Fobier

Fobier kjennetegnes av sterk frykt for spesifikke objekter eller situasjoner, og sterkt ønske om å unngå eller flykte fra objektet hvis man kommer nær det. I denne artikkelen kan du lese mer om hvordan fobier kan påvirke deg, samt hvordan Dr.Dropin Psykologi kan hjelpe deg med å håndtere dine fobier.

Hva er fobier?

Fobier kjennetegnes av sterk frykt for spesifikke objekter eller situasjoner, og sterkt ønske om å unngå eller flykte fra objektet hvis man kommer nær det. De vanligste fobiene er mot insekter, dyr, blod eller sprøyter, høyder og lukkede rom. Historisk sett har mennesket hatt tendens til å utvikle fobier som beskytter mot objekter som kan være farlige, for eksempel giftige edderkopper eller slanger. I dagens samfunn har denne evnen til å beskytte oss en noe uheldig konsekvens - at vi kan utvikle fobier også mot ting som ikke er farlige. Derfor er fobier en svært vanlig tilstand som mange lever fint med. Hvis den fobiske angsten blir så sterk at unngåelsen gjør det vanskelig å leve det livet man ønsker, kan det derimot dreie seg om en behandlingstrengende fobisk tilstand.

Hvordan Dr.Dropin Psykologi kan hjelpe deg

Våre psykologer tilbyr flere type behandlinger for fobier. Eksponeringsterapi er vanligst, som innebærer å gradvis utsette seg for den angstvekkende situasjonen, uten å flykte, til man opplever at angsten synker. Målet er å avlære eller redusere angstreaksjonen slik at fobien blir mindre hemmende.

Ved siden av eksponering, handler behandlingen også om å lære om hvilke tanker og antakelser man har om angsten sin og hvordan de bidrar til å opprettholde angsten. To vanlige antakelser er for eksempel “jeg tåler ikke dette” og “dette er farlig for meg”. Slike tanker gir god grunn til å fortsette å unngå fobiobjektet, og hver gang man unngår, bekrefter man også for seg selv at antakelsen er sann. Ved å bli bevisst sine irrasjonelle antakelser kan det bli tydeligere at man ikke trenger å høre på dem, og det blir da ofte lettere å gå i gang med eksponeringen. Til syvende og sist er det likevel ofte kroppen og hjernen som trenger å fysisk få lære at situasjonen ikke er farlig, før man opplever bedring. Det er derfor vanskelig å bli kvitt fobien hvis man kun jobber med tanker, og hvis man ikke blir i eksponeringssituasjonen lenge nok. Her kan du se hvilke av våre psykologer som har

Dr.Dropin har psykologer som har lang erfaring med fysisk og digital samtaleterapi mot fobier. Finn din psykolog her og last ned appen for å bestille time.

  • Download on the App Store
  • Get it on Google Play



IdaIda
Ida

Ofte stilte spørsmål om fobier

Hvorfor har vi fobier?

Mennesker har en medfødt evne til å utvikle frykt som en måte å beskytte oss mot fare. Fobier virker beskyttende fordi det får oss til å holde oss unna objektet vi har en fobi mot. De av forfedrene våre som hadde fobier mot farlige objekter, hadde større sjanse for å overleve og videreføre denne funksjonen til neste generasjon.

Hva er forskjellen på angst og fobi?

Angst er et generelt begrep som ofte brukes om frykt for ufarlige objekter/situasjoner. Angst er noe vi alle har fra tid til annen. Fobi brukes om angst for en spesifikk situasjon eller objekt. Du har altså angst hvis du har en fobi, men det er ikke sikkert at du har en fobi selv om du har angst.

Er fobier arvelige?

Noen personer har lettere for å utvikle fobier enn andre, og mange får samme fobi som foreldrene. Dette skyldes sannsynligvis arv, men i mange tilfeller utvikles fobier også gjennom skremmende erfaringer eller gjennom å observere at andre er svært redde for et objekt. Fobier utvikles som følge av en kombinasjon av arv og miljø.

Er frykt og angst det samme?

Frykt og angst er følelser som aktiverer de samme biologiske systemene, og kan kjennes helt likt ut. Biologisk sett er dette samme følelse, men det gir likevel mening å snakke om frykt og angst som ulike ting for å kunne skille mellom nyttig og unyttig frykt. Unyttig frykt er ofte frykt for ting som ikke kan skade oss, da kalles det angst.

Hva hjelper mot fobi?

Eksponeringstrening er mest effektivt for å redusere fobisk angst. Det innebærer å trene på å være i den fryktede situasjonen i gradvise steg. Gjentatt trening fører ofte til at fobien blir svakere og etter hvert helt borte.

Last ned appen

Velg mellom ulike tjenester tilpasset deg

Møt psykologen

Les mer om våre psykologtjenester

sanity imagesanity image