Allmennlege

Du kan komme til Dr.Dropin med alle medisinske problemstillinger og våre leger vil hjelpe deg med utredning, behandling og oppfølging.

Vi kan hjelpe deg med de samme problemstillingene du går til fastlegen og legevakten for. Bl.a. diagnostisere og behandle infeksjoner i luftveiene, urinveiene, huden og underlivet. Vi vurderer også diabetes, høyt og lavt stoffskifte, hjerteproblemer og øyesykdom. Vi syr sår, fjerner føflekker, hjelper til med gynekologiske undersøkelser og prevensjon.

Attester

• Fraværsattest VGS
  • Førerkort: Vi kan hjelpe til med helseattest i forbindelse med søknad om førerkort, dette gjelder hovedsakelig gruppe 2. Er du over 75 år og ønsker fornyelse er du best tjent med å gjøre dette hos fastlegen din.
  • Politihøgskolen**
  • Fritidsdykking / Sportsdykking
  • Boksing / Kickboxing
  • Attest forlenget tid eksamen
  • MRSA attestasjon
  • Skole / Utdanning i utlandet
*Vi kan dessverre ikke hjelpe til med sjømannsattest eller offshore-legeattest. **Hørseldiagram og spirometri må vi henvises videre til spesialist. Ta gjerne med egne skjemaer til legen hvis du har dette.

Hjertesykdom og brystsmerter

Vi har EKG (hjertekardiogram) og blodtrykksmaskin og kan hjelpe deg med uavklarte brystsmerter, rytmeforstyrrelser, pustevansker, svimmelhet eller hjertebank. Vi kan kontrollere høyt blodtrykk og gi veiledning i medisiner. Har du akutte brystsmerter anbefaler vi deg å ringe 113.

Hudproblemer

Vi kan hjelpe deg med hudproblemer, som f.eks. kviser (akne), talgvorter (senile vorte/seboreiske keratoser), talgyster (ateromer), lipomer, eksem, hudkløe, psoriasis, hudkreft, elveblest og helvetesild. Ved kirurgiske inngrep kan vi fjerne uønskede utvekster, flekker eller kuler under huden.

• Føflekker: Legene hos oss kan utføre en føflekkontroll og fjerne uønskede føflekker. Føflekken vil bli sendt inn til histologisk undersøkelse. Du bør være oppmerksom hvis en føflekk forandrer seg eller skiller seg ut. ABCDE-kriteriene brukes for å bedømme føflekker: Asymmetri, Border (ujevn/uskarp kant), Colour (ujevn farge med sorte partier), Diameter (6 millimeter eller større), eller elevation (hevelse fra overflaten).

Lungesykdom

Våre allmennleger kan lytte på lungene dine, måle oksygenmetningen i blodet og   henvise deg videre til røntgenundersøkelse eller lungespesialist ved behov. Vi kan hjelpe deg med medisinering av kroniske lungesykdommer som astma og KOLS. Vi diagnostiserer og behandler infeksjoner i luftveier og lungebetennelser.  Vi har forstøverapparat (mot astma og kolsanfall) for voksne og barn.

Mage-tarmsykdom

Har du magevondt eller plager i endetarmen kan vi sjekke for alt fra blødning fra tarm, hemoroider og brokk, til gallesten, blindtarmbetennelse og forstoppelse. Vi kan sjekke for blod i avføringen, samt sende inn prøver for utredning av glutenallergi og infeksjoner i mage/tarm.

Muskel-og skjelettplager

De fleste opplever smerter i muskel og skjelettet i løpet av livet. Oftest forårsaket av skader, slitasje eller betennelser. Legene på Dr.Dropin kan utrede, diagnostisere og behandle blant annet senebetennelser, frossen skulder, slitasjegikt (artrose), tennis-og golfalbue, skiveprolaps i ryggen, fibromyalgi, beinskjørhet og beinhinnebetennelse i leggen. Vi kan hjelpe til med skader i muskler og ledd, og henviser videre til røntgenundersøkelser og ortoped hvis det er nødvendig.

Øre-Nese-Hals

• Øreverk: Hos Dr.Dropin kan vi undersøke og diagnostisere betennelser og infeksjoner i øret. Legene våre har utstyr for å kikke inn i ører og halsen, samt ta prøver om det er nødvendig. Vi har også utstyr for å skylle øret ditt om det er tett med voks. Dersom vi ikke kan hjelpe deg der og da kan vi henvise deg videre til Øre-nese-hals spesialist.
  • Halsbetennelse: Vi kan hjelpe til med vonde og såre halser. Vi har utstyr til å ta hurtigtester for mononukleose og streptokokk. Vi skriver antibiotika når det er nødvendig og gir gode råd for å bli fort frisk.
  • Bihulebetennelse: Betennelse eller infeksjon i bihulene kan være akutt eller kronisk. Det gir smerter og trykk rundt kinnben, øyne og panne. Noen får også tannverk og redusert luktesans sammen med tett nese med slim. Vi kan hjelpe til med å skille mellom virus eller bakterie som årsak, skyldes det en bakterieinfeksjon får man antibiotika.
  • Allergi: Allergi kan gi symptomer som rennende og kløende nese og øyne, utslett, tretthet og konsentrasjonsvansker. Vi kan hjelpe til med allergimedisinering og kortisonsprøyte. Vi kan henvises videre til hyposensibilisering (allergivaksinasjon).
  • Øresus: Øresus kan være svært plagsomt og forringende for livskvaliteten. Du hører støy eller lyder som oppstår i det indre øret eller i hjernen. Det beskrives ofte som susing, summing, piping. Legene hos kan hjelpe deg med å finne årsaken til tinnitus og kikke inn i øret ditt med otoskop. Er det ørevoks som er årsaken til øresusen så kan vi fjerne den med øreskylleapparat. Hvis det er nødvendig så henviser vi for videre utredning hos øre-nese-hals lege.

Prøver

Du kan ta hurtigtester for bl.a. INR, CRP, Hemoglobin, Glukose, HbA1c og Urin. Vi tar også blodprøver for innsending i våre klinikker. Vi sender også inn prøver dersom du har en infeksjon, for eksempel i halsen, lungebetennlese, et sår på huden, eller underlivet.

Psykiske vansker

Hos Dr.Dropin kan vi hjelpe deg som sliter med din psykiske helse, som angst, depresjon, hverdagsutfordringer og livskriser. Vi kan ikke tilby en fast oppfølging over tid eller terapi, men kan henvise videre til rett instans ved behov, enten psykolog/psykiater eller til tilbud i kommunen/bydelen du bor i. Vi kan kartlegge dine utfordringer og gi deg gode råd for å mestre disse. Hvis det er akutt ber vi deg ringe legevakten på 116 117.

Små-kirurgi og sår

Vi utfører kirurgiske inngrep, som f.eks. å fjerne inngrodd tånegl, abscesser, lipomer og føflekker. Vi behandler sår, fjerner sting og stifter. Vi fjerner også fliser som sitter dypt, eller andre ting som har satt seg i huden.

Kontakt oss

Takk for at du ønsker kontakt med oss i Dr.Dropin. Vi jobber så raskt vi klarer, og besvarer de aller fleste henvendelser innen 24 timer. To ting å huske på når du sender til oss: 1. Helst ikke del personsensitive opplysninger - sensitive diskusjoner bør tas på en time med en av våre leger. 2. Dersom du trenger medisinske råd for din spesifikke tilstand eller utfordring, løses det også best på en time.