Testikkelsjekk

Gå igjennom Dr.Dropins sjekkliste om testikkelkreft for å få en pekepinn på om du bør oppsøke lege.

Husk at selv om denne sjekklisten kan være nyttig som en indikasjon, bør personer med bekymringer om testikkelkreft søke profesjonell medisinsk rådgivning for en fullstendig evaluering.

Hva er din alder?

Alder er en viktig faktor for risikoen for testikkelkreft. Risikoen for testikkelkreft er høyest hos unge menn mellom 15 og 34 år.

Har noen i din nærmeste familie blitt diagnostisert med testikkelkreft?

Familiær historie spiller en rolle i risikoen for testikkelkreft. Dersom nære familiemedlemmer, som far, bror eller sønn, har blitt diagnostisert med testikkelkreft, kan det øke mannens risiko. Dette spørsmålet hjelper med å identifisere familiær risiko. Hvis du svarer ja på dette bør du diskutere nærmere med legen din om hvordan du bør følges opp.

Har du en familiehistorie med brystkreft eller eggstokkreft?

En familiehistorie med testikkelkreft, brystkreft eller eggstokkreft kan øke risikoen for å utvikle testikkelkreft. Dette spørsmålet hjelper med å identifisere familiær predisposisjon

Har du opplevd en endring i en eller begge testiklene dine?

• Klump eller hevelse i testiklene
  • Smerte eller ubehag i testiklene eller lysken
  • Endringer i størrelsen eller formen på testiklene
  • Tyngdefølelse i pungen
  • Hvis du har opplevd ovennevnte symptomer, kan det være en grunn til å søke medisinsk vurdering, selv om symptomene også kan skyldes andre forhold enn testikkelkreft.

Har du vedvarende smerter eller ubehag i nedre del av mage eller rygg?

Vedvarende smerter, som ikke går tilbake ved avlastning, bør undersøkes hos lege. Det kan i noen tilfeller være et sent tegn på testikkelkreft.

Har du opplevd forstørrelse av brystkjertlene?

Testikkelkreft kan produsere østrogen, som kan føre til brystforstørrelse hos menn. Kontakt lege hvis dette gjelder deg.

Har du tidligere blitt diagnostisert med testikkelkreft?

Hvis du tidligere har hatt testikkelkreft i den ene testikkelen, er dette er en viktig faktor å vurdere. Risikoen for gjentatt testikkelkreft kan være økt.

Har du tidligere hatt en testikkel som ikke hadde gått ned i pungen (kryptorkisme) før puberteten?

Kryptorkisme øker risikoen for testikkelkreft. Hvis tilstanden blir kirurgisk korrigert innen puberteten, minker risikoen.

Selv om kryptorkisme er en risikofaktor for testikkelkreft, betyr ikke det nødvendigvis at alle menn med denne tilstanden vil utvikle kreft. Likevel er det viktig at menn med kryptorkisme er oppmerksomme på denne økte risikoen og følger opp dette med lege.

Har du fått diagnosen HIV?

HIV-infeksjon kan øke risikoen for testikkelkreft. Dette spørsmålet er viktig for å vurdere din totale risikoprofil.

Hva er ditt biologiske opphav?

Testikkelkreft har høyere forekomst i visse land, som for eksempel Danmark, Norge, Tyskland og Sveits. Lavere forekomst sees vanligvis i Afrika og Asia. De eksakte årsakene til disse geografiske forskjellene er ikke fullt ut forstått, men miljøfaktorer og genetikk har blitt undersøkt som mulige bidragsytere.

Det er viktig å merke seg at testikkelkreft er relativt sjelden uansett etnisitet eller geografisk beliggenhet. De fleste menn, uavhengig av deres bakgrunn, vil ikke utvikle denne kreftformen. Hvis du har bekymringer eller risikofaktorer for testikkelkreft, er det best å diskutere dem med en lege, som kan gi råd om forebygging og tidlig påvisning.

Gjør du regelmessig selvundersøkelse av testiklene dine?

Mange tilfeller av testikkelkreft oppdages av pasientene selv ved å merke en klump eller endringer i testiklene. Regelmessige undersøkelser av testiklene dine kan derfor være noe av det viktigste du gjør.

Lær hvordan her

Bør jeg søke lege for testikkelundersøkelse?

Hvis noen av disse symptomene eller risikofaktorene er til stede, er det viktig å søke medisinsk råd og en grundig undersøkelse hos en lege.