• no
  • en
Tilbake til Kvinnehelse

Polycystisk ovariesyndrom (PCOS)

PCOS rammer 15 % av alle kvinner og kan gi mange helseproblemer.

Årsaken til PCOS er ukjent og det er stort behov for mer forskning på feltet. Gynekolog Azita  Mahmoudan som er fagansvarlig gynekolog hos Dr.Dropin forsker på PCOS på Oslo Universitetssykehus og har et brennede engasjement for underprioriterte kvinnesykdommer.

Syndromet fører til hormonell ubalanse med produksjon av for mye testosteron og kan føre til diabetes, overvekt, unormal hårvekst, uren hud og kviser og utfordringer med å bli gravid på normal måte.

Diagnosen stilles på bakgrunn av at man har minst to av tre av symptomer:

• Større eggstokker med 20 eller flere små eggposer i en eggstokk på ultralyd undersøkelse
  • Uregelmessig menstruasjon og eggløsning
  • For høyt testosteronnivå, hårvekst, uren hud og kviser

Hva vet vi om PCOS?

Antall egg hos kvinner med PCOS er unormalt høyt og eggene lager for mye testosteron. Høyt testosteronnivå kan føre til unormal hårvekst på kropp og i ansikt, kviser, hårtap på hodet, høy muskelmasse og økt sexlyst. Menstruasjonssyklusen er uregelmessig, sjelden eller kommer ikke i det hele tatt og fører til mangel på eggløsning. Noe som gjør at mange trenger hjelp for å bli gravid. Kvinnene har også anlegg for høyt blodtrykk og høyt kolesterol, noe som kan føre til hjerte-kar-sykdom hvis det ikke blir behandlet. Overvekt hos to av tre og søvnapne er også noe PCOS fører med seg. Nedsatt hormonkontroll av sukker (insulin) kan føre til diabetes type 2. Mange kvinner med PCOS opplever lavere livskvalitet, angst og depresjon.

Det finnes behandling for PCOS, men syndromet i seg selv kan ikke kureres. Mange opplever god effekt av behandling. Den viktigste behandlingen er vektnedgang, det vil i seg selv føre til bedring av hormonnivåer (lavere insulin og testosteronnivå) og stabilisering av menstruasjon og dermed eggløsning. 5 % vektreduksjon kan gi 20% høyere sjanse for å bli gravid.

Menstruasjonssyklusen kan stabiliseres ved hjelp av p-piller og vil virke ved å redusere mannlige kjønnshormoner. Metformin som er en diabetesmedisin gir bedre blodsukkerkontroll og noe vektreduksjon og kan være gunstig for mange. Laserbehandling kan fjerne uønsket hårvekst. Prøverørsbehandling eller medisiner som stimulerer eggløsningen kan hjelpe de som er ufrivillig barnløse.

Årsaken til PCOS er ukjent, men arv, miljø og livsstil henger sammen med utviklingen av syndromet og hvor alvorlig symptomene er. Tilstanden utvikler seg i sen pubertet og gjennom den fertile alder frem til overgangsalder.

Hos legen vil man gå gjennom sykehistorien og se på karakteriske trekk. Dette gir ofte en mistanke som gjør at man går videre med undersøkelser og gynekologisk undersøkelse. De små cystene på eggstokkene kan fremstilles ved hjelp av ultralyd, men ikke hos alle. Blodprøver kan avsløre unormale hormonnivåer og gi et bilde av blant annet kolesterol og sukkeromsetningen i kroppen. Undersøkelsene kan også avklare om det er andre årsaker til symptombildet. Prognosen avhenger av hvor uttalt tilstanden er og om man får riktig behandling for å få kontroll på hormonnivået, blodsukkeret, kolesterol og blodtrykk.

Det er viktig med god kunnskap om PCOS for både behandler og kvinnen selv for å kunne forebygge senere sykdom som konsekvens av ubalansen i kroppens mange systemer. Allmennlegene og gynekologene i Dr.Dropin har god kunnskap om kvinnehelse og kan bistå i utredning og behandling av sykdommen.

Hvordan kan Dr.Dropin hjelpe deg?

Hos Dr.Dropin har vi allmennleger og gynekologer som har god kunnskap om kvinnehelse og vi har fokus på dette i vårt interne opplæringsprogram. Alle våre leger får jevnlig foredrag om kvinnehelse og gynekologi av erfarne spesialister på området.

Vår egen gynekolog Azita Mahmoudaner spesialist innen fertilitet og skriver en doktorgrad om PCOS. Endometriose er også et av hennes kjerneområder.

Du kan bestille time i en av våre klinikker hos både allmennlege og gynekolog. Hos gynekologen vil du få utført ultralyd. Vi setter kvinnehelse først og ønsker å møte pasientene våre med omtanke og høy faglig kompetanse.

Vi hører gjerne fra deg

Har du flere spørsmål om PCOS eller andre kvinnesykdommer? Ta kontakt med oss eller, så skal vi hjelpe deg så godt vi kan.

Klikk her for å bestille time hos en av våre gynekologer eller allmennleger.

Klikk her for å ta kontakt med oss.

Alle legetjenester
Legetime på dagen