Polycystisk ovariesyndrom (PCOS)

Symptomer, behandling, diagnose og vurdering hos lege (2023)

Mer enn 10 % av kvinner lever med kvinnesykdommer som fører til unødig lidelse, frustrasjon og usikkerhet. PCOS (Polycystisk ovariesyndrom) er én av sykdommene som er underdiagnostisert. Det er ofte mangel på kunnskap hos legene som møter pasientene først, og en opplevelse av å ikke bli tatt på alvor. Men hva er egentlig symptomene og hvordan behandler man disse kvinnesykdommene?

Hva er PCOS?

PCOS (polycystisk ovariesyndrom) er et syndrom som er den vanligste årsaken til hormonell ubalanse hos kvinner.

Et av de vanligste symptomene på PCOS er høyrere nivå av mannlige kjønnshormoner (androgener), som igjen kan føre til økt hårvekst og kviser. Andre symptomer kan være uregelmessig menstruasjon og eggløsning, og små cyster på eggstokkene. Hos en normal kvinne ser vi alt fra 5-15 stykk, mens PCOS pasienter kan ha mer enn 20 cyster.

Hvordan stiller man diagnosen PCOS?

Diagnosen stilles på bakgrunn av at man har minst to av tre av symptomer:

• Større eggstokker med 20 eller flere små eggposer i en eggstokk på ultralyd undersøkelse
  • Uregelmessig menstruasjon og eggløsning
  • For høyt testosteronnivå, hårvekst, uren hud og kviser

Årsak og forskning på PCOS

Årsak
Årsaken til PCOS er ukjent og det er et stort behov for mer forskning på feltet. Arv, miljø og livsstil henger sammen med utviklingen av syndromet og hvor alvorlig symptomene er. Tilstanden utvikler seg i sen pubertet og gjennom den fertile alder frem til overgangsalder.
Syndromet fører til hormonell ubalanse med produksjon av for mye testosteron og kan føre til diabetes, overvekt, unormal hårvekst, uren hud og kviser og utfordringer med å bli gravid på normal måte.

Forskning
Dr.Dropins egne gynekolog Azita Mahmoudan skriver en doktorgrad om PCOS. Vår tidligere gynekolog Jan Mellembakken er professor, overlege og forsker fra Rikshospitalet, en av Norges fremste på Fertilitet, IVF og PCOS.

Se Jan Mellembakken og Iselin Guttormsen snakke om hvorfor det ikke forskes mer på kvinnesykdommer her:

Se intervju

Behandling for PCOS

Det finnes behandling for PCOS, men syndromet i seg selv kan ikke kureres. Mange opplever god effekt av behandling. Den viktigste behandlingen er vektnedgang, det vil i seg selv føre til bedring av hormonnivåer (lavere insulin og testosteronnivå) og stabilisering av menstruasjon og dermed eggløsning. 5 % vektreduksjon kan gi 20% høyere sjanse for å bli gravid.

Menstruasjonssyklusen kan stabiliseres ved hjelp av p-piller og vil virke ved å redusere mannlige kjønnshormoner. Laserbehandling kan fjerne uønsket hårvekst. Prøverørsbehandling eller medisiner som stimulerer eggløsningen kan hjelpe de som er ufrivillig barnløse.

Hvilke helseproblemer PCOS kan gi?

Hør vår gynekolog Azita forklare.

Vurdering hos lege

Hos legen vil man først gå gjennom sykehistorien og se på karakteristiske trekk. Dette gir ofte en mistanke som gjør at man går videre med undersøkelser og gynekologisk undersøkelse. De små cystene på eggstokkene kan fremstilles ved hjelp av ultralyd, men ikke hos alle. Blodprøver kan avsløre unormale hormonnivåer og gi et bilde av blant annet kolesterol og sukkeromsetningen i kroppen.

Undersøkelsene kan også avklare om det er andre årsaker til symptombildet. Prognosen avhenger av hvor uttalt tilstanden er og om man får riktig behandling for å få kontroll på hormonnivået, blodsukkeret, kolesterol og blodtrykk.

Hvordan kan Dr.Dropin hjelpe deg?

Legene i Dr.Dropin har god kunnskap om kvinnehelse og kan bistå i både utredning og behandling av PCOS: alle våre leger får jevnlig foredrag om kvinnehelse og gynekologi av erfarne spesialister på området.

Vår egen gynekolog, Azita Mahmoudan er spesialist innen fertilitet og skriver en doktorgrad om PCOS. Endometriose er også et av hennes kjerneområder.

Les mer om våre gynekologer her

Vi hører gjerne fra deg

Har du flere spørsmål om PCOS eller andre kvinnesykdommer? Ta kontakt med oss eller, så skal vi hjelpe deg så godt vi kan.

Du kan også bestille time direkte til våre allmennleger, gynekologer og hudleger. Vi setter kvinnehelse først og ønsker å møte pasientene våre med omtanke og høy faglig kompetanse.

Forfatter: Lege Anne Marte Ladim
Sist oppdatert: 19.07.2023