Rosacea

Rosacea er en kronisk betennelse som gir rødhet i huden, som oftest sentralt i ansiktet. Årsaken til Rosacea er foreløpig ikke kjent. Tilstanden debuterer ofte med anfallsvis rødming, episoder som kan vare cirka fem minutter. Etterhvert kan huden i pannen og over nese og kinn bli mer vedvarende rød og eventuelt noe hoven. Uten behandling kan inflammasjonen stikke en del og noen ganger føre til irritasjon av øyelokkene og rundt øynene.

Hudlegene i Dr.Dropin kan hjelpe med medisinsk rådgivning, behandlingsplaner, resepter og videre henvisninger ved behov, enten i klinikk eller over video. I tillegg kan vi nå tilby laserbehandling for å redusere graden av rosacea.

Bestill laserkonsultasjon

Behandling av Rosacea

Noen ganger kan rosacea føre til tydelige blodårer i overflaten av huden som man ønsker å ta bort. Dersom rødheten eller kvisene virkelig plager deg kan du spørre legen din om “beta-hemmere” eller isotretinoin. Antibiotika kan også hjelpe. Dette er ikke fordi det er noen infeksjon, men fordi noen typer antibiotika har antiinflammatorisk effekt. Det er også en undertype av rosacea kalt rhinopyma som ved fortykkelse av talgkjertler og hud kan gjøre at nesen blir stor og klumpete. Dette kan også behandles.

Lokalbehandling med salve kan redusere hevelsen, men det kan ta noen uker. Spør legen hvilke behandlinger som er best. Du må ikke behandle deg selv med kortison-krem for å få ned hevelsen. Kortison kan faktisk få rosacea til å bli verre.

Det du kan gjøre for deg selv er å unngå sol, være forsiktig når du vasker ansiktet ved å unngå såpe og bruke fuktighetskrem, helst uten parfyme. Du bør også være oppmerksom på at rosacea er sensitiv for varme og kulde, varm drikke, sterk mat, trening, alkohol og stress.

I tillegg til de nevnte behandlingene tilbyr Dr.Dropin nå også en skånsom og effektiv laserbehandling, som både reduserer rødhet og synlige blodkar som har oppstått i forbindelse med rosacea.

Prognose

Det finnes ikke noen kur for Rosacea, men inflammasjonen i huden kan behandles som beskrevet over. Hudlegene i Dr.Dropin kan hjelpe med medisinsk rådgivning, behandlingsplaner, resepter og videre henvisninger ved behov, enten i klinikk eller over video.

Slik kan Dr. Dropin hjelpe deg

Hos Dr.Dropin kan du komme til erfarne hudspesialister som kan diagnostisere og behandle alle hudlidelser. Dr.Dropin er opptatt av å tilby gode hudtjenester til en fast og forutsigbar pris, og med kort ventetid.

Les mer om Dr. Dropin Hud

Opplever du hudproblemer, men usikker på hva det er?

Last ned appen for å bestille en videokonsultasjon!

• Download on the App Store
  • Get it on Google Play