Snapping hip

Snapping hip er en tilstand preget av et hørbart eller følbart "klikk" i hofteområdet under bevegelse. Dette fenomenet oppstår ofte som følge av sener eller muskler som glir over beinstrukturen. Aktiviteter som løping og repetitive bevegelser kan bidra til tilstanden.

I Dr.Dropin har vi dyktige behandlere som kan undersøke dine hofter, samt hjelpe deg med å få riktig behandling.

Symptomer på snapping hip

Hvis du opplever snapping hip, kan du kjenne på ett eller flere av disse symptomene:

• Hørbart eller følbart 'klikk' i hofteområdet under bevegelse
  • Mulig ubehag i hofteområdet, spesielt under visse aktiviteter

Symptomene kan variere i intensitet, og det er viktig å søke profesjonell veiledning for nøyaktig diagnose og behandling.

Behandling

Behandling av snapping hip involverer ulike tilnærminger for å oppnå ulike behandlingsmål. Her er noen vanlige metoder:

• Smertelindring: Manuelle teknikker som leddjusteringer, massasje og triggerpunktterapi kan redusere ubehag i hofteområdet.
  • Økt fleksibilitet: Spesifikke tøyningsøvelser og teknikker kan forbedre bevegeligheten i hofteområdet.
  • Styrketrening: Gradvis innføring av styrkeøvelser for muskulaturen i hofteområdet kan redusere belastningen på sener og muskler.
  • Biomekanisk evaluering: Analyse av bevegelsesmønster og tilpasning av aktiviteter for å redusere belastningen på hofteleddet.
  • Funksjonell rehabilitering: Gradvis gjenoppta aktiviteter som kan ha utløst snapping hip, med fokus på å gjenopprette optimal funksjon i hofteområdet.

Behandlingen bør tilpasses individuelle behov og kan variere. Nært samarbeid med en erfaren fysioterapeut eller kiropraktor er essensielt for å utvikle en effektiv plan.

Se ledige timer

Når bør du oppsøke en behandler?

Dersom du kjenner deg igjen i symptomene ovenfor og opplever noen av følgende problemer anbefaler vi deg å oppsøke profesjonell veiledning:

• Smerter eller nedsatt bevegelighet som har vedvart mer enn en uke uten bedring.
  • Kraftige symptomer som du trenger hjelp til å redusere fort.
  • Symptomer som gjør deg bekymret eller som du tror kan skyldes mer alvorlige plager.

Husk at tidlig hjelp fra en terapeut kan redusere varigheten av plagene og bidra til at du når et best mulig resultat. Og du trenger aldri å bekymre deg for at plagene dine er for "små", vi tar alle på type plager på alvor.

Se ledige timer

Ønsker du veiledning om hva som er riktig behandling for deg?

Telefonveiledning: Ring 24 07 70 14

Autorisert helsepersonell er klare til å svare på dine spørsmål. Vi besvarer telefonen innen 30 sekunder. Helt kostnadsfritt for deg.

Online veileder

Svar på noen enkle spørsmål og få en umiddelbar anbefaling om hvilken behandler som best kan gi du deg hjelper du trenger.

Bruk din helseforsikring hos oss

Vi har avtale med alle de største forsikringsselskapene. Har du hofteplager eller andre plager kan du bruke behandlingsforsikringen din hos oss.

Les mer om hvordan du bruker din forsikring

Hva kan du gjøre selv?

Selvbehandling for snapping hip inkluderer tiltak for å lindre symptomer og forbedre tilstanden:

• Følg anbefalte øvelser regelmessig fra terapeuten din eller en annen troverdig kilde
  • Fortsett å være aktiv, jogging og annen aktivitet er vanligvis greit så lenge smertene ikke øker.
  • Smertelindring med ispose, varmepakke eller skånsomme bevegelser.
    Bruk reseptfrie smertestillende legemidler som anvist.
  • Tilpass aktiviteter for å unngå langvarig forverring.

Dersom du ikke har fått undersøkt problemet eller du har falt av behandlingsplanen anbefaler vi deg å bestille en time hos en behandler.