Psoriasis

Psoriasis er en autoimmun sykdom som karakteriseres av områder med rød og flassende hud. Måten psoriasis opptrer på kan variere ganske mye, men det er vanlig for psoriasis å opptre på knærne, albuene, hodet og ryggen. Det virker å være arvelig og rundt 2% av befolkningen har det. Menn og kvinner får det like ofte. Det oppstår vanligvis før man blir 35 år. Det er en kronisk tilstand, men symptomene kan ofte komme og gå.

Hudlegene i Dr.Dropin kan hjelpe med medisinsk rådgivning, behandlingsplaner, resepter og videre henvisninger ved behov, enten i klinikk eller over video.

Hvordan kan vi hjelpe?

Lokalbehandling med kremer som inneholder vitamin-D og kortikosteroid kan ofte hjelpe. Det kan også lysbehandling. Det finnes medikamenter ved alvorlige tilfeller og i samråd med din hudlege. Spør gjerne om informasjon rundt “PDE4-hemmere”, “TNF-alfa hemmere” og “biologiske legemidler”.

Du kan bidra til å dempe symptomene litt selv også. Det er bra med sollys, men pass på og ikke bli brent. Reduser alkoholinntaket. Slutt å røyke. Gjør det du kan for å senke stressnivået. Alt dette er faktorer som har vist seg å dempe psoriasis-symptomer. Det er også fint å komme seg ut i sjøen - saltvann virker å være bra for psoriasis. Når du har tatt deg et bad er det viktig å fukte huden f.eks med fuktighetskrem.

Prognose

Psoriasis kan være en lite forutsigbar og stressende tilstand å ha. Heldigvis finnes det mange tilgjengelige ressurser som kan bidra til å håndtere det. Legen din vil for eksempel kunne sette deg i kontakt pasientgrupper der du kan møte andre som har erfaring med å ha psoriasis. Dette kan være til stor hjelp, så ikke vær redd for å spørre.

Slik kan Dr. Dropin hjelpe deg

Hos Dr.Dropin kan du komme til erfarne hudspesialister som kan diagnostisere og behandle alle hudlidelser. Dr.Dropin er opptatt av å tilby gode hudtjenester til en fast og forutsigbar pris, og med kort ventetid.

Les mer om Dr. Dropin Hud

Opplever du hudproblemer, men usikker på hva det er?

Last ned appen for å bestille en videokonsultasjon!

• Download on the App Store
  • Get it on Google Play