Rygg

Ryggsmerter er et utbredt helseproblem i Norge, som rammer mange mennesker i ulike aldre og yrker. Plager relatert til ryggen er en av de største årsakene til sykefravær. Ryggplager omfatter en rekke tilstander som kan forårsake smerte, ubehag og begrenset ryggfunksjon. Vanlige årsaker inkluderer akutte skader, overbelastning og prolaps. Les mer om de vanligste ryggplagene, deres symptomer og tilgjengelige behandlingsalternativer.

Korsryggsmerter

Korsryggsmerter, også kjent som lumbago eller lumbale smerter, er en vanlig tilstand som påvirker den nedre delen av ryggen. Dette kan resultere i ubehag, begrenset bevegelighet og smerte under aktiviteter som bøying, løfting, gange eller sitting.

Les mer om korsryggsmerter her

Prolaps i ryggen

Skiveprolaps i ryggen skyldes en skade på mellomvirvelskiven mellom to ryggvirvler. Tilstanden kan være svært smertefull og fører ofte til kortvarig funksjonsnedsettelse. Dersom prolapset presser mot en nerverot oppstår ofte utstrålende smerter fra området der prolapset sitter.

Les mer om prolaps i ryggen her

Artrose i ryggen

Artrose i ryggen involverer endringer i ryggvirvlene. Dette kan være smertefullt og føre til redusert funksjon. Når leddbrusken reduseres kan det forårsake ubehag og begrenset bevegelse.

Les mer om artrose i ryggen her

Kink i ryggen

Kink i ryggen er en smertefull tilstand som ofte oppstår plutselig som følge av en uvanlig bevegelse eller langvarig ubehagelig ligge- eller sittestilling. Dette fører til akutt ubehag og begrenset bevegelse.

Les mer om kink i ryggen

Benlengdeforskjell og ryggsmerter

Benlengdeforskjell er ganske vanlig i befolkningen, men kan i noen tilfeller føre til plager som f.eks korsryggsmerter. Les mer om symptomer og behandling.

Les mer om benlengdeforskjell her