• no
  • en
  • no
  • en
Tilbake til Typiske plager og problematikker innen fysikalsk behandling

Prolaps i nakken eller ryggen

Generelt

Mellom virvlene i ryggsøylen ligger det støtdempende skiver som hjelper oss å bevege oss. Prolaps oppstår når det ytre materialet av skiven brister og det myke materialet inni skiven siger ut. Denne utposningen av skiven kalles et prolaps. Prolaps kan oppstå hvor som helst i ryggsøylen, men det er vanligst med prolaps i nakken eller korsryggen. Hvis prolapset trykker på nerver som løper ut i kanaler mellom virvlene får man normalt utstrålende smerter til arm eller bein.

Symptomer på prolaps i nakken

• Tilkommer ofte brått og spontant
    • Utstrålende verkende smerte i den ene eller begge armene, oftest kun én
    • Ofte nummenhet/prikking/nedsatt følelse i armen
    • Krafttap i hånden/armen kan forekomme
    • Smerte i nakke eller øvre brystrygg i en del tilfeller
    • Nakkestilling kan påvirke strålesmerten

Symptomer på prolaps i korsrygg

• Tilkommer ofte brått og spontant
    • Utstrålende verkende smerte i den ene eller begge bein, oftest kun én
    • Ofte nummenhet/prikking/nedsatt følelse i beinet
    • Krafttap i beinet/foten kan forekomme
    • Smerte i korsryggen i noen tilfeller
    • Ryggstilling kan påvirke strålesmerten

Undersøkelse

En kiropraktor vil ut i fra sykehistorie og undersøkelse ha grunnlag for å kunne stille riktig diagnose. En kiropraktor undersøker muskelkraft, reflekser og førlighet i huden, samt andre nevrologiske tester for å kartlegge omfanget av et prolaps. I noen tilfeller vil man også supplere med bildediagnostikk, oftest MR. I senere år har det vist seg at veldig mange har prolaps uten å ha symptomer, så den kliniske presentasjonen er ofte mye viktigere enn bildediagnostikk for å diagnostisere prolaps. Ved pareser/krafttap/drop fot henvises prolaps-pasienter snarlig til ortopedisk/nevrokirurgisk vurdering. I svært sjeldne tilfeller kan et prolaps trykke på den nederste delen av ryggmargen (cauda equina syndrom). Dette gir nedsatt kontroll over vannlating og avføring, og man får normalt nedsatt følelse i området på innsiden av lårene. Dette er et medisinsk nødstilfelle og må opereres snarest.

Behandling

Mange med prolaps opplever god smertelindring ved å gå til kiropraktor. En kiropraktor kan sykemelde i den akutte startfasen dersom man har redusert funksjon og dermed nedsatt arbeidsevne. I denne fasen kan det også være fornuftig å bruke smertestillende eller betennelsesdempende medikamenter. Traksjonsbehandling er en behandlingsform som en kiropraktor bruker for å lette på strålesmerten ved prolaps. En kiropraktor kan hjelpe med å løse opp i ledd- og muskelspenninger som oppstår som følge av et prolaps. Nålbehandling kan i noen tilfeller ha smertelindrende effekt. Øvelser og veiledning er også en viktig del av behandling av pasienter med prolaps.

Prognose

Prolaps er relativt vanlig og oftest en ufarlig lidelse. Det kan være langvarig, ofte 8-12 uker. I de aller fleste tilfeller vil prolaps bedres over tid, men i enkelte tilfeller henvises pasienten med prolaps videre til kirurgisk vurdering.

Når bør du oppsøke kiropraktor?

En kiropraktor regnes som en primærkontakt for muskel- og skjelettpasienter, og kan hjelpe med alt i fra sykemelding, henvisning, vurdering og behandling av prolaps. Kirpraktorer har ofte god erfaring med å følge opp pasienter med prolaps. Du bør oppsøke en kiropraktor hvis du har merket krafttap i arm/beineller hvis du opplever smerte og/eller begrensninger som går utover arbeidslivet eller livskvaliteten din.

Hva kan Dr. Dropin hjelpe med

Hos Dr. Dropin finner du kompetente og dyktige kiropraktorer som kan undersøke og vurdere dine nakke- eller ryggplager, og iverksette relevant behandling. Kiropraktorene hos Dr. Dropin har kort ventetid og du trenger ingen henvisning. Du booker enkelt time via nettsiden eller appen til Dr.Dropin

Hva kan man gjøre selv? Tips og råd

I den svært smertefulle akutte perioden kan det være hensiktsmessig å bruke smertestillende eller betennelsesdempende medikamenter utskrevet fra legen. Veksle mellom aktivitet, ligge og gå er ofte bedre enn å sitte og stå. Fysisk aktivitet er svært viktig for å få i gang normal funksjon av ryggen, men det er såfremt det ikke forverrer smertene. Turgåing i ulendt, mykt terreng med joggesko med god demping og gjerne staver er å anbefale. Gjerne flere korte turer enn én lang. Unngå brå bevegelser og løft i den akutte fasen. Når de mest akutte smertene har gitt seg bør man begynne med skånsomme øvelser som utfordrer styrke og mobilitet i ryggen. Ergonomiske tiltak på arbeidsplassen kan i noen tilfeller være aktuelt . Det er viktig å komme tilbake til normal aktivitet og funksjon etter et prolaps, da bevegelsesvegring ofte gir plager og stivhet på sikt.

Alle legetjenester
Legetime på dagen