Urinveisinfeksjon (UVI)

Urinveisinfeksjon - UVI - Behandling, årsaker og symptomer (2022)

Urinveisinfeksjon kan være svært ubehagelig. Det finnes gode og raske metoder for å bli kvitt urinveisinfeksjon, så ikke vær redd for å ta kontakt med helsepersonell dersom du har mistanke og ønsker råd. Urinveisinfeksjon krever i noen tilfeller behandling med antibiotika, men dersom man ikke har feber eller generell sykdomsfølelse er det blitt et vanlig råd å vente 2-3 dager før man starter en antibiotikakur. Dette for å se om immunforsvaret selv klarer å bekjempe infeksjonen på egenhånd.

Under finner du mer informasjon om hva urinveisinfeksjon er, mulige årsaker, symptomer og annet som er fint å vite, så les gjerne videre dersom du ønsker å vite mer. Du kan enkelt få behandling mot UVI gjennom digitalt skjema, video eller i klinikk.

Selvbetjent behandling 295,–

Hva er urinveisinfeksjon?

Urinveisinfeksjon er en infeksjon forårsaket av at bakterier oftest fra rektum har kommet inn i urinrøret. Har man kvinnelig kjønnsorgan er man spesielt utsatt på grunn av den korte anatomiske avstanden. Infeksjonen gir som regel svie ved vannlating, rødhet, ømhet og hyppige toalettbesøk.

Det kan være fint å vite at dersom du går fast på immundempende medisiner som for eksempel kortisonbehandling som er vanlig behandling ved kronisk leddsykdom, kan infeksjoner som denne gå ubemerket hen. Dette fordi medisinene demper all immunaktivitet i kroppen. Symptomer som feber og svie kan være fraværende. Det er derfor viktig å være ekstra påpasselig for symptomer som for eksempel rødhet og hyppig vannlating.

Hvorfor bør jeg behandle urinveisinfeksjon?

Dersom infeksjonen ikke går over av seg selv, er det viktig å behandle den med en antibiotikakur. Urinrøret leder naturligvis opp til urinblæren, og urinblæren leder videre opp til nyrene. Dersom bakteriene sprer seg til urinblæren, kan infeksjonen derfor også spre seg videre opp til nyrene dine. Dette kalles nyrebekkenbetennelse og kan være ekstremt smertefullt. Siden nyrene har mange livsviktige funksjoner i kroppen, er det viktig å forsøke å unngå en slik spredning. Mistenker du at du har UVI kan en av våre leger hjelpe deg med undersøkelse og behandling. Har du hatt UVI før og kjenner igjen symptomene, kan du enkelt få hjelp gjennom et selvbetjent digitalt skjema til 295,–

Årsaker til urinveisinfeksjon

Årsaken er som nevnt over at bakterier som ikke skal være i urinveiene, havner her. Dette kan komme av mange årsaker, blant annet:

• Svekket immunforsvar eller diabetes
  • Svekket normalflora i underlivet av ulike årsaker, eksempelvis tørre slimhinner når man blir eldre
  • Gå lenge med fuktig undertøy/badetøy
  • Samleie
  • Graviditet
  • Urinkateter

Symptomer ved urinveisinfeksjon

Symptomer på urinveisinfeksjon kan blant annet være:

• Svie ved vannlating
  • Hyppigere toalettbesøk
  • Rødhet, ømhet, hevelse og smerte rundt urinrøret og slimhinner
  • Mer alvorlige tegn er feber, generell sykdomsfølelse, nedsatt allmenntilstand, kvalme, oppkast eller smerte på en eller begge sider av ryggraden, rett under ribbeinene.

Hvordan behandles urinveisinfeksjon?

Behandlingen er rask, effektiv og enkel. Husk at det er lurt å avvente noen dager før du begynner en antibiotika-kur dersom du kun har milde symptomer.

De fleste ukompliserte urinveisinfeksjoner går over i løpet av 3 til 7 dager. For kvinner er antibiotika-kuren vanligvis en én-dagskur og dette hjelper for mange dersom det ikke går over av seg selv. Har du hatt UVI før og kjenner igjen symptomene, kan du enkelt få hjelp gjennom et selvbetjent digitalt skjema til 295,–

Start digital konsultasjon

Hvordan forebygge eller dempe urinveisinfeksjon?

Det beste rådet for å unngå urinveisinfeksjon er i første omgang å drikke godt med vann. Dette vil sørge for at de eventuelle bakteriene som har kommet på avveie blir skylt ut igjen når man går på toalettet. Dette er også derfor det er lurt å tømme blæren etter samleie.

Utover dette er det et kjent tips å innta produkter av tranebær som for eksempel juice for å bli kvitt urinveisinfeksjon. Om dette fungerer eller ikke, er uvisst, men mange angir å kjenne på god effekt av dette. Det kan være fint å vite at dersom du er i gruppen som har høyere risiko for blodpropp og derfor går på blodfortynnende medisiner, bør du vise forsiktighet med tranebærjuice. Snakk med legen din angående dette, da tranebær kan påvirke effekten av medisinene dine.

Eldre og urinveisinfeksjon

Eldre har nedsatt funksjon i lukkemuskulatur ut av urinblæren. De kan også ha dårligere immunforsvar og er en gruppe som er spesielt utsatt for urinveisinfeksjon. Ved infeksjoner som denne, er de også spesielt utsatt for spredning av infeksjonen fordi de kan ha både nedsatt følsomhet i smertefibre og nedsatt feberfunksjon i kroppen. Det kan de ha uavhengig av hvor friske og spreke de er ellers. Derfor kan de ha en urinveisinfeksjon uten å føle seg spesielt dårlig før senere i sykdomsforløpet.

På grunn av den nedsatte immunreaksjonen, kan urinveisinfeksjon ofte være årsak til ikke bare nyrebekkenbetennelse, men også en mer generell svekket immunreaksjon i hele kroppen. På godt norsk kalles dette blodforgiftning, mens medisinsk heter det sepsis. Dette kan være svært farlig og er svært viktig å behandle. Vær spesielt påpasselig dersom eldre i din omgangskrets har urinveisinfeksjon og samtidig for eksempel har økt falltendens, blir sløvere, glemmer mer enn vanlig eller lignende.

Kontakt helsepersonell på 113 for veiledning dersom du er i tvil. Merk at en slik utvikling er veldig sjeldent for unge, friske mennesker. Det er eldre som er spesielt utsatt.

Forfatter: Lege Anne Marte Ladim
Sist oppdatert: 21.06.2022