En bedre hverdag med artrose

Med kunnskap, veiledning og riktig trening kan du redusere smerter og stivhet i leddene, og leve et mer aktivt liv med artrose.

På denne siden vil du lære mer om artrose og hvordan du gjennom det forskningsbaserte programmet AktivA, Aktiv med Artrose, kan lære å mestre en hverdag med artrose.

For spørsmål og veiledning rundt artrose, ring 24 07 77 05.

Hva er atrose

Artrose er en kronisk muskel- og skjelettlidelse, og er en av de vanligste årsakene til smerter, stivhet og bevegelsesbegrensninger hos eldre. Artrose er vanligst i leddene i knærne, hoftene, ryggen, håndleddene og fingrene. Det er estimert at halvparten av befolkningen vil få artrose i løpet av livet.

Meld interesse for AktivA-program

Nysgjerrig på AktivA? Fyll ut skjemaet for å høre mer om vårt AktivA-program, så kontakter vi deg innen kort tid.

Hva er AktivA?

Aktiv A (Aktiv med Artrose) er Norges største behandlingsprogram for artrose – utviklet gjennom et samarbeid mellom Oslo Universitetssykehus og Universitetet i Oslo. Målet med Aktiv A er å gi deg den hjelpen du trenger for å forstå artrose og hvordan du kan leve godt med den.

Retningslinjene vektlegger informasjon, trening og vektreduksjon. Målet er at alle pasienter med kne og/eller hofteartrose i Norge skal bli tilbudt denne evidensbaserte behandlingen gjennom autoriserte fysioterapeuter.

Hva du får gjennom AktivA

Deltagelse i AktivA-program hos Dr.Dropin Fysikalske innebærer et kunnskapsbasert informasjons- og treningsopplegg hos fysioterapeut for pasienter med kne- og/eller hofteartrose.

Prisen for programpakken er 1895,–

Del 1: Artroseskole

Artroseskole består av et 3-timers kurs med informasjon om artrose, behandling og kosthold, samt råd om hva man selv kan gjøre for å forebygge.

Del 2: Undersøkelse

Etter artroseskole får man undersøkelse, som innebærer en 40 minutters undersøkelse hos fysioterapeut for å kartlegge plagene.

Del 3: Treningsprogram

Undersøkelsen er etterfulgt av en 40 minutters gjennomgang av individuelt behandlingsopplegg med en PT, skreddersydd dine behov.

Vurdering hos fysioterapeut?

For noen passer det bedre å starte behandlingen med en individuell konsultasjon hos fysioterapeut. Dette kan passe for deg dersom du:

• Er usikker på om du har artrose og vil bli utredet.
  • Har smerter eller stivhet i ledd uten kjent årsak
  • Allerede har gjennomført artroseskole og vil gå videre til neste steg
  • Foretrekker å komme i gang med behandling og trening så fort som mulig

For en individuell vurdering kan du enkelt sette opp en time hos Steinar på vår klinikk på Majorstuen. Steinar er sertifisert "aktiv med artrose"-terapeut og har ansvaret for gjennomføringen av artroseskole og den individuelle oppfølgingen av pasienter med Artrose.

Se ledige timer

Artroseskole