Hofteartrose

Hofteartrose, også kjent som slitasjegikt, er en degenerativ sykdom som påvirker hofteleddet. Hofteartrose kan føre til smerter, stivhet og begrensninger i bevegelse. Sykdommen utvikler seg vanligvis gradvis over tid og forekomsten øker med alderen. Symptomer inkluderer smerter i lysken og fortil og på siden av låret, som gjerne stråler ned mot kneet.

I Dr.Dropin har vi dyktige behandlere som kan undersøke dine hofter, samt hjelpe deg med å få riktig behandling.

Symptomer på hofteartrose

Følgende symptomer kan indikere tilstedeværelse av hofteartrose:

• Smerter i hoften, spesielt under belastning eller aktivitet
  • Stivhet i hoften, spesielt etter lengre perioder med inaktivitet
  • Redusert bevegelighet i hoften, spesielt ved å bøye, rotere eller strekke
  • Smerter som stråler nedover låret eller mot knærne
  • Hoftesmerter som forverres ved å gå, stå, eller trapper

Hofteartrose er en tilstand som utvikler seg over tid, og symptomene kan variere fra mild til alvorlig. Det er viktig å oppsøke profesjonell hjelp for en korrekt diagnose og å diskutere potensielle behandlingsalternativer hvis du opplever disse symptomene.

Behandling og prognose

Behandling av hofteartrose involverer ofte ulike tilnærminger for å oppnå spesifikke behandlingsmål. Det er også viktig med et langsiktig fokus. Her er noen vanlige behandlingsmetoder:

• Smertelindring: Gjennom manuelle teknikker som leddjusteringer, massasje og triggerpunktterapi kan hoftesmertene reduseres.
  • Økt fleksibilitet: Spesifikke tøyningsøvelser og teknikker kan bidra til å forbedre bevegeligheten i hofteområdet og nærliggende muskulatur.
  • Styrketrening: Gradvis innføring av styrkeøvelser for musklene rundt hoften kan bidra til å styrke leddene og redusere ubehag.
  • Ergonomiske tilpasninger: Tilpasninger av daglige aktiviteter og arbeidsmetoder kan bidra til å redusere unødvendig belastning på hofteleddet.
  • Funksjonell rehabilitering: Gradvis gjenopptak av trening og daglige aktiviteter, med fokus på å gjenopprette optimal funksjon i hofteområdet.

Det er viktig å forstå at behandlingen for hofteartrose bør tilpasses individuelle behov og kan variere fra person til person. En grundig evaluering og nært samarbeid med erfarne fagpersoner, som fysioterapeuter eller kiropraktorer er avgjørende for å utvikle en effektiv behandlingsplan.

Aktiv med artrose

Se ledige timer

Når bør du oppsøke en behandler?

Dersom du kjenner deg igjen i symptomene ovenfor og opplever noen av følgende problemer anbefaler vi deg å oppsøke profesjonell veiledning:

• Smerter eller nedsatt bevegelighet som har vedvart mer enn en uke uten bedring.
  • Kraftige smerter eller andre symptomer som du trenger hjelp til å redusere fort.
  • Symptomer som gjør deg bekymret eller som du tror kan skyldes mer alvorlige plager.

Husk at tidlig hjelp fra en terapeut kan redusere varigheten av plagene og bidra til at du når et best mulig resultat. Og du trenger aldri å bekymre deg for at plagene dine er for "små", vi tar alle på type plager på alvor.

Se ledige timer

Ønsker du veiledning om hva som er riktig behandling for deg?

Telefonveiledning: Ring 24 07 70 14

Autorisert helsepersonell er klare til å svare på dine spørsmål. Vi besvarer telefonen innen 30 sekunder. Helt kostnadsfritt for deg.

Online veileder

Svar på noen enkle spørsmål og få en umiddelbar anbefaling om hvilken behandler som best kan gi du deg hjelper du trenger.

Bruk din helseforsikring hos oss

Vi har avtale med alle de største forsikringsselskapene. Har du hoftesmerter eller andre plager kan du bruke behandlingsforsikringen din hos oss.

Les mer om hvordan du bruker din forsikring

Hva kan du gjøre selv?

Selv om behandlingen av hofteartrose vanligvis involverer profesjonell veiledning og terapi, finnes det en rekke tiltak du selv kan ta for å lindre symptomer og forbedre tilstanden:

• Følg anbefalte øvelser: Hvis du har fått hjemmeøvelser fra terapeuten din, er det viktig å gjennomføre dem regelmessig.
  • Fortsett å være aktiv: Ikke stopp helt med trening eller daglige aktiviteter. Hvis du kan holde deg i aktivitet uten å forverre smertene, er dette vanligvis akseptabelt.
  • Smertelindring: Smerten kan av og til reduseres ved bruk av ispose, varmepakke, en varm dusj eller ved å utføre skånsomme bevegelser.
  • Medikamenter: Bruk reseptfrie smertestillende legemidler som anvist.
  • Tilpass aktiviteter: Unngå aktiviteter som fører til langvarig forverring av hoftesmertene (mer enn 12 timer).
  • Kommuniser godt med din terapeut: Slik at behandlingsplanen kan tilpasses endringer du opplever.

Hvis du ikke har fått tilstanden undersøkt ennå eller har falt av behandlingsplanen, anbefales det å kontakte helsepersonell for videre veiledning.

Vanlige spørsmål om hofteartrose

Hva er hofteartrose?

Hofteartrose er en degenerativ leddsykdom som påvirker hofteleddet (leddet mellom lårbenet og bekkenet). Hofteleddet er ansvarlig for å bære kroppens vekt og tillate bevegelse i hoftene og bena.

Hvor sitter smerten ved hofteartrose?

Smertene ved hofteartrose sitter vanligvis i og rundt hofteleddet. Dette inkluderer i lysken, dypt inn på fremsiden av låret, dypt inn i setemuskulaturen og på utsiden av hoften. Noen ganger kan man oppleve at smertene sitter helt ned i kneet.

Hva hjelper mot hofteartrose?

Noen av tiltakene som kan hjelpe mot hofteartrose inkluderer fysioterapi, smertestillende medisiner, vektkontroll og i noen langtkommene tilfeller kirurgi som hofteprotese.

Hva bør man ikke gjøre når man har hofteartrose?

Ved hofteartrose kan det være fornuftig å unngå langvarig stillesitting, overbelastning av hoftene, og aktiviteter som fører til langvarig økning av smertene. Det er samtidig viktig å påpeke at smerter under aktiviteter ikke nødvendigvis fører til raskere utvikling av sykdommen. Og det er mange muligheter til å tilpasse de fleste aktiviteter slik at de blir mindre smertefulle.

Blir artrose verre og verre?

Artrose utvikler seg over tid, og alvorlighetsgraden kan variere fra person til person. Samtidig er det viktig å vite at selv om forandringene i leddet utvikler seg, kan smertene utvikle seg i positiv retning, negativ retning eller stå relativt stille. Dette er avhengig av mange faktor, og noen av disse kan man kontrollere selv. Disse inkluderer blant annet trening, vektkontroll (eller reduksjon) og forståelse for sykdommen.

Kan man trene bort artrose?

Moderat og tilpasset trening kan bidra til å lindre symptomer på artrose. Dette inkluderer styrke- og fleksibilitetsøvelser som er skreddersydd for å styrke musklene rundt leddene.