Setting boundaries
Om dette verktøyet
Hensikten med dette verktøyet er å gjøre gjentakende grensesettingsituasjoner enklere for barn og foreldre.
I verktøyet skal du som forelder ha ansvar for grensesettingen, men hvordan grensesettingen skal foregå er et felles ansvar mellom deg og barnet. Forutsigbarhet og medbestemmelse er nøkkelordene.
HVORDAN GÅR JEG FREM?
- STEG 1: Presenter problemstillingen for barnet.
For eksempel “noen ganger må jeg fortelle deg at du skal legge deg/gjøre lekser/skru av skjermen”.
- STEG 2: Inviter barnet til å delta i prosessen.
For eksempel “hvordan ønsker du at jeg skal gi beskjed til deg om dette?”. Gi barnet eierskap til grensesettingen.
- STEG 3: Når dere er enige om hvordan barnet skal grensesettes, lag en forutsigbar plan for tillatt leggetid/leksetid/tidsbruk. Skriv den gjerne på en lapp, og heng den et synlig sted. Referér til avtalen under grensesetting, og følg den alltid så langt det lar seg gjøre. Revidér planen ved behov, men aldri i en grensesettingssituasjon.
BREATHING EXERCISE
Dette er en enkel stabiliseringsøvelse som kan brukes både av barn og voksne. Hensikten med verktøyet er å roe ned kroppen ved hjelp av pusten.
HVORDAN GI ROS?
Alle trenger i blant anerkjennelse for det positive de har utrettet, spesielt barn. Oppmerksomhet og ros formidler kjærlighet, noe barn trenger kontinuerlig påfyll av. Ros kan også bidra til å forsterke positiv atferd som man ønsker mer av, samtidig som det gir barn selvtillit og trygghet. Men hva kjennetegner god ros?