Hard hud

Keratin er det harde, vanntette proteinet som danner det ytterste laget av huden vår. Det er også dette håret og neglene våre er laget av og det som danner hornene og hovene til dyr. ‘Derma’ refererer til huden. Keratoderma er en samlebetegnelse for enhver fortykning keratinlaget i huden din.

Det er et utall tilstander og sykdommer som kan forårsake dette og det kan oppstå på ulike deler av kroppen. Vanligvis finner man det imidlertid på føttene og det er som oftest på grunn av dårlige sko, arbeid eller idrett som over tid har ført til mye press på et bestemt sted. For å beskytte foten dannes det tykkere hud og det kan oppstå en hard kjerne i midten. Denne kjernen kan oppleves som en torn som stikker inn i underhuden og være smertefull. Det kalles gjerne liktorn.

Hvordan kan hard hud fjernes?

Du kan få kompress eller lokal salve som kan hjelpe med å myke opp området og hindre mer press på området om mulig til det er tilhelet. Det er også mulig å forsiktig pusse ned, skrape eller kutte av den harde huden. Her er det viktig og ikke gjøre det så dypt at du begynner å blø, eller får infeksjoner på grunn av utstyr som ikke er desinfisert.

Dersom du ikke selv klarer å behandle den harde huden og den er vedvarende plagsom eller smertefull bør du kontakte lege.

Slik kan Dr. Dropin hjelpe deg

Hos Dr.Dropin kan du komme til erfarne hudspesialister som kan diagnostisere og behandle alle hudlidelser. Dr.Dropin er opptatt av å tilby gode hudtjenester til en fast og forutsigbar pris, og med kort ventetid.