Ankel overtråkk

Ankelovertråkk er en svært vanlig skade. Det oppstår oftest hos aktive tenåringer og unge voksne. I aktiviteter og idretter som innebærer landing etter hopp eller løping i ulendt terreng er utøveren særlig utsatt.

Hos Dr.Dropin har vi dyktige behandlere som kan undersøke ditt overtråkk, samt hjelpe deg med å få riktig behandling.

Se ledige timer

Symptomer

Hvis du tråkket over og skadet ankelen, kan du oppleve ett eller flere av følgende symptomer:

• Smerter: Det mest fremtredende symptomet på et overtråkk i ankelen er smerte, som ofte føles umiddelbart etter skaden. Smerten kan være skarp og konsentrert rundt det berørte området, spesielt når man prøver å belaste eller bevege ankelen.
  • Hevelse og rødhet: Ankelen kan bli hoven og rød kort tid etter overtråkket. Hevelsen skyldes en betennelsesreaksjon som kroppen utløser som svar på skaden.
  • Redusert bevegelighet: Et overtråkk kan begrense ankelleddets bevegelighet. Ofre kan finne det vanskelig å bøye, vri eller belaste ankelen fullt ut.
  • Ømhet og blåmerker: Området rundt det skadde leddet kan føles ømt ved berøring. Det er også vanlig å oppleve blåmerker på grunn av små blødninger under huden.

Se ledige timer

Spesialtilpassede såler

Vi har terapeuter med spisskompetanse på fotanalyser og utforming av spesialtilpassede såler. Dette er et verktøy vi bruker for å redusere blant annet fot- og ankelplager og det kan ofte være et effektivt tiltak mot plantar fascitt.

Se videoen der Kristoffer forteller om sålene og les mer om hva vi kan hjelpe deg med her:

Spesialtilpassede såler

Hvordan fungerer såler?

Behandling og prognose

Målet er å begrense hevelse og blødning i løpet av de første 1-3 dagene. Deretter er målet å forbedre funksjon basert på styrke, mobilitet og balanse for å returnere til normal aktivitet igjen. Nyere forskning har vist at man skal benytte seg av prinsippene som går under akronymet “PEACE & LOVE” for optimal behandling av skade på bløtvevsdeler, inkludert ankelovertråkk.

PEACE

I løpet av de første dagene trenger skaden din “PEACE”.

P for Protect

• Beskytt skadestedet. Unngå aktivitet og bevegelser som gir økt smerte.

E for Elevate

• Elever (hev) foten din over hjertehøyde så ofte som mulig.

A for Avoid anti-inflammatory modalities

• Unngå anti-inflammatoriske medisiner og is da det ser ut til å redusere vevets tilheling på lang sikt.

C for Compression

• Kompresjon med bandasje eller teip.

E for Education

• Kroppen din vet best, og du bør få undervisning av helsepersonell for å la kroppen din håndtere skaden på naturlig vis.

LOVE

Etter de første dagene er over trenger skaden din “LOVE”

L for Load

• Tidlig belastning av ankelen leder til bedre utfall. La smerte og hevelse bestemme når kroppen er klar for gradvis belastning og returnering til normal aktivitet.

O for Optimism

• Hold deg optimistisk og positiv under opptreningen. Hjernen spiller en viktig rolle i rehabiliteringen.

V for Vascularisation

• Fysisk aktivitet som fører til økt blodsirkulasjon til skadeområdet er viktig for å reparere skadet vev.

E for Exercise

• Trening for økt mobilitet, styrke og balanse er beste tiltak for behandling av ankelovertråkk og for å redusere risiko for gjentatte overtråkk.

Ønsker du veiledning om hva som er riktig behandling for deg?

Telefonveiledning: Ring 24 07 70 14

Autorisert helsepersonell er klare til å svare på dine spørsmål. Vi besvarer telefonen innen 30 sekunder. Helt kostnadsfritt for deg.

Online veileder

Svar på noen enkle spørsmål og få en umiddelbar anbefaling om hvilken behandler som best kan gi du deg hjelper du trenger.

Bruk din helseforsikring hos oss

Vi har avtale med alle de største forsikringsselskapene. Har du fotsmerter eller andre plager kan du bruke behandlingsforsikringen din hos oss.

Les mer om hvordan du bruker din forsikring