Coronavirus: Klinikkene våre er åpne som vanlig, men alle pasienter skal bruke munnbind ved konsultasjon. Ved ønske om koronatest, plager fra luftveiene eller mistanke om smitte les her før booking
  • no
  • en
  • no
  • en

Dr.Dropin tar kvinnehelse på alvor

Legene og gynekologene hos Dr.Dropin tar kvinnehelse på alvor. Mange av sykdommene innen kvinnehelse er underdiagnostisert og det er mangel på kunnskap hos de som møter pasientene først. Dr.Dropin ønsker å endre holdninger om kvinnehelse ved å bidra med informasjon og opplysning.

Endometriose og PCOS

Mer enn 10 % av kvinner lever med kvinnesykdommer som fører til unødig lidelse, frustrasjon og usikkerhet. To av disse sykdommene er Endometriose og PCOS (Polycystisk ovariesyndrom).

• Endometriose kan gi sterke og uutholdelige smerter under menstruasjon fordi livmorvev vokser steder det normalt ikke skal og kan føre til ufrivillig barnløshet. 1 av 10 kvinner lider av endometriose.

• PCOS gjør at hormonene er i ubalanse. Eggene i eggstokkene modner ikke og blir til væskefylte hulrom. Eggløsning uteblir og for 75 % av de med PCOS kan det bli strevsomt å bli gravid. I tillegg kan PCOS føre til unormal hårvekst, overvekt og kviser. 15 % av kvinner rammes av PCOS.

Tallene taler for seg selv. Det er viktig for samfunnet at kvinner sin helse blir satt på agendaen. Kvinnesykdommer blir snakket for lite om og fører til at kvinner lever med en skam og en lidelse som ikke blir tatt på alvor.

Vil du lære mer om sykdommene?

Samarbeid med Iselin Guttormsen

Dr.Dropin ønsker å øke kunnskapen om sykdommer som mange kvinner lever med, med mål om at kvinner skal slippe å leve med unødig frustrasjon, lidelse og usikkerhet. Det handler ikke bare om at kvinnen selv skal få mer kunnskap, men også om at pårørende, venner, arbeidsgivere med fler, skal få en forståelse for sykdommene.

For å oppnå dette har vi blant annet inngått et samarbeid med Iselin Guttormsen, som også brenner for kvinner og kvinnehelse. Iselin Guttormsen snakker fritt og åpent om kvinnehelse og seksualitet gjennom egne kanaler, og jobber med å endre holdninger til kvinnekroppen.

Sammen med Iselin Guttormsen har Dr.Dropin og Daniel Sørli, medisinsk ansvarlig i Dr.Dropin, laget en video som gir deg mer kunnskap om Endometriose og PCOS.

Dr.Dropin skal møte pasientene med omtanke og høy faglig kompetanse

Hos Dr.Dropin har vi allmennleger og gynekologer som har god kunnskap om kvinnehelse og vi har fokus på dette i vårt interne opplæringsprogram. Alle våre leger får jevnlig foredrag om kvinnehelse og gynekologi av erfarne spesialister på området.

Vår egen gynekolog, Azita Mahmoudan er spesialist innen fertilitet og skriver en doktorgrad om PCOS. Endometriose er også et av hennes kjerneområder.

Vi setter kvinnehelse først og ønsker å møte pasientene våre med omtanke og høy faglig kompetanse.

Dr.Dropins besøk hos Tusvik & Tønne

Vi har også tatt en tur innom podkasten Tusvik & Tønne for å snakke om sentrale temaer innen kvinnehelse. Første episode snakker vi om HPV-vaksinen. Hvem bør egentlig ta den? Vi tar også opp viktige temaer som celleprøve, bakteriell vaginose og #sjekkdeg-kampanjen. Se alle episodene, og se hvordan samtalen med Lisa Tønne gikk her.

Ep. 1: Hvem bør egentlig ta HPV-vaksinen?

Alle legetjenester
Legetime på dagen