Korona: Har du pågående symptomer og ønsker legeundersøkelse, booker du time i Luftveisklinikken på Frogner. Les mer
  • no
  • en
  • no
  • en

Livslang treningsglede

Det å være masse i aktivitet er både sunt og morsomt. Men med mye trening kan også skader oppstå, være seg i kne, ankel, skulder eller andre kroppsdeler. Treningsskader kan i noen tilfeller sette en stopper for aktiviteter som betyr mye for oss.

Derfor er vi i Dr.Dropin Fysikalske opptatt av forebygging over tid, slik at du kan gjøre det du elsker - lengst mulig og best mulig.

Hvordan forebygge de mest typiske treningsskadene?

Golfalbue er betegnelsen på folkemunne som beskriver tilstanden medial epicondylalgia (tidligere epicondylitt). Medial epicondylalgia betyr grovt oversatt en smertetilstand i epicondylen som ligger inn mot midtlinjen. Les mer om golfalbue.

Mengde belastning et individ håndterer under løping er veldig variert. En tolererbar mengde avhenger av anatomi, løpsteknikk, erfaring med denne type belastning, søvn, kosthold, stressorer og belastninger ellers i hverdagen. Les mer her.

Spesialtilpassede såler er effektive for forebygging av plager og til behandling av ulike smerter i føtter. Les mer om såletilpasning.

Knesmerter som oppstår i forbindelse med idrett kommer oftest av en akutt hendelse, som en direkte skade, spesielt i idretter hvor det er høy risiko for fall, sammenstøt eller vridninger. Les mer om knesmerter.

Ca. halvparten av befolkningen vil årlig oppleve en eller flere episoder med lave ryggsmerter. I 90% av tilfellene går smertene over av seg selv i løpet av de første 6 ukene. Les mer om benlengdeforskjell.

Plantar fascitt er en av de vanligste årsakene til smerter under foten, og er en betennelse eller irritasjon i seneplaten mellom hælbenet og tærne. Les mer om smerter under foten.

Treningsskader - Hva, hvorfor og hvordan forebygge?

Langrennsløperne Sjur Røthe og Pål Golberg, og skiskytter Tarjei Bø, vet mye om hvorfor og hvordan man forebygger effektivt for å trene mye. Sammen med disse landslagsutøverne har vi funnet frem til noen enkle tips og øvelser, slik at du kan gjøre det du liker, lengst mulig!

Tre kjappe med Tarjei Bø

Mengden belastning som et individ håndterer er veldig variert. En tolererbar mengde avhenger av anatomi, løpsteknikk, erfaring med denne type belastning, søvn, kosthold, stressfaktorer og belastninger ellers i hverdagen. Skiskytter Tarjei Bø har tre kjappe tips for skadeforebygging:

Sjur Røthe sine beste tips for å komme i gang!

Det å komme i gang med trening er lettere sagt enn gjort. Vi kjenner alle til fordelene med trening, men likevel så er det vanskeligste for de aller fleste å komme i gang. Selv for toppidrettsutøver Sjur Røthe kan det være vanskelig å komme seg over den velkjente dørstokkmila. Her er hans tre beste tips:

Hvordan løpe riktig? Hør Pål Golberg sine tips

Er du i startgropen av løping? Eller har du kanskje løpt i lang tid? Uansett, det finnes noen enkle triks for å løpe 'riktig'. Hør hva langrennsløper Pål Golberg anbefaler for bedre løping:

Vil du lære mer?

Ønsker du flere tips og triks til trening? Klikk her for å se alle videoene våre! eller book en time hos en av våre terapeuter.

Book time hos en av våre terapeuter

Samarbeid med EVO-fitness

Som EVO-medlem får du 10% rabatt på time hos fysioterapeut og kiropraktor hos Dr. Dropin Fysikalske.

Vårt fysikalske team består av dyktige og engasjerte behandlere. De har solid kompetanse, klinisk erfaring og norsk autorisasjon, slik at du kan stole på at du får hjelpen du trenger. Du trenger ingen henvisning for å booke time hos oss.

• Enkelt å booke time
  • Kort ventetid
  • Pris for EVO-medlemmer 445,- (315,- for video)

• Download on the App Store
  • Get it on Google Play

Dr.Dropin Fysikalske

Fysioterapi og kiropraktikk når du trenger det!

• Enkelt å booke time
    • Kort ventetid
    • Fast pris 495,-

Vi har avtale med alle de største forsikringsselskapene, slik at du kan bruke behandlingsforsikringen din hos oss.

Vi tilbyr også ultralydundersøkelse og trykkebølgebehandling.

Book time her

Dr.Dropin Fysikalske klinikker

Medisinske Senter Majorstuen

Kirkeveien 60