«Helping hand» - Psychological first aid

Om dette verktøyet

Å lære seg hvordan å takle vanskelige situasjoner på en god måte vil bidra til mer glede, mestring og trygghet. Å vite hva man føler, og hvor sterkt, er utgangspunktet for å håndtere følelsene på en god måte.

Hensikten med dette verktøyet er å hjelpe barn og ungdom til å identifisere, sortere og sette ord på tanker og følelser, og dermed styre unna mange vansker.

sanity imagesanity image

HVORDAN GÅR JEG FREM?

  • STEG 1: Tenk på en situasjon som blir vanskelig for deg.

  • STEG 2: Svar på spørsmålene i "hjelpehånda" (Last ned og fyll ut malen).

Trykk her for mal til "hjelpehånda"

Tommeltott: Hva skjer? Her skriver du hva som skal skje eller har skjedd. Noe du vil forberede deg til, forstå mer av eller lære av. Hold deg til en hendelse om gangen, og beskriv konkret og spesifikt situasjonen du vil rydde i.

Pekefinger: Følelser. Tenk etter og beskriv hva du føler når du tenker på det som skjedde eller som du tror kommer til å skje. Er du mest sint? Redd? Lei deg? Sjalu? Misunnelig? Oppgitt? Ofte har man flere følelser samtidig. Noter hvor sterk følelsen(e) du kjenner er på en skala fra 0 – 10, der 0 er "føler ingenting" og 10 er "maksimal følelsesstyrke". Beskriv gjerne hvordan du merker følelsen i kroppen. Prøv å godta at du føler som du gjør.

Langfinger: Rødtanker. Her fyller du inn hvilke tanker som skaper følelsen(e) du kjenner. Let etter både ord, bilder og filmer som "forklarer" at du føler slik du gjør.

Ringfinger: Grønntanker. Hvilke tanker kan være til hjelp for deg i situasjonen? Hva vil være omsorgsfullt og støttende for deg å tenke?

Lillefinger: Hva kan jeg gjøre? Skriv hva du kan gjøre som vil være til hjelp. Tenk gjerne ut fra hva som har vært nyttig for deg i lignende situasjoner tidligere, og hva noen du ser opp til ville ha gjort.

Håndflaten: Hvem kan hjelpe meg? Nevn noen som kan hjelpe deg med dette på en eller annen måte. Dine nærmeste kjenner deg og kan ofte gi deg god støtte og hjelp. Kanskje er det noen i familien du syns det er godt å prate med og som kan støtte deg. Kanskje er det en venn, eller du kan få hjelp hos en lærer eller helsesykepleier. Våg å spørre de du ønsker!

  • STEG 3: Del svarene med psykologen i neste time.

Verktøy hentet fra: Gyldendal.no og Ung.no

Gå til alle verktøyene!

VIKTIGHETEN AV Å SI "UNNSKYLD"

I en hektisk og krevende hverdag skal man som foreldre ikke bare regulere og håndtere barnas følelser, men også forholde seg til sine egne følelser. Dette kan ofte resultere i et utbrudd rettet mot barnet, selv om hovedårsaken var egentlig noe helt annet. I dette verktøyet viser vi deg hvordan du skal håndtere en slik situasjon på.

Boundary setting

Ofte må foreldre sette grenser eller bestemme over barn - slik som leggetid, gjennomføring av lekser, eller begrense skjermbruk. Hensikten med dette verktøyet er å gjøre gjentakende grensesettingsituasjoner enklere for barn og forelder. Prinsippet i dette verktøyet er at du som forelder har ansvar for grensesettingen, men hvordan grensesettingen skal foregå er et felles ansvar mellom deg og barnet. Forutsigbarhet og medbestemmelse er nøkkelordene.