Møt våre øyeleger

Hos Dr.Dropin Øyehelseklinikken finner du noen av landets fremste eksperter i øyefaget. Øyelegene og optikerne hos oss har doktorgrad eller har påbegynt forskningsstudier innen øyesykdommer. Hos oss kan du derfor forvente å få utredning og behandling i tråd med nasjonale og internasjonale retningslinjer.

Finner du ikke en time som passer kan du ta kontakt med oss på hei@drdropin.no.

Øyelegene kan trygt anbefales

Pasienter hver måned
4,9/5 ⭐️
Google review

Dr. Sten Ræder

Fagprofil: Lege og spesialist i øyesykdommer, prisbelønnet forsker/PhD

Utdannelse: Medisin- og doktorgradsutdannelse ved Universitetet i Oslo, spesialist fra Oslo Universitetssykehus Ullevål og Stavanger Universitetssjukehus.

Arbeidserfaring: Dr. Sten Ræder er grunnlegger og daglig leder av Øyehelseklinikken og Tørreøyneklinikken. Han er en erfaren øyelege fra Oslo Universitetssykehus Ullevål og Stavanger Universitetssjukehus. Fra 2012 til 2017 arbeidet han som refraktiv kirurg ved Synslaser Kirurgi og i avtalepraksis på Nordstrand. Dr. Sten har undervist over 600 medisinstudenter ved Oslo universitetssykehus og har vært tilknyttet forskningsmiljøer som Harvard Medical School og Universitetet i Bergen. Han har så langt publisert 37 vitenskapelige artikler og over 100 vitenskapelige abstrakter og mottatt flere forsknings- og innovasjonspriser, inkludert Medinnovas idépris.

Områder: Dr. Sten er en anerkjent ekspert innen behandling av tørre øyne, stamcellebehandling av hornhinnesykdommer og refraktiv kirurgi. Han har forfattet både norske og nordiske retningslinjer for behandling av tørre øyne og er en sentral rådgiver for legemiddelfirmaer innen dette feltet.

Dr. Sten har også en betydelig interesse for undervisning, og har utarbeidet lærebøker og kursmateriale som har vært til stor nytte for medisinstudenter og optikere.

Dr. RæderDr. Ræder
Dr. Ræder

Dr. Øygunn Aass Utheim

Fagprofil: Lege og spesialist i øyesykdommer, prisbelønnet forsker/PhD

Utdannelse: Dr. Øygunn Aass Utheim har fullført medisinstudier i Oslo i 2001 og er spesialist i øyesykdommer med utdannelse fra Haukeland universitetssykehus i Bergen og Oslo universitetssykehus, der hun også fikk opplæring i grå stær-kirurgi. Hun har en doktorgrad innen tørre øyne og stamceller i øyets overflate.

Arbeidserfaring: Dr. Øygunn Aass Utheim har bred klinisk erfaring og har tidligere jobbet som overlege i medisinsk retina ved Oslo universitetssykehus. Hun har stor interesse for kvalitetssikring av kliniske prosedyrer og forskning for å optimalisere behandling innen øyefaget. Hun har forsket ved Vecillo Dry Eye Laboratory ved Harvard Medical School i samarbeid med professor Darlene A Dartt, og har publisert ca. 30 vitenskapelige artikler og 100 vitenskapelige abstrakter. Hun har mottatt flere priser, inkludert Medinnovas idépris og European Society of Ophthalmology-prisen i 2018 for Norges mest lovende øyelege under 45 år.

Områder: Dr. Øygunn Aass Utheim er en anerkjent ekspert innen tørre øyne, stamcelleforskning i øyets overflate og medisinsk retina. Hun har også vært moderator og foredragsholder ved Nordisk Øyekongress og har skrevet lærebøker som har blitt brukt av medisinstudenter siden 2004.

