Uønsket eller problematisk hårvekst

Det finnes mange ulike grunner til at hår kan være uønsket eller problematisk. Hos noen kan hårvekst av ulike grunner oppleves sjenerende. Dette kan eksempelvis være grunnet økt hårvekst som følge av PCOS. I andre tilfeller kan hårveksten forårsaker gjentakende betennelser som er ubehagelige og vonde, eksempelvis ved hårsekkbetennelser (folikulitt).

Årsaker til uønsket hårvekst

Hirsutisme
Dersom man opplever unormalt økt behåring i armhuler og underliv kaller det hirsutisme. Dette kan ha flere underliggende årsaker. I halvparten av tilfellene finnes det ikke underliggende årsak (idiopatisk hirsutisme). Ofte er det genetisk bestemt, eller oppstår i bestemte etniske grupper.

PCOS

Den nest vanligste årsaken til hirsutisme er Polycystisk ovariesyndrom (PCOS). Dette er en tilstand med forandringer i eggstokkene som medfører at den normale hormonbalansen forstyrres. Tilstanden starter i aldersgruppen 15-25 år, og kan ramme to til seks prosent av kvinner i menstruerende alder.

Follikulitt

Follikulitt er det medisinske navnet for hårsekkbetennelse. Som oftest utgjør disse et begrenset problem, men enkelte pasienter er plaget med stadig tilbakevendende, utbredte og symptomgivende follikulitter. Tilstanden kan oppstå på grunn av blant annet infeksjon, friksjon og irritasjon. Behandlingen retter seg mot årsaken.

Hidradenitt (Hidradenitis Suppurativa)

Hidradenitt er en betennelse i hårsekkene i områder på kroppen med svettekjertler, oftest i armhuler eller lyske. Les mer om det her.

Behandling

Det finnes mange ulike måter å fjerne hår på. Tradisjonelt sett har det vært vanlig å gjøre det ved hjelp av ulike former for barbering, napping, voksing eller bruk av hårfjerningskremer. Ulempen med disse metodene er at hårene vokser ut igjen etter kort tid, og prosessen må derfor gjentas ofte. I tillegg vil flere av de nevnte metodene kunne oppleves som smertefulle og/eller skape hudirritasjoner. For mer permanent fjerning, kan laser være et godt alternativ.

Slik kan Dr.Dropin Hud hjelpe deg

Dr. Dropin har investert i et av markedets fremste lasere for fjerning av hårvekst, som vil gi en mer langvarig effekt. Man kan ikke garantere helt permanent resultat, men årlig vedlikeholdsbehandling kan man hindre at ny hårvekst dannes.

Laserbehandling er relativt smertefri, og har få bivirkninger. Selve behandlingen går ut på at laseren gradvis varmer opp fargepigmentet i hårene slik at hårroten ødelegges, noe som videre hemmer fremveksten av nytt hår. Hvor mange behandlinger som er nødvendig for å oppnå ønsket resultat vil variere fra person til person, men man anbefaler normalt 3-10 behandlinger og det bør gå 6-10 uker mellom hver behandling.

Les mer om vår hårfjerningslaser

Fornuftig pris

Forutsigbar og fornuftig pris, uten skjulte kostnader og overraskende tillegg. Inkluderer forbruksmateriell, søknader, resepter m.m.

Kort ventetid

Hos oss får du time raskt, og det er satt av 20 minutter til en konsultasjon som kan gjøres både på video eller i klinikk.

Erfarne spesialister

Hos Dr.Dropin møter du hudspesialister som kan diagnostisere og behandle alle hudlidelser.