Øreverk

Øreverk - Årsaker, symptomer, undersøkelse og behandling (2022)

Øreverk er smerter fra øret som ofte kommer av betennelser i/rundt øret eller på grunn av andre lidelser rundt hodet og hals. Hos barn er vanlige årsaker ørebetennelse og fremmedlegemer i øret, mens for voksne kan det ofte være ørevoks eller hovne lymfekjertler som gjør at det stråler til ørene. Det kan også være tegn til sykdom i øret, hodet eller halsområdet som gir smerte i form av øreverk.

Årsaker og symptomer

Ørebetennelse er en betennelse i mellomøret og rammer som oftest barn. Det starter ofte med en forkjølelse hvor smitten sprer seg gjennom et rør som forbinder svelget og øret. Betennelsen setter seg i mellomøret som er delen av øret bak trommehinnen. Når det hoper seg opp væske med betennelse bak trommehinnen, presser det på og det medfører smerte og potensielt nedsatt hørsel. Dette kan gjøre at trommehinnen sprekker og man kan se væske i øret til pasienten.

Ørevoks kan blokkere øregangen, gi en betennelsesreaksjon og føre til øreverk.
Hovne lymfekjertler kan som sagt komme ved en type infeksjon i kroppen og gjøre at det stråler opp til ørene som gir øreverk.
Fremmedlegeme i øret er en vanlig årsak hos barn. Hvis man ikke får det fjernet selv, bør man oppsøke lege.
Betennelse i øregangen kan også være årsak. Dette kommer som regel av eksem eller infeksjon, og man har ofte kløe og noen ganger smerte.

Alle legetjenester

• Utredning og behandling
  • Resepter og sykemelding​
  • Henvisninger

Legetime på dagen

• Kort ventetid
  • Lange åpningstider
  • Klinikk eller videosamtale

Vurdering og behandling

Øreverk er en hyppig årsak til legebesøk.

Hos Dr.Dropin kan vi undersøke og diagnostisere betennelser og infeksjoner i øret. Ørebetennelse i mellomøret går som oftest over av seg selv, men dersom det vedvarer kan antibiotika være aktuelt.

Legene våre har utstyr for å kikke inn i ører og hals, samt ta prøver om det er nødvendig. Vi har også utstyr for å skylle øret ditt om det er tett med voks.

Om vi ikke kan hjelpe deg der og da kan vi henvise deg videre til Øre-nese-hals spesialist. Henvisning er inkludert i prisen.

Forfatter: Lege Anne Marte Ladim
Sist oppdatert: 08.07.2022