Spiral

Spiral - typer, innsetting, kontroll og hvordan vi kan hjelpe deg (2022)

Det er gynekologene våre som utfører spiralinnsetting hos Dr.Dropin. Spiralen som er av myk plast settes inn i livmoren via livmorhalsen ved hjelp av ultralyd. Innsettingen kan gi smerter eller ubehag, og beskrives ofte som sterke menssmerter. Noen blir svimmel og uvel, men det er en ufarlig reaksjon.

Vi har de vanligste hormon- og kobberspiralene på lager i klinikkene, men hvis du ønsker kan du også ha med din egen. Det anbefales å sjekke for seksuelt overførbare sykdommer som klamydia før man får spiral. Det er også viktig å utelukke at man er gravid.

Forny spiral 295,–

Hormon- og kobberspiral

Det finnes to forskjellige typer spiraler: hormonspiral og kobberspiral.

• En hormonspiral inneholder hormonet gestagen og har høy sikkerhet mot graviditet.
  • En kobberspiral er uten hormoner, men har et tynt lag med kobber og beskytter også mot graviditet.

Verken hormonspiral eller kobberspiral øker risikoen for blodpropp og hjerte-og karsykdom og kan brukes av de aller fleste kvinner. Med hormonspiral vil blødningsmønsteret ofte endre seg: mange mister blødningene helt, mens andre får regelmessige eller uregelmessige blødninger.

Det finnes fire typer hormonspiral på markedet; Mirena varer i 8 år, Levosert i 6 år, Kyleena i 5 år og Jaydess 3 år. De inneholder forskjellig mengde hormoner, og har litt ulik størrelse. Kobberspiral er uten hormoner og varer i 5 år. Er du usikker på hvilken spiraltype du skal velge, kan våre gynekologer hjelpe deg å finne frem til det beste alternativet for deg og din kropp.

Innsetting

Før innsetting
For å unngå smerte anbefales det å ta smertestillende tabletter ca 1 time før spiralinnsetting: 2x 500 mg (1 g) tabletter a Paracet og 1 tablett a 400 mg Ibux. I dagene etter spiralinnsetting er det normalt å få blødning og menstruasjonssmerter. Paracet og Ibux kan hjelpe og brukes etter anbefalt dosering på pakningen.

Etter innsetting
For å unngå infeksjon i livmoren anbefales det å ikke føre noe inn i skjeden de første 7 dagene etter innsetting av spiral (ikke ha samleie, bruke tampong, bade). Hvis du skulle få symptomer som magesmerter, feber, vedvarende eller økende blødninger og smerter så skal du kontakte lege så raskt som mulig.

Kontroll
Det anbefales en kontroll av at spiralen sitter på plass etter 1-2 måneder og pleier ikke å være en smertefull undersøkelse. Hvis du ønsker en spiral fjernet så kan både gynekologene og allmennlegene hos Dr.Dropin hjelpe til med det.

Kobberspiral som prevensjon etter ubeskyttet samleie

Kobberspiral den sikreste metoden for nødprevensjon og for å hindre graviditet etter at et samleie uten prevensjon har funnet sted. Kobberspiralen kan settes inn inntil 5 døgn (120 timer) etter et ubeskyttet samleie. Kobberspiralen må deretter sitte inn i 7 døgn før den eventuelt fjernes. Den samme kobberspiralen kan også beholdes som prevensjon i inntil 5 år.

Ønsker du å starte på eller bytte prevensjon?

Under konsultasjonstimen får du informasjon og veiledning slik at du kan starte på eller bytte til prevensjonen som er rett for deg og din livssituasjon. Går du på spiral fra før, kan du også fornye prevensjon gjennom selvbetjent resept.

Forfatter: Lege Anne Marte Ladim
Sist oppdatert: 31.05.2023