Hva er angst?

Angst handler om å bli så redd eller bekymret at det begynner å gå utover hvordan man har det. Samtaleterapi har særlig god effekt på lettere og moderate varianter av angst, som mange av oss kommer til å oppleve.

På denne siden forteller vår psykolog Halvor litt om angst og de ulike formene for angst, om de typiske symptomene og hvordan man behandler angst.

Ønsker du å bestille en time? Last ned appen vår for å komme i gang.

Download on the App Store
Get it on Google Play

Typiske symptomer på angst

For å best forstå symptomer på angst, kan du se for deg hvordan du ville følt deg før du skal holde en tale, presentere deg selv på et jobbintervju eller gå på en første date.

Symptomene på angst er svært like, men når vi snakker om angst er de gjerne sterkere og mer gjennomgripende. Psykologiske symptomer på angst inkluderer bekymring, stress, raske eller ufullstendige tanker.

Fysiske symptomer inkluderer kroppslig ubehag, trykk i brystet eller magen, uro, nervøsitet, kvalme, øresus og tåkesyn. Atferdsmessige symptomer på angst inkluderer ofte unngåelse av det som fremkaller angst, og søking av trygghet hos andre.

Når blir angst problematisk?

Alle har angst til tider, og det er helt normalt. Det er ikke alltid man trenger profesjonell behandling for angsten. Vi kan si at angst først begynner å bli behandlingstrengende når den hindrer deg i å leve slik du vil, hindrer deg i å gjøre ting du egentlig mener du bør være i stand til, eller hvis du bruker mye av tiden din på å forsøke å unngå angsten eller situasjoner som fremkaller den. Kort fortalt: om du føler at angsten har begynt å ta styringen i livet ditt, kan det være lurt å oppsøke hjelp.

Sosial angst

Sosial angst dreier seg om en gjennomgripende frykt for avvisning eller kritikk, som gjør at man unngår sosiale situasjoner så godt det lar seg gjøre. De gangene man ikke kan unngå det sosiale er det vanlig å kjenne på klassiske angstsymptomer, i tillegg til frykt for at man blir dømt, er mindre verdifull enn andre eller at man ikke mestrer situasjonen.

Panikkangst

Panikkangst er en mer ekstrem, men også kortvarig, form for angst. Det er vanlig å kjenne på sterkt, kroppslig ubehag og uro – til forveksling likt et hjerteinfarkt. Det er heller ikke uvanlig å tenke at man holder på å bli gal eller dø de første gangene man opplever det. I etterkant av et anfall er ofte unngåelsesatferden – altså at man gjør alt man kan for å unngå nye anfall – en større utfordring enn selve angstanfallene.

Behandling av angst

Heldigvis finnes det god behandling for angst. Den starter vanligvis med en innledende kartlegging av hvordan angsten påvirker deg og ditt liv, slik at vi kan forstå deg og din angst.

Etter kartleggingen er det vanlig å starte behandlingen med en eller annen form for eksponering – du blir utsatt for angsten under kontrollerte rammer, som du selv er med på å bestemme.

Behandling av angst kan også innebære å utforske underliggende følelser eller tidligere opplevelser. Et tett samarbeid mellom deg og psykologen gjør at behandlingen blir tilpasset deg og dine behov. Det viktigste utfallet av terapien vil alltid være at du kan leve livet slik du ønsker, uten at angsten hindrer deg.

Behandling av angst

Hvordan går man frem?

Bestill en time

Bestill en time hos en av våre psykologer eller psykiatere via Dr.Dropin-appen.

Gjennomfør konsultasjonen

Du gjennomfører din konsultasjon enten over video, på turapi eller i vår klinikk. Les mer om hvordan du går frem her.

Oppfølging

Det er ingen fasit for hvor lenge et terapiforløp varer. Noen behøver timer over en lang periode, mens andre trenger få.

Bli kjent med pyskologene våre 🌻

Vi vet hvor viktig det er med riktig kjemi for å få god uttelling av samtalen. Vi har tatt en prat med våre psykologer slik at du kan bli bedre kjent med dem. Vi håper dette gjør det lettere å finne en psykolog som passer nettopp deg.

Lær mer om psykologene våre