• no
  • en

Plantar fascitt

Generelt

Smerte i hælen (plantar fascitt) er en betennelse eller irritasjon i bindevevet på undersiden av hælbeinet. Årsaken til plantar fascitt skyldes i de fleste tilfeller overbelastning. Langvarig ståing, gåing og løping på hardt underlag, dårlig skotøy, feilstillinger i foten og overvekt er faktorer som kan bidra til utvikling av plantar fascitt.

• Skjærende smerte under foten, cirka 5 cm fram fra bakside av hælen
    • Smerte ved belastning - stå, gå og/eller løpe
    • Intensitet kan være alt fra lett ubehag til at man ikke klarer å stå på de
    • Kan være en eller begge føtter

Undersøkelse

En kiropraktor eller fysioterapeut vil ut i fra sykehistorie og undersøkelse hjelpe deg å stille riktig diagnose. Ved usikkerhet kan en kiropraktor rekvirere bildediagnostikk.

Behandling

Mange med plantar fascitt opplever at trykkbølgebehandling hos fysioterapeut eller kiropraktor har god effekt. En tilpasset innleggssåle kan lindre smerten ved å gi bedre støtdemping og evt. korrigere feilstillinger i foten (plattfot, hulfot osv). I tillegg kan spesifikke øvelser og råd hjelpe pasienten. I noen tilfeller er det behov for smertestillende eller betennelsesdempende medisin og/eller kortisoninjeksjon.

Plantar fascitt er selvbegrensende og går ofte over etter 2-24 måneder.

Når bør du oppsøke kiropraktor eller fysioterapeut?

All forskning viser at det er viktig å iverksette tiltak så tidlig som mulig for å forkorte sykdomsforløpet, da dette er en tilstand som kan bli langvarig og svært begrensende. Tiltak kan variere fra råd, trykkbølgebehandling, øvelser og innleggssåler.

Hva kan Dr.Dropin hjelpe med?

Hos Dr. Dropin Fysikalske finner du kompetente og dyktige kiropraktorer og fysioterapeuter som kan vurdere dine fotplager og iverksette relevant behandling. Du trenger ingen henvisning og booker enkelt time via nettsiden eller appen til Dr.Dropin.

Hva kan man gjøre selv? Tips og råd

Avlastning, nedkjøling og fornuftig skotøy med god støtdemping kan i mange tilfeller bidra til å begrense plantar fascitt.

Alle legetjenester
Legetime på dagen