How to praise your child?

Om dette verktøyet

Foreldre har forskjellige måter å rose barna sine på. Det kan være alt fra et anerkjennende nikk, et klapp på skulderen, en motiverende setning eller full jubel. Uansett hvordan du velger å gjøre det, så er en ting sikkert - oppmuntring er veldig viktig for barns utvikling og det du legger vekt på blir også viktig for barnet ditt. Dette verktøyet har til hensikt å gi noen tips til hvordan du kan gi ros på en måte som gir en opplevelse av at du setter pris på dem.

sanity imagesanity image

HVORDAN GI ROS? 

  • TIPS 1: Den er spesifikk. Barnet vet nøyaktig hva de får ros for. Eksempel: “Så flink du var som vasket av tallerkenen din etter middag”.

  • TIPS 2: Den fanger opp når barnet gjør noe nytt og bra på eget initiativ. Eksempel: “Så bra at du fikk unnagjort leksene rett etter skolen, slik at du kan slappe av på kvelden."

  • TIPS 3: Den er positiv uten forbehold, altså gir den ikke rom for negativ tolkning. Eksempel til unngåelse: “Så fint at du for en gangs skyld tok ut søppelet”.

  • TIPS 4: Hold det konsist og ektefølt. For svulstig ros kan oppfattes som mindre ektefølt. Eksempel til unngåelse: “Det var helt fantastisk at du skyldte av tallerken i går. Du er verdens aller beste!”.

  • TIPS 5: For at barnet skal ta rosen til seg er det viktig at du gir ros på en måte som føles naturlig for deg. Den mest verdifulle rosen er ofte spontan, oppriktig og variert.

For flere nyttige råd relatert til ros og anerkjennelse, besøk Bufdir.no/foreldrehverdag

📞 Bestill time med psykolog: 24 07 60 09

Gå til alle verktøyene!

Å VÆRE TANKEDETEKTIV

Det er ofte at negative tanker kan lure seg inn i våre hjerner, og ofte forstår vi ikke helt hvor mye de påvirker oss. Gjennom å lære seg å være en tankedetektiv kan man løse jernhånden dårlig tanker kan ha over vårt humør.

FØLELSESTERMOMETERET

Når et barn opplever sterke følelser så er det ofte at han/hun ikke helt klarer å uttrykke og/eller forstå de. Med “følelsestermometeret”, som har en skala på intensiteten til følelsene fra 1 til 10, redegjør vi for at barnet kan reflektere mer over sine følelser og hvordan de påvirker oss. Denne øvelsen kan med andre ord forbedre barns mellommenneskelige og intrapersonelle intellegens.