Benlengdeforskjell og ryggplager

Ca. halvparten av befolkningen vil årlig oppleve en eller flere episoder med lave ryggsmerter. I 90% av tilfellene går smertene over av seg selv i løpet av de første 6 ukene, og ifølge internasjonale retningslinjer anbefales det å holde seg i aktivitet og unngå fravær fra jobb ved akutte lave ryggsmerter. Ved gjentatte episoder eller ved smerter med varighet lenger enn 6 uker, anbefales fysikalsk undersøkelse etterfulgt av veiledet fysioterapi og trening.

Hos Dr.Dropin har vi dyktige behandlere som kan undersøke om du har benlengdeforskjell, samt å hjelpe deg med å få riktig behandling dersom benlengdeforskjell foreligger.

Kort om benlengdeforskjell

Benlengdeforskjell finnes hos ca. 70% av befolkningen. Oftest er benlengdeforskjellen liten, og forskning har vist at benlengdeforskjell først har sammenheng med ryggplager når den overstiger 1 cm. Benlengdeforskjell på over 1 cm finner man hos 5-10% av befolkningen.

Spesialtilpassede såler

Vi har terapeuter med spisskompetanse på fotanalyser og utforming av spesialtilpassede såler. Dette er et verktøy vi bruker for å redusere blant annet fot- og ankelplager og det kan ofte være et effektivt tiltak mot ryggsmeter dersom det vurderes at benlengdeforskjellen har en sammenheng med smertene.

Se videoen der Kristoffer forteller om sålene og les mer om hva vi kan hjelpe deg med her:

Spesialtilpassede såler

Hvordan fungerer såler?

Sammenheng mellom ryggplager og benlengdeforskjell

Ryggen er meget sterk, og forsøk har vist at ryggsøylen tåler en belastning på hele 1500 kg i oppreist stilling. Dersom beina er like lange vil ryggen være rett, mens ved en benlengdeforskjell vil bekkenet helle mot den siden hvor man har det korte benet. Uten at vi tenker over det, kompenserer kroppen for dette ved å lage en skjevhet i nedre del av ryggen. Dette er problematisk fordi det skal langt mindre belastning til før ryggen protesterer når ryggen er skjev enn når den er rett.

Behandlings prinsipper

• Mindre enn 1 cm benlengdeforskjell har ikke sannsynlig sammenheng med ryggplager og trenger ikke å behandles.
  • Ved 1-3 cm benlengdeforskjell bør man bygge opp skoen på den korte siden slik at man reduserer benlengdeforskjellen til å bli under 1 cm.
  • Ved mer enn 3 cm benlengdeforskjell, kan enten sko på den korte siden bygges opp, eller det kan være aktuelt med henvisning til spesialisthelsetjenesten.

Se ledige timer

Ønsker du veiledning om hva som er riktig behandling for deg?

Telefonveiledning: Ring 24 07 70 14

Autorisert helsepersonell er klare til å svare på dine spørsmål. Vi besvarer telefonen innen 30 sekunder. Helt kostnadsfritt for deg.

Online veileder

Svar på noen enkle spørsmål og få en umiddelbar anbefaling om hvilken behandler som best kan gi du deg hjelper du trenger.

Bruk din helseforsikring hos oss

Vi har avtale med alle de største forsikringsselskapene. Har du fotsmerter eller andre plager kan du bruke behandlingsforsikringen din hos oss.

Les mer om hvordan du bruker din forsikring