god kjemi er viktig. Nedenfor kan du derfor bli bedre kjent med våre behandlere. Vi håper dette gjør det lettere å finne en behandler som passer nettopp deg.

Fysioterapeut Joanna (Oslo)

Joanna jobber med alt av muskel-, og skjelettplager, med spesiell interesse og kompetanse på kvinnehelse. Vanlige tilstander hun behandler er dysfunksjon og smerter i bekkenbunn, underlivssmerter (blant annet vulvodyni, vaginisme, vestibulitt, underlivsfremfall/underlivprolaps og urininkontinens) langvarig smerte, anorektal dysfunksjon, smerter i halebeinsåmrådet og seksuell dysfunksjon.

Hun undersøker og behandler også kjevesmerter og
kjeveleddsdysfunksjon TMD. Her benytter hun seg av flere ulike behandlingsverktøy.

Det hun synes er mest givende i jobben som fysioterapeut er å jobbe for noe som er større enn seg selv og å kunne være med å bidra til å gjøre en forskjell i andre menneskers hverdagen og liv.

Joanna har særlig interesse for:
Kvinnehelse | Bekken | Vulvodyni | Vaginisme | Urininkontinens | Anorektal dysfunksjon | Halebeinsmerter | Hofte | Rygg | Kjevesmerter | Kjeveleddsdysfunksjon - TMD

Tilleggstjenester som Joanna tilbyr:
✓ Manometri – trykkmåling av styrke og utholdenhet i bekkenbunn
✓ Trykkbølgebehandling
✓ Vaginal og rektal undersøkelse

Hvor kan du bestille time hos Joanna?
📍Majorstuen - Hegdehaugsveien (Oscars gate 20)

Se ledige timer hos Joanna:

Kiropraktor Ingrid-Johanne (Bergen)

Ingrid-Johanne er fra Askøy. Hun studerte i Bournemouth og var ferdig i 2008. Hun er en allmenn kiropraktor med over 15 års erfaring med bred kompetanse og har en spesiell interesse for behandling av kvinner og gravide.

Som kiropraktor er Ingrid-Johanne primærkontakt i helsevesenet, slik som fastleger, og kan henvise til legespesialister, MR eller andre bildediagnostiske undersøkelser og sykemelde inntil 12 uker ved klinisk behov.

Ingrid har særlig interesse for:

Rygg | nakke | Fot, ankel og legg | Hodepine | Bekken | Kvinnehelse/Gravideplager

Hvor kan du bestille time hos Ingrid?

📍 Berstadhuset (Bergen, Valkendorfsgaten 9)

Se ledige timer hos Ingrid:

Fysioterapeut og Osteopat Hege (Stavanger)

Med 25 års erfaring som fysioterapeut og osteopat, tilbyr Hege spesialisert behandling inkludert medisinsk akupunktur. Utdannet i Berlin og videreutdannet ved European School of Osteopathy. Hennes dedikasjon til faget reflekteres i hennes personlige tilnærming til hver pasient, hvor målet er å oppnå optimal helse og velvære. Hege behandler alle muskel- og skjelettplager, inkludert rygg, nakke, hofte, kne og fotplager, samt har særskilt kompetanse på kvinnehelse/gravidplager og barn..

Hvor kan du bestille time hos Hege?

📍Stavanger - Vaktapoteket (Olav V s gate 11)

Se ledige timer hos Hege: