Sopp i underlivet

Hva er sopp i underlivet? Årsaker, symptomer og behandling (2022)

Soppinfeksjon er en vanlig, men plagsom tilstand. Tre av fire kvinner opplever soppinfeksjon i løpet av livet. De vanligste symptomene kløe, og tykk hvit utflod uten lukt. Andre vanlige symptomer er sårhet og svie som kan gi smerter ved samleie. For noen kan soppinfeksjon gå over av seg selv, men det kan også behandles dersom det ikke gjør det. Det finnes gode behandlingsmetoder som du kan lese om under. Mistenker du soppinfeksjon kan du få råd basert på dine symptomer her:

Start veileder

Hva er soppinfeksjon?

Hos de fleste kvinner er soppinfeksjon i underlivet, også betegnet som candidavaginitt, forårsaket av en gjærsopp som kalles Candida albicans. Candida er vanligvis ufarlig og den lever naturlig på kroppen. Blir det dermed for mye av denne gjærsoppen, fører det til betennelse i skjeden.

Symptomer ved soppinfeksjon

De vanligste symptomene ved soppinfeksjon er blant annet:

• Kløe og svie i skjeden (50%)
  • Ending i utflod – hvit, ostete utflod som er luktfri, men kan også være tyntflytende
  • Svie ved vannlatning (33%)
  • Smerter under samleie
  • Forhudsbetennelse hos partner (sjelden)

Ved tilbakevennede infeksjoner oppleves ofte smerter ved samleie, smerter og svie i underlivet, men lite eller ingen kløe. Det er også da mindre rødt og betent enn ved en akutt infeksjon.

Årsaker til soppinfeksjon

• Antibiotikabruk
  • Overdreven vask av underliv
  • Fuktige og/eller stramme klær
  • Graviditet
  • HIV-infeksjon

Hvordan behandles soppinfeksjon?

Det finnes reseptfrie salver, stikkpiller og tabletter som er soppdrepende. Alle alternativene er likestilte og det er ikke bevist at det er en forskjell i effekt mellom de forskjellige preparatene eller merkene.

Det er viktig å følge bruksanvisningen til det preparatet du bruker. Hvor hyppig man skal ta pillene eller smøre på salven vil være beskrevet der. Under følger noen generelle beskrivelser av vanlige preparater som fåes uten resept.

• Reseptfrie stikkpiller i skjeden i 1-3 dager.
  • Reseptfri salve som smøres på kjønnsleppene og rundt skjedeåpningen 2-3 ganger daglig i 1-2 uker.
  • En-dags behandling med tablett er også reseptfri og har lik effekt som de lokale salvene og stikkpillene.

Hvis du er plaget med hyppige tilbakefall (> 4 episoder pr år) av soppinfeksjon, bør lege oppsøkes for å diskutere hva som er riktig behandling og for å sikre at det er sopp du har og ikke noe annet som skaper plagene dine. Langvarig egenbehandling anbefales ikke – er du hyppig plaget er det fornuftig med en tur til legen.

Hvordan kan Dr.Dropin hjelpe deg?

Opplever du noen symptomene over, kan dette gi en indikasjon på at du har underlivssopp. Er du i tvil om du har underlivssopp eller om det kan være noe annet, anbefaler vi at du bestiller time til lege eller gynekolog.

Bestill legetimeBestill gynekologtime

Usikker på om du har soppinfeksjon?

Mange forveksler soppinfeksjon med bakteriell vaginose. Soppinfeksjon kjennetegnes gjerne av en klumpete, hvit og ostete utflod, samt kløe og svie i underlivet. Bakteriell vaginose på sin side, kjennetegnes av en mer tyntflytende og gråaktig utflod som øker i mengde, og som ofte har en karakteristisk lukt som kan minne om fisk.

Likevel kan symptomene være ulike, og det kan være vanskelig å skille. Mistenker du at du har soppinfeksjon men ikke er helt sikker? Klikk deg gjennom vår veileder og få råd basert på dine symptomer:

Start veileder

Les mer om bakteriell vaginose

Vanlige spørsmål om soppinfeksjon

Hvordan undersøker legen soppinfeksjon?

Legen vil spørre deg om symptomene dine, hvor lenge de har vedvart og om det er en kjent utløsende faktor, De typiske symptomene, som nevnt over, er ofte nok til å stille diagnosen. Noen ganger er ikke diagnosen like enkel, og det er da vanlig at soppen påvises ved mikroskopering av utflod, eventuelt ved at legen sender inn en dyrkningsprøve av utfloden.

Bør jeg behandle soppinfeksjon?

Underlivssopp er vanligvis lett å behandle. Kommer den stadig tilbake, er det en risiko for underliggende sykdom, som for eksempel diabetes. Oppsøk lege hvis dette gjelder deg.

Hvordan forebygge soppinfeksjon?

• Ikke overdriv rensligheten, én vask om dagen er nok.
  • Ved dusjing skal vannet renne nedover, kvinnen skal ikke bruke dusjhodet til å spyle skjeden eller få vann inn i skjeden.
  • Vask uten såpe (gjelder også intimsåpe).
  • Parfymefri lotion eller olje (for eksempel intimolje) kan med fordel påføres tørr hud før dusjing, og deretter vaskes av i lunkent vann, som et substitutt for såpe.
  • Bruk bind, ikke tamponger.
  • Du bør unngå tettsittende undertøy som g-streng, men heller i en periode bruke «fornuftige» bomullstruser.
  • Undertøy vaskes separat på 60 grader, uten bruk av tøymykner/skyllemiddel.

Er soppinfeksjon smittsomt?

Soppvaginitt kommer ikke gjennom samleie, men smitter vanligvis til partnere. Det regnes ikke som en seksuelt overførbar sykdom, og har ingen følgetilstander. Det ikke nødvendig med smittesporing eller partnerbehandling.

Forfatter: Lege Anne Marte Ladim

Sist oppdatert: 24.10.2022

Kilder

• Relis, (2017), Sopp - og andre underlivsinfeksjoner, (online), tilgjengelig fra:
    https://relis.no/content/4847/Sopp--og-andre-underlivsinfeksjoner (hentet 10.10.2022).
  • Emetodebok, (2022), Soppvaginitt (online), tilgjengelig fra:
    https://emetodebok.no/kapittel/lnfeksjoner/soppvaginitt (hentet: 10.10.2022).