Uønsket hårvekst og hårfjerning

Det er ingen klar grense mellom normal og unormal hårvekst. Dette er opp til hver enkelt å bedømme hva som oppleves som naturlig. Både kvinner og menn har mannlige kjønnshormoner, og mengden hos hver enkelt kan variere. Dersom nivået av mannlige kjønnshormon er høyt nok, vil også behåring i ansiktet bli fremtredende hos kvinner. Dette gjelder også for eksempel hårvekst opp til navlen.

Årsaker til uønsket hårvekst

Dersom kvinner opplever unormalt økt behåring i armhuler og underliv kaller det hirsutisme. Dette kan ha flere underliggende årsaker. I halvparten av tilfellene finnes det ikke underliggende årsak (idiopatisk hirsutisme). Ofte er det genetisk bestemt, eller oppstår i bestemte etniske grupper.

Den nest vanligste årsaken til hirsutisme er Polycystisk ovariesyndrom (PCOS). Dette er en tilstand med forandringer i eggstokkene som medfører at den normale hormonbalansen forstyrres. Tilstanden starter i aldersgruppen 15-25 år, og kan ramme to til seks prosent av kvinner i menstruerende alder. Les mer om årsak og forsking på PCOS her.

Hårvekst tilknyttet disse tilstandene er ikke farlig, men det kan være uønsket. Derfor tilbyr vi løsninger som kan hjelpe å redusere hårvekst. Også personer som har normal hårvekst kan av ulike grunner ønske å fjerne hår, og hårfjerning kan være aktuelt på alt fra rygg og lår til ansikt og armhuler.

Dr.Dropin tilbyr nå laser som behandling for å redusere hårvekst. Videre kan du lese mer om bruk av laser og behandlingsforløpet ved hårfjerning.

Bestill time til laser

Slik kan Dr.Dropin Hud hjelpe deg

Det finnes mange ulike måter å fjerne hår på. Tradisjonelt sett har det vært vanlig å gjøre det ved hjelp av ulike former for barbering, napping, voksing eller bruk av hårfjerningskremer. Ulempen med disse metodene er at hårene vokser ut igjen etter kort tid, og prosessen må derfor gjentas ofte. I tillegg vil flere av de nevnte metodene kunne oppleves som smertefulle og/eller skape hudirritasjoner.

En annen moderne og effektiv måte å fjerne hår på er ved hjelp av laserbehandling. Vi tilbyr nå laser hos oss i Dr. Dropin Hud. Hårfjerning med laser vil en mer langvarig effekt. Man kan ikke garantere helt permanent resultat, men årlig vedlikeholdsbehandling kan man hindre at ny hårvekst dannes.

Laserbehandling er relativt smertefri, og har få bivirkninger. Selve behandlingen går ut på at laseren gradvis varmer opp fargepigmentet i hårene slik at hårroten ødelegges, noe som videre hemmer fremveksten av nytt hår. Hvor mange behandlinger som er nødvendig for å oppnå ønsket resultat vil variere fra person til person, men man anbefaler normalt 3-10 behandlinger og det bør gå 6-10 uker mellom hver behandling.

Les mer om vår hårfjerningslaser

Hvem passer laserbehandling best for?

• Du oppnår best resultat ved mørkere hårvekst
  • Anbefales ikke gravide ammende eller personer som går på bestemte medikamenter

Informasjon til før og etter behandling

Før behandling

• Unngå soling og solarium i 6 uker før behandlingen.
  • Unngå bruk av selvbruning i 1 uke før behandlingen.
  • Unngå å vokse, nappe eller epilere hårene i området som skal behandles i 4 uker før behandlingen. Barbering kan skje helt frem til behandlingsdagen.

Etter behandling

• Etter behandlingen er det normalt å oppleve rødhet og lettere irritasjon i det behandlede området. Dette vil gjerne bli borte etter noen timer.
  • Unngå soling og solarium underveis i behandlingsforløpet, og i 6 uker etter siste behandling.
  • Det anbefales å daglig smøre seg med solfaktor 30+ i tiden etter behandling. Dette gjelder uansett om du skal oppholde deg i solen eller ikke.

Bestill time til laser

Fornuftig pris

Forutsigbar og fornuftig pris, uten skjulte kostnader og overraskende tillegg. Inkluderer forbruksmateriell, søknader, resepter m.m.

Kort ventetid

Hos oss får du time raskt, og det er satt av 20 minutter til en konsultasjon som kan gjøres både på video eller i klinikk.

Erfarne spesialister

Hos Dr.Dropin møter du hudspesialister som kan diagnostisere og behandle alle hudlidelser.