Neglesopp

Neglesopp (onykomykose, tinea unguium) er en soppinfeksjon som rammer omtrent 10% av befolkningen, og det kan forekomme på både fingre og tær. Soppen som angriper neglene lever av keratin, som er det proteinet som danner hovedbestanddelen i neglene. Ved en soppinfeksjon vil derfor neglen brytes mer og mer ned.

Dr.Dropin tilbyr nå laser som behandling for å fjerne neglesopp. Videre kan du lese mer om symptomer og behandlingsforløp.

Bestill laserkonsultasjon

Hva er neglesopp?

Symptomer på neglesopp vil kunne variere noe, men det er vanlig at neglen får et gulaktig preg, at den blir deformert og eventuelt at neglen til slutt løsner helt. Neglesopp forekommer typisk hos eldre mennesker, hos personer med svekket immunforsvar og hos personer som av ulike grunner går mye i tett og fuktig fottøy.

Selv om neglesopp ikke er farlig for folk flest, vil det for mange oppleves som både ubehagelig og sjenerende, og da vil da vil det være nødvendig å få behandling for å bli kvitt problemet. En annen god grunn til å få behandling, og da aller helst så raskt som mulig, er at manglende behandling kan føre til at neglesoppen over tid sprer seg til flere negler og/eller skaper infeksjon i huden mellom neglene.

Slik kan Dr.Dropin hjelpe deg

De mest brukt behandlingene mot neglesopp er tabletter eller lokalbehandling i form av krem eller neglelakk. Medisinsk neglelakk vil være mest aktuelt i tilfeller der neglesoppen har hatt begrenset spredning, mens tabletter vil være aktuelt når større deler av neglen har blitt infisert. I begge tilfellene er målet at legemidlene skal drepe soppen slik at den nye neglen som vokser ut skal kunne gro normalt, men det er ofte svært vanskelig å få legemidlene til å trenge gjennom neglen.

En annen og relativt ny metode som har vist seg å fungere godt er laserbehandling. Laseren kan da enten brukes alene eller i kombinasjon med lokalbehandling. Selve laserbehandlingen er rask, enkel og relativt smertefri. Behandlingen må som oftest gjentas rundt 4 ganger med 3 ukers mellomrom mellom hver behandling. Selv etter endt behandling vil man ikke kunne se resultatet med en gang, fordi neglen må få tid til å vokse ut på nytt. Dette kan ta mellom 6 og 18 måneder, avhengig av størrelsen på neglen.

Er du usikker på hvorvidt du skal gjennomføre en laserbehandling eller ikke, anbefaler vi konsultasjon med en hudlege for å gjøre en vurdering av neglen din.

Bestill konsultasjon

Før behandling

• Dersom du bruker neglelakk må dette fjernes før du kommer til timen.
  • Samme dag som behandlingen skal gjennomføres bør du file overflatene på alle de infiserte neglene med en engangsfil, som kastes etter bruk.

Etter behandling

• Fil overflaten på neglene 2 ganger i uken, både underveis i behandlingsforløpet og i 3 måneder etter siste behandling.
  • Kast gamle sokker, og frys sko du har brukt før for å bli kvitt eventuell sopprester.
  • Pass på å holde føttene tørre, og tørk godt mellom tærne etter at du har dusjet.
  • Skift sokker hver dag, og vask sokkene på 60 grader.

Fornuftig pris

Forutsigbar og fornuftig pris, uten skjulte kostnader og overraskende tillegg. Inkluderer forbruksmateriell, søknader, resepter m.m.

Kort ventetid

Hos oss får du time raskt, og det er satt av 20 minutter til en konsultasjon som kan gjøres både på video eller i klinikk.

Erfarne spesialister

Hos Dr.Dropin møter du hudspesialister som kan diagnostisere og behandle alle hudlidelser.