Kjønnsvorter

Kjønnsvorter – Årsaker, symptomer og behandling (2022)

Kjønnsvorter, eller kondylomer, er små godartede utvekster lokalisert på kjønnsorganer, området rundt endetarmsåpning eller i livmorhalsen. Kjønnsvorter skyldes et virus som kalles humant papillomavirus, ofte omtalt som HPV og smitter via seksuell kontakt. Vortene forsvinner som regel av seg selv etter 6-12 måneder, men dersom de gir plager eller er til sjenanse kan de behandles lokalt med ulike midler etter anbefaling fra lege. Har du typiske symptomer på kjønnsvorter kan du nå få selvbetjent resept.

Få resept 295,–

Hva er kjønnsvorter?

Kjønnsvorter er vorter er forårsaket infeksjon av HPV (humant papilloma virus). De vanligste subtypene er HPV 6 og HPV 11. Kjønnsvorter er små utvekster som kan minne om en bitteliten blomkål. De oppstår i område rundt vulva, kjønnslepper, endetarmsåpning, vagina og livmorhals hos
kvinner. Hos menn oppstår de på penis, forhud og områdte rundt penisrot og endetarmsåpning. Vortene oppstår 1-8 måneder etter smittetidspunkt.

Kjønnsvorter er en vanlig tilstand og anslagsvis 10-15% av alle seksuelt aktive vil oppleve å få dette i løpet av livet. Smitte skjer ved direkte kontakt med partner. Kondom vil gi begrenset beskyttelse, mens vaksinering mot HPV kan beskytte noe. 20-30% vil få tilbakefall første året. I praksis vil alle
bli kvitt HPV-infeksjon etter 2-3 år, så lenge resmitte ikke foreligger.

Les mer om HPV og HPV-vaksinen

Symptomer på kjønnsvorter

Det vanligste symptomet er plutselig oppståtte vorter på typiske områder. De kan gi lett kløe, men oftest gir de intet ubehag. Oppstår vortene i vagina hos kvinner kan de gi smerter. Det samme gjelder vorter som oppstår ved urinrøret og endetarmsåpning. Større vorter kan blø.

Hvordan kan Dr. Dropin hjelpe deg?

Diagnosen stilles ved typiske forandringer og prøvetaking er i de aller fleste tilfeller unødvendig. Nylig oppståtte vorter kan behandles med lokal krem/salve eller liniment. Om dette ikke er tilstrekkelig kan fryse- eller laserbehandling vurderes. Man unngår som regel å behandle vorter som oppstår på slimhinner, eksempelvis i vaginalveggen grunnet fare for
lokal reaksjon. Om vortene ligger slik til at de gir smerter hjelper vi deg med å lindre ubehag. Har du hatt kjønnsvorter tidligere eller kjenner igjen de typiske symptomene kan man også få resept digitalt.

Bestill resept Bestill time

Ofte stilte spørsmål om kjønnsvorter

Er kjønnsvorter forstadie til kreft?

Nei, kjønnsvorter er ikke assosiert med risiko for utvikling av kreft. HPV6 og HPV11 forårsaker 90% av alle kjønnsvorter og er betegnet som lavrisikovirus.

Er kjønnsvorter farlig?

Nei, kjønnsvorter er ikke farlig.

Jeg har hatt samleie med en som hadde kjønnsvorter. Er det sikkert at jeg er smittet?

Nei, det er ikke sikkert. Det synes å være tilfeldig hvem som utvikler kjønnsvorter og ikke.

Hvor lang er behandlingen for kjønnsvorter?

Det kommer an på hvor god responsen er. Vanligvis starter man med et liniment man smører på vortene i 3 dager. Kur kan gjentas ved manglende effekt eller tilbakefall. Laser ellerfrysebehandling kan også gjentas ved uteblitt effekt.

Vil HPV vaksinen beskytte mot kjønnsvorter?

HPV vaksinen som er nivalent (altså beskytter mot 9 subtyper HPV) kan gi beskyttelse mot kjønnsvorter.

Jeg er gravid og har kjønnsvorter. Vil barnet mitt smittes og er det farlig?

Barnet kan smittes av HPV under fødsel. HPV kan forårsake godartede svulster i barnets luftveier, noe som krever kirurgisk behandling de første leveårene. Gravide bør derfor behandles, og førstevalget er fryse- eller laserbehandling. Dette gjøres i spesialisthelsetjenesten.

Forfatter: Lege Kari Madeleine G Hilde.

Sist oppdatert: 22.11.2022.

• Felleskatalogen, (2021), Gardasil 9, tilgjengelig fra: https://www.felleskatalogen.no, (hentet: 11.11.2022).
  • NEL, (2021), Kondylomer, tilgjengelig fra: https://legehandboka.no, (hentet: 12.11.2022).
  • Sugai S, Nishijima K, Enomoto T. Management of Condyloma Acuminata in Pregnancy: AReview. Sex Transm Dis. 2021 Jun 1;48(6):403-409. doi: 10.1097/OLQ.0000000000001322.
    PMID: 33093288; PMCID: PMC8132606.