Trykkbølgebehandling

Trykkbølgebehandling er en behandlingsmetode som kan ha rask og god effekt på plager i kroppens sener eller muskler. Gjennom behandling vil det sendes inn en trykkbølge som igangsetter tilhelingsprosesser i det skadede området. Dette bidrar til å redusere smerter og å oppnå en raskere reparasjon i det skadede vevet.

Har du spørsmål? Ring 24 07 77 05.

Se ledige timer hos vår fremste ekspert på trykkbølgebehandling

Hvor kan du bestille time hos Steinar?
📍 Majorstuen - Majorstukrysset (Majorstuveien 30)

Se ledige timer hos Steinar:

Hvordan fungerer trykkbølgebehandling?

Trykkbølgebehandling innebærer bruk av akustiske bølger med høy energi for å behandle forskjellige medisinske tilstander. Disse bølgene sendes gjennom huden og fokuseres på det berørte området, og aktiverer kroppens naturlige helbredelsesprosesser. Teknikken har vist seg effektiv for å redusere smerte, akselerere helingsprosesser og forbedre funksjonen til skadede vev.

Se ledige timer

Hvilke plager kan vi behandle med trykkbølgebehandling?

Trykkbølgebehandling kan ha en positiv effekt på en rekke ulike muskel- og seneplager. Våre behandlere jobber alltid med å kombinere de riktige tiltakene for å få best mulig effekt. F.eks ser vi at kombinasjonen av treningsøvelser og trykkbølgebehandling fungerer bedre enn bare ett av tiltakene for seg.

Her kan du lese mer om noen av plagene vi behandler:

1. Senebetennelser

En av de vanligste typene plager vi behandler er senebetennelser. Denne typen skade skyldes ofte langvarig overbelastning av senen, og vi behandler for å stimulere senen slik at kroppens tilhelingsevne styrkes. Kombinert med styrketrening og en klar plan for hvor mye man kan belaste det aktuelle området oppnår vi gode resultater.

2. Plantar fascitt

Personer som lider av plantar fasciitis kan dra nytte av vår avanserte trykkbølgebehandling. Ved å rette bølgene mot hælområdet, hjelper vi med å lindre smerte og forbedre mobiliteten.

3. Kalkskulder

Kalkavsetninger i skulderen kan være smertefulle og begrense bevegelsesområdet. Trykkbølgene bidra til å redusere kalkavsetninger og stimulerer helbredelse, noe som gir raskere fremgang og bedre resultater.

4. Tennisalbue (lateral epikondylitt)

Tennisalbue, eller lateral epikondylitt, er en tilstand der det er smerte og betennelse på utsiden av albuen, vanligvis forårsaket av overbelastning av underarmens muskler og sener. Trykkbølgebehandling kan bidra til å lindre albuesmertene og fremme tilheling.

5. Golfalbue (medial epikondylitt)

Golfalbue, eller medial epikondylitt, oppstår når sener på innsiden av albuen blir overbelastet og betente. Trykkbølgebehandling kan brukes til å bryte ned fibrøst vev, øke blodsirkulasjonen og akselerere helingsprosessen, noe som gir lindring for golfalbuepasienter.

6. Hopperkne (Jumper´s knee)

Hopperkne, også kjent som patellar tendinopati, påvirker senevevet rundt kneskålen. Trykkbølgebehandling kan brukes til å stimulere kollagenproduksjon, redusere betennelse og lindre smerte, noe som gjør det til en effektiv behandling for idrettsutøvere og andre som lider av denne tilstanden.

7. Løperkne (iliotibialbånd-syndrom)

Løperkne, eller iliotibial band syndrome (ITBS), er en tilstand der det ytre lårbåndet blir betent. Trykkbølgebehandling kan hjelpe med å løse opp arrvev, forbedre fleksibiliteten i det berørte området og redusere smerte for personer som lider av løperkne.

8. Akillestendinitt (senebetennelse i akilles)

Akillestendinopati, eller smerter og betennelse i akillessenen, kan påvirke både idrettsutøvere og ikke-utøvere. Trykkbølgebehandling kan forbedre helingsprosessen ved å stimulere sirkulasjonen, redusere smerte og fremme regenerasjon av skadet vev.

8. Hofte tendinopati (senebetennelse i hofte)

Hofte tendinopati involverer betennelse i sener rundt hofteleddet. Trykkbølgebehandling kan bidra til å redusere betennelse, forbedre vevselastisiteten og lindre smerte for personer med denne tilstanden.

9. Hamstring tendinopati (senebetennelse i hamstring)

Se ledige timer

Hvordan ser behandlingsforløpet ut?

Trykkbølgebehandling utføres vanligvis med ca. 1 ukes mellomrom og for de fleste tilstander er det anbefalt med 3-6 behandlinger. Antall behandlinger vil variere ut i fra tilstand og behandlingseffekt.

Våre behandlere bruker også andre metoder parallellt med trykkbølgebehandlingen for å sørge for optimal effekt og fremgang.

Gjør trykkbølgebehandling vondt?

Mange har hørt at trykkbølgebehandling kan være smertefullt. Dette stemmer til dels, men vi holder oss alltid innenfor hva du opplever som tolererbart ved å justere på behandlingens intensitet. Ubehaget vedvarer bare underveis i behandlingen, som kun tar noen få minutter.

Ønsker du veiledning om hva som er riktig behandling for deg?

Telefonveiledning: Ring 24 07 70 14

Autorisert helsepersonell er klare til å svare på dine spørsmål. Vi besvarer telefonen innen 30 sekunder. Helt kostnadsfritt for deg.

Online veileder

var på noen enkle spørsmål og få en umiddelbar anbefaling om hvilken behandler som best kan gi du deg hjelper du trenger.