Cellulitt (Hudbetennelse)

Cellulitt er en bakterinfeksjon i de dypere lagene av huden og underhuden og må ikke forveksles med såkalt “appelsinhud”. Cellulitt utvikler seg hurtig og gir utslag i områder med rød og smertefull hevelse, vanligvis på beina, men kan forekomme overalt på kroppen og føles noen ganger som en kraftig forkjølelse. Dette er en infeksjon av stafylokokker eller streptokokker og må behandles så fort som mulig. Det kan i verste fall være livsfarlig, særlig hos små barn og eldre mennesker. Dersom du ser utslag rundt ansiktet eller øynene til noen, eller hvis symptomene øker raskt er det passende å ringe etter sykebilen.

Hudlegene i Dr.Dropin kan hjelpe med medisinsk rådgivning, behandlingsplaner, resepter og videre henvisninger ved behov, enten i klinikk eller over video.

Behandling av Cellulitter

Det kreves tester på sykehuset for å finne ut av hvor langt infeksjonen har kommet. Med tidlig behandling blir de fleste som har cellulitt friske i løpet av én til to uker. Hvis du ellers er sunn og frisk, kan du behandles med antibiotika hjemme. Mange trenger imidlertid sykehusbehandling, men kan dra hjem allerede etter en eller to dager hvis formen blir bedre.

Cellulitt kan spre seg og føre til komplikasjoner. Infeksjonen kan i sjeldne tilfeller gi blodforgiftning – på fagspråket kalt sepsis. Dette er en svært alvorlig tilstand som påvirker hele kroppen og er forårsaket av at cellulitt ikke behandles i tide, eller dersom antibiotika ikke virker.

Slik kan Dr. Dropin hjelpe deg

Hos Dr.Dropin kan du komme til erfarne hudspesialister som kan diagnostisere og behandle alle hudlidelser. Dr.Dropin er opptatt av å tilby gode hudtjenester til en fast og forutsigbar pris, og med kort ventetid.

Opplever du hudproblemer, men usikker på hva det er?

Last ned appen for å bestille en videokonsultasjon!

Download on the App Store
Get it on Google Play