• no
  • en
  • no
  • en
Tilbake til Typiske plager og problematikker innen fysikalsk behandling

Har du ryggsmerter?

Ryggsmerter, eller smerter i korsryggen, er en vanlig og ufarlig tilstand som de fleste av oss vil oppleve i løpet av livet. Korsryggsmerter karakteriseres av smerter fra nederste ribbe til begynnelsen av setet. Hvordan smertene kjennes er individuelt. Korsryggsmerter antas å være en av de vanligste årsakene til sykefravær i Norge.

Undersøkelse

Undersøkelsen av ryggsmerter består av å identifisere mulige årsaker til hvorfor man opplever smerten. I de aller fleste tilfellene er smertene av såkalt “uspesifikk” opprinnelse, hvor årsakene antas å være en kombinasjon av flere faktorer hvor stress, belastning, aktivitetsnivå og livsstil sammen er en del av årsaksforklaringen til smertene. I Dr.Dropin Fysikalske gjennomfører vi alltid en fullstendig fysikalsk undersøkelse.

Behandling og prognose

Ryggsmerter har god prognose. Med rett veiledning og behandling i form av øvelser, aktivitetstilpasning og trening vil de fleste bli bra. I noen tilfeller vil det være aktuelt med behandling på benk som tillegg til øvelser og trening. Behandleren vil sammen med deg finne øvelser som passer deg og som er relevante for dine ryggsmerter.

Når bør du oppsøke behandler?

Dersom du har problemer med å være i jobb, være aktiv eller opplever at ryggsmertene preger deg betydelig kan det være hensiktsmessig med en konsultasjon.

Hva kan Dr. Dropin Fysikalske hjelpe deg med?

Våre behandlere vil sikre at dine problemer blir hørt og at du blir tatt på alvor. Vi gjennomfører en komplett fysikalsk undersøkelse ved første konsultasjon og vil henvise videre dersom det er nødvendig. Etter undersøkelsen vil vi sammen med deg sette mål for behandling og utforme et behandlingsopplegg i tråd med beste praksis for behandling av ryggsmerter. Vårt mål er at du kjappest mulig skal mestre ryggsmertene og komme deg tilbake til en normal hverdag.

Alle legetjenester
Legetime på dagen