Psoriasis

Psoriasis er en autoimmun sykdom som karakteriseres av områder med rød og flassende hud, og det er vanligst å få på knærne, albuene, hodet eller ryggen. Det forekommer like hyppig blant menn og kvinner, og omrente 2% av befolkningen har det. Psoriasias kan være arvelig, og oppstår vanligvis før man blir 35 år. Tilstanden er kronisk, men symptomene vil ofte komme og gå.

Hudlegene i Dr.Dropin kan hjelpe med medisinsk rådgivning, behandlingsplaner, resepter og eventuelle videre henvisninger, enten i klinikk eller over video.

Hvordan kan vi hjelpe?

Lokalbehandling med kremer som inneholder vitamin-D og kortikosteroid kan ofte hjelpe. Et annet alternativ er lysbehandling. I tillegg finnes det medikamenter som kan brukes i mer alvorlige tilfeller, men dette bør vurderes i samråd med din hudlege. Spør gjerne om informasjon rundt “PDE4-hemmere”, “TNF-alfa hemmere” og “biologiske legemidler”.

Det er også flere ting du selv kan gjøre for å dempe symptomene. Sollys kan ha en positiv effekt på psoriasisen, men unngå å bli solbrent. Det kan også være hensiktsmessig å redusere alkoholinntaket, slutte å røyke og å gjøre det du kan for å senke eget stressnivå. Et bad i saltvann kan også dempe symptomene, men da bør huden smøres med en fuktighetskrem etterpå.

Prognose

Å leve med psoriasis kan for mange oppleves som lite forutsigbart og stressende. Dersom dette gjelder deg, kan legen din for eksempel sette deg i kontakt med pasientgrupper, hvor du kan møte andre som er i samme situasjon som deg. Dette kan være til stor hjelp, så ikke vær redd for å spørre!

Slik kan Dr. Dropin hjelpe deg

Hos Dr.Dropin kan du komme til erfarne hudspesialister som kan diagnostisere og behandle alle hudlidelser. Dr.Dropin er opptatt av å tilby gode hudtjenester til en fast og forutsigbar pris, og med kort ventetid.

Les mer om Dr. Dropin Hud

Opplever du hudproblemer, men usikker på hva det er?

Last ned appen for å bestille en videokonsultasjon!

• Download on the App Store
  • Get it on Google Play