En bedre hverdag med artrose

Har du artrose og har blitt fortalt at det ikke er noe du kan gjøre? Dr.Dropin Fysikalske tilbyr nå programmet AktivA: Aktiv med Artrose, som inkluderer:

• Artroseskole
    • Undersøkelse med fysioterapeut
    • Individuellt treningsprogram

Meld deg på eller les mer om Aktiv A lenger ned på siden.

Har du spørsmål? Ring 24 07 77 01 og tast 3.

Hva er AktivA?

Artrose er en kronisk muskel- og skjelettlidelse, og er en av de vanligste årsakene til smerter, funksjonsnedsettelse og uførhet hos eldre. Det er estimert at halvparten av befolkningen vil få artrose i løpet av livet – det er dermed viktig med tiltak som kan gi pasienter riktig behandling.

Aktiv A (Aktiv med Artrose) er et standardisert program for konservativ behandling av artrose, som er utviklet gjennom et samarbeid mellom Ullevål Sykehus og Universitetet i Oslo. Det baserer seg på ny forskning og nasjonale retningslinjer, og hensikten er å implementere disse retningslinjene for pasienter med kne- og/eller hofteartrose i klinisk fysioterapipraksis. AktivA er Norges største behandlingsopplegg for artrose og degenerativ menisk, og arrangeres med autoriserte fysioterapeuter.

Retningslinjene vektlegger informasjon, trening og vektreduksjon. Målet er at alle pasienter med kne og/eller hofteartrose i Norge skal bli tilbudt denne evidensbaserte behandlingen.

Les mer om AktivA

Hva du får gjennom AktivA

Deltagelse i AktivA-program hos Dr.Dropin Fysikalske innebærer et kunnskapsbasert informasjons- og treningsopplegg hos fysioterapeut for pasienter med kne- og/eller hofteartrose.

Prisen for programpakken er 1895,–

Del 1: Artroseskole

Artroseskole består av et 3-timers kurs med informasjon om artrose, behandling og kosthold, samt råd om hva man selv kan gjøre for å forebygge.

Del 2: Undersøkelse

Etter artroseskole får man undersøkelse, som innebærer en 40 minutters undersøkelse hos fysioterapeut for å kartlegge plagene.

Del 3: Treningsprogram

Undersøkelsen er etterfulgt av en 40 minutters gjennomgang av individuelt behandlingsopplegg med en PT, skreddersydd dine behov.

Påmelding AktivA-program

Meld deg på AktivA-program gjennom skjemaet under (ikke bindende), så kontakter vi deg for å avtale dato for del 1 av programmet, som er 'artroseskole'.

Hvem er programmet egnet for?

AktivA er spesielt utviklet for personer med kne- og/eller hofteartose, men kan også være nyttig for deg med artrose i andre ledd som for eksempel rygg, skulder, hender eller føtter. Har du ikke fått påvist artrose, kan det være lurt å starte med en undersøkelse hos en av våre fysioterapeuter dersom du kjenner til noen av disse symptomene:

• Smerter og stivhet i kne eller hofte, spesielt om morgenen,
  • smerter eller stivhet som ikke går over av seg selv, eller
  • smerter som hindrer deg fra å være aktiv på en måte du trives med.

Er du usikker på om du har artrose? Ta kontakt med en av våre fysioterapeuter.

Artroseskole

AktivA-kurs i september 2022:

Fredag 7.okt kl. 13:00
Fredag 14.okt 13.00
Tirsdag 25.okt kl. 17:00
Fredag 11.nov kl. 13:00

Hvorfor velge AktivA

Ved å velge dette programmet vil du lære deg det du trenger for å mestre artrose, og det vil gi deg økt forståelse for hva slags behandling som er den mest effektive for akkurat deg – og hva som ikke er det. Aktiv med Artrose er spesielt tilpasset deg som:

• Ønsker å redusere smerter og stivhet i leddene
  • Drømmer om å kunne leve et aktivt liv
  • Ønsker å utsette/unngå operasjon

Etter gjennomført artroseskole, undersøkelse og gjennomgang av individuelt treningsprogram har vi ulike alternativer for gjennomføring av trening. Dette kan f.eks være med individuell veiledning eller gjennom deltagelse i små "artrosegrupper" veiledet av fysioterapeut.