Candida (Gjærsopp)

Candida er en type sopp som finnes naturlig i kroppen. Den mest vanlige typen er Candida albicans. Candida lever vanligvis i munnen, tarmene og skjeden, og den er en del av kroppens normale mikrobiota.

Imidlertid kan overvekst av Candida føre til infeksjoner. Dette kan skje hvis det er en endring i miljøet i kroppen, for eksempel hvis immunforsvaret er svekket, eller hvis det er en ubalanse i kroppens mikrobiota, for eksempel på grunn av bruk av antibiotika eller steroider. Candida-infeksjoner kan påvirke forskjellige deler av kroppen, inkludert munnen, huden, neglene, tarmene og kjønnsorganene. Symptomer på en Candida-infeksjon kan inkludere kløe, sårhet, svie og rødhet.

Årsaker til sopp-infeksjoner

Soppinfeksjoner er irriterende. I munnen ser det ut som hvite flak og kan gi rødt og sårt tannkjøtt. Under bleiene til babyer kan soppinfeksjon skape områder med rødt utslett. Kvinner kan få hvit utflod fra vagina og det kan gjøre vondt å tisse og under samleie. Man kan få soppinfeksjon på finger- og tåneglene også.

Gjærsopp liker å vokse der det er varmt og fuktig. Den trives best der huden har blitt utsatt for slitasje. Fotsopp forekommer for eksempel ofte hos personer som er aktive innen idrett. Soppinfeksjoner klarer seg enda bedre ved redusert immunforsvar. Det er vanlig at det oppstår ved overforbruk av steroider, antibiotika, ved bruk av p-piller, ved graviditet, under menstruasjon og om man har diabetes.

Slik kan du behandle infeksjonen

Soppinfeksjoner er både enkle å diagnostisere med en biopsi og å behandle. Det er en to eller tre ukers behandling med soppdrepende krem eller spray. For å unngå at det kommer tilbake er det viktig å holde utsatte områder så rene, med unntak av munnen og vagina, og så tørre som mulig.

Mistenker du soppinfeksjon i underlivet kan du få råd basert på dine symptomer her:

Start veileder

Se hvordan Dr. Dropin kan hjelpe deg

Hudlegene i Dr.Dropin kan hjelpe med medisinsk rådgivning, behandlingsplaner, resepter og videre henvisninger ved behov – enten i klinikk eller over video. Dr.Dropin er opptatt av å tilby gode hudtjenester til en fast og forutsigbar pris, og med kort ventetid.

Opplever du hudproblemer, men usikker på hva det er?

Last ned appen for å bestille en videokonsultasjon!

Download on the App Store
Get it on Google Play