Betennelse og infeksjon

Infeksjoner og betennelse - Hva er forskjellen og hva er symptomene?

Dr. Dropin kan hjelpe deg med et bredt spekter av medisinske problemstillinger – de samme problemstillingene en fastlege eller legevakt kan hjelpe deg med. Under kan du lese mer om infeksjoner og betennelser.

Bestill legetime
HalsbetennelseLungebetennelseØresusØreverkSti på øyet

Hva er en infeksjon?

✔️ Infeksjon skjer når skadelige mikroorganismer kommer inn i kroppen vår gjennom munn, nese eller sår og begynner å formere seg.

✔️ Kroppen har vanligvis gode bakterier som hjelper oss å bekjempe de skadelige mikroorganismene, som er de som kan forårsake infeksjon.

✔️ Når immunforsvaret oppdager disse mikroorganismene, starter det en respons som vanligvis gir oss symptomer på infeksjon.

✔️ Det er faktisk ikke selve viruset eller bakterien som gir oss symptomer på sykdom, men kroppens eget forsvarssystem.

✔️ Ved en infeksjon setter kroppen i gang en betennelsesreaksjon, som vi kan lese mer om nedenfor.

Hva er betennelse?

Hva er en betennelse?

Betennelse, også kjent som inflammasjon, oppstår når kroppens forsvarssystem reagerer for å reparere skade eller bekjempe infeksjoner. Dette kan skje av ulike grunner, som for eksempel når du er skadet, har en infeksjon eller er allergisk mot noe.

Hvorfor får man hevelse og smerte ved en betennelse?

Kroppen jobber hardt for å bekjempe skadelige bakterier og virus, eller reparere skadet vev. For å hjelpe med dette, utvider den blodårene i det berørte området. Dette gjør det mulig for væske og immunceller å komme ut fra blodet og inn i vevet for å gjøre reparasjoner. Resultatet av dette er hevelse. Smerten oppstår når smertefibrene reagerer på stoffer som blir frigjort av kroppens forsvarssystem.

Symptomer og tegn til infeksjon og betennelse

Lokale tegn til betennelse og inflammasjon

• Hevelse
  • Rødhet
  • Nedsatt funksjon
  • Varme
  • Smerte
  • Puss

Ellers kan man også finne

• Utslett
  • Hovne lymfeknuter
  • Økt CRP
  • Økt antall hvite blodceller
  • Feber

Allmennlegene i våre klinikker har samme utstyr til å ta tester og gjøre undersøkelser som hos fastlegen eller på legevakten.

Bestill legetimeLes mer om prøver her

Alle helsetjenester

• Utredning og behandling