Book time til øyelege:

Dr. UtheimDr. Utheim
Dr. Utheim

Dr. Behzod Tashbayev

Utdannelse:
Dr. Behzod Tashbayev har en omfattende utdanningsbakgrunn innen medisin og øyehelse. Han fullførte sin medisinske utdannelse ved Andijan State Medical Institute (2003-2010) og har en mastergrad i helseinformatikk fra Karolinska institutet i Stockholm (2010-2012). Han oppnådde sin spesialisering i øyesykdommer i Region Sörmland i Sverige, hvor han også har autorisasjon som øyelege i tillegg til sin Norske autorisasjon. I 2017 fullførte han en doktorgrad (PhD) ved Universitetet i Oslo, hvor han forsket på diagnostiske metoder for tørre øyne.

Arbeidserfaring:
Dr. Tashbayev er en prisbelønnet øyelege og forsker med bred internasjonal erfaring. Han har hatt ledende roller ved flere øyehelseklinikker, inkludert Tørreøyneklinikken, hvor han har jobbet med kvalitetssikring og innovasjon. Dr. Tashbayev har utført over 700 grå stær-operasjoner og har forsket ved prestisjetunge institusjoner som Harvard Medical School. Han har også vært tilknyttet Universitetet i Oslo som doktorgradsstipendiat, hvor han publiserte en rekke artikler i høyt rangerte tidsskrifter.

Spesialfelt:
Dr. Tashbayev har spesialisert seg innen tørre øyne, grå stær og helseinformatikk. Hans doktorgradsarbeid fokuserte på betennelsesmarkører i tårefilmen, noe som har stor betydning for utviklingen av nye behandlinger for tørre øyne. Han har mottatt flere utmerkelser, inkludert Oftalmolog Outstanding Nordic PhD Award i 2021. Dr. Tashbayev har også forsket på ny diagnostikk og behandlingsmetoder innen øyesykdommer, og han har bidratt til vitenskapen med over 40 vitenskapelige abstrakter og flere artikler i Nature-gruppens tidsskrifter.

Book time til øyelege:

Dr. TashbayevDr. Tashbayev
Dr. Tashbayev

Dr. Tor Paaske Utheim

Klinikk: Dr.Dropin Øyehelseklinikken

Fagprofil: Lege og spesialist i øyesykdommer, prisbelønnet forsker/PhD med 11 professorater

Utdannelse:
Dr. Utheim har fullført sin medisinske utdannelse ved Universitetet i Oslo, hvor han også oppnådde sin doktorgrad ved Institutt for klinisk medisin i 2010. Han fullførte sin spesialisering i øyesykdommer i 2011.

Arbeidserfaring:
Dr. Tor Paaske Utheim er faglig ansvarlig ved Øyehelseklinikken og Tørreøyneklinikken. Han er en prisbelønnet øyelege og professor, som har vært klinikkansvarlig ved flere øyeavdelinger i Norge, inkludert Oslo, Drammen og Stavanger. Han har forsket ved Harvard Medical School, hvor han også har vært Fulbright-stipendiat. Dr. Utheim har ledet og veiledet over 90 forskere, inkludert doktorgradskandidater, innen øyefaget, med fokus på tørre øyne, synskirurgi og netthinnesykdommer. I 2023 mottok han Norsk Øyelegeforenings høyeste utmerkelse – Hjalmar Schiøtz-medaljen.

Område:
Dr. Utheim er en internasjonalt anerkjent ekspert innen diagnostikk og behandling av tørre øyne, grå stær, grønn stær (glaukom), og netthinnesykdommer. Han har publisert flere artikler i høyt rangerte tidsskrifter, inkludert Nature Communications. Dr. Utheim er også aktiv innenfor kirurgiske metoder, spesielt øyelokkoperasjoner, og har bidratt til utvikling av nye behandlingsteknikker. Han har også utgitt lærebøker og bokkapitler i samarbeid med Harvard Medical School, og har mottatt betydelig forskningsfinansiering for sitt arbeid innen øyemedisin.

Språk: Norsk og Engelsk

Dr. UtheimDr. Utheim