Aksept-og forpliktelsesterapi (ACT)

Aksept-og forpliktelsesterapi (ACT) er en retning innen kognitiv terapi som hjelper deg å utvikle det vi kaller psykologisk fleksibilitet. I denne artikkelen kan du lese mer om hva det betyr, og hva man kan oppnå ved å benytte denne tilnærmingen.

Les mer om kognitiv terapi

Hvordan fungerer aksept-og forpliktelsesterapi (ACT)?

Aksept- og forpliktelsesterapi (Acceptance and Commitment Therapy, ACT) er en form for kognitiv samtaleterapi som hjelper deg å utvikle det vi kaller psykologisk fleksibilitet. Psykologisk fleksibilitet er evnen til å være mer tilstede, åpen og engasjert i livet ditt.

ACT er basert på en ide om at det ikke nødvendigvis er noe som "feiler deg", men heller at du sitter fast i uhensiktsmessige tankemønstre som kan føre til psykisk påkjenning og lidelse. ACT legger vekt på å hjelpe deg med å akseptere det som er uunngåelig, slik som negative følelser og tanker, og å fokusere på det du kan gjøre for å leve et fullverdig liv.

Dette kan innebære å utvikle fleksibilitet i tankegangen, å lære å observere dine egne tanker på en nøytral måte, samt å identifisere og forfølge dine personlige verdier og mål.


RudiRudi
Rudi

Hva kan man oppnå gjennom ACT?

I samtalene vil psykologen bruke metaforer, opplevelsesbaserte øvelser og hjemmeoppgaver som er ment å sette igang en positiv endringsprosess. Noen eksempler på hva man kan lære i ACT er:

  • Å få en sunn distanse til vanskelige tanker
  • Være mer åpen for indre erfaringer
  • Være mer tilstede i øyeblikket
  • Få et større perspektiv på hvem du er
  • Få mer klarhet i hva du verdsetter i livet ditt
  • Utvikle gode vaner som støtter de valgene du tar

ACT kan være nyttig for en rekke psykiske helseproblemer, som eksempelvis depresjon, angst og PTSD. Det er viktig å merke seg at dette er en form for terapi og som alle andre terapiformer skal dette gjøres under veiledning av en kvalifisert terapeut.

Last ned appen

Velg ønsket tjeneste

Møt psykologen

Nysgjerrig på våre tjenester?

sanity imagesanity image