Fremme Følelsesbevisstheten
Om dette verktøyet
Selvtillit handler om troen på det man gjør, mens selvfølelsen handler om troen på den man er. Selvtilliten endres derfor etter hvilke situasjoner man står ovenfor, mens selvfølelsen gjerne er mer stabil. Man kan for eksempel ha god selvtillit i forbindelse med skolen, fordi man opplever å få gode karakterer, men dårlig selvtillit på håndballbanen fordi man opplever å ikke være så god til å treffe mål. Selvfølelsen er den opplevelsen man har knyttet til egen verdi og påvirkes av ulike livsarenar. På motsatt side av en god selvfølelse, har vi dyp skam. At man skammer seg over den man er, og ikke opplever seg selv som verdifull.
Oppgaven er å bli bevisst på hva som er viktig for din selvfølelse, og arbeide mot å bedre selvfølelsen på sikt.
HVORDAN GÅR JEG FREM?
- STEG 1: Fortelle barnet ditt om de fire ulikefølelsene nevnt over, og at disse følelsene ofte kan oppleves litt forskjellig ut i kroppen. Skriv følelsene opp som en liste og be barnet ditt gi de ulike følelsene en farge. Skriv evt. opp navnene på følelsene i fargen som barnet har valgt.
- STEG 2: Be barnet ditt beskrive hvordan det kjenner de ulike følelsene i kroppen. Eks: kribler i magen når glad. Koker i hodet når sint.
- STEG 3: Tegn en figur. Be barnet tegne inn det ansiktet som passer best på den følelsen barnet har nå, eller i en situasjon der barnet kjente på en sterk følelse.
- STEG 4: Be barnet deretter tegne inn den eller de fargene som passer for den/de følelsene de har nå og hvordan dette kjennes ut i kroppen.
- STEG 5: Anerkjenn og normaliser barnets følelser og ha en samtale rundt barnets tegning og opplevelse av egne følelser.
SELVMEDFØLELSE - Å MØTE SEG SELV MED GODHET
Alle trenger i blant anerkjennelse for det positive de har utrettet, spesielt barn. Oppmerksomhet og ros formidler kjærlighet, noe barn trenger kontinuerlig påfyll av. Ros kan også bidra til å forsterke positiv atferd som man ønsker mer av, samtidig som det gir barn selvtillit og trygghet. Men hva kjennetegner god ros?
THE LADDER AGAINST ANXIETY
Trappestigen er et verktøy for å redusere angsten hos barn ved gradvis eksponering. Her skal barn lære seg å stå stå opp imot angsten, og bli belønnet for det.