Helsetjenester for kvinner - slik de burde være

I Dr.Dropin ønsker vi å forbedre kvinnehelsen ved å gi den oppmerksomheten den fortjener. Vi tror på en helhetlig tilnærming til kvinnehelse, hvor vi ser hele mennesket, ikke bare symptomene. Flere av sykdommene innen kvinnehelse er underdiagnostisert, og det er mangel på kunnskap og fokus hos de som møter pasientene først.

Derfor er vi i Dr.Dropin ikke bare gynekologer, psykologer, fysioterapeuter, kiropraktorer og leger som har ekspertise på kvinnehelse; vi er også lyttere, omsorgspersoner og talspersoner for kvinners velvære.

Vår visjon er enkel, men kraftfull

Vår visjon er å endre opplevelsen kvinner har når de besøker oss med sine utfordringer, slik at flere kvinner oppsøker hjelp uten frykt eller skam. Vi går på jobb for å skape en trygg og støttende atmosfære der kvinner kan dele sine bekymringer og spørsmål uten å bli dømt. Vi tror på å utdanne kvinner om sin egen helse, og vi deler medisinsk nøyaktig informasjon for å hjelpe de med å ta informerte beslutninger. Vi streber etter en fremtid der kvinners velvære er prioritet, og vi jobber hver eneste dag for å sette pasientenes behov først og levere kvalitetsomsorg som ser hele kvinnen, ikke bare sykdommen.

Et positivt, sunt, informativt, varmt og kvalitetsutført pasientmøte om gangen - det er slik vi sammen skal komme i mål med vår visjon.

Er du en av mange kvinner som er redd for å gå til gynekolog?

Hvorfor forskes det ikke mer på kvinnesykdommer?

#sjekkdeg og HPV-viruset

September er #sjekkdeg måneden. De fleste kvinner vet at vi sjekker oss for å forhindre livmorhalskreft, men de færreste vet at livmorhalskreft kommer fra et HPV-virus. HPV-viruset er nemlig vår vanligste seksuelt overførbare infeksjon, og ikke klamydia som mange tror.

Les mer om HPV-viruset og nytt screeningprogram for kvinner 34-69 år her.

Les mer om HPV-viruset her

Gynekologiske tjenester

Hos Dr.Dropin får du god hjelp av dyktige gynekologer med lang erfaring fra sykehus og andre kvinneklinikker. Vi er stolte av gynekologene i Dr.Dropin som møter pasientene med det de har behov for – varme, forståelse og kunnskap.

Fysikalske tjenester

Dr.Dropin Fysikalske har fysioterapeuter med spesialkompetanse på kvinnehelse, og kan veilede, sette opp treningsprogram og følge deg opp etter du har fått utredning fra en gynekolog.

Kjønnssykdommer

Kondom er det sikreste vi har for å unngå kjønnssykdommer. Bruk av kondom i Norge øker, men fortsatt velger halvparten å ikke benytte seg av kondom når man har sex men en ny partner. I Norge er vi heldige å ha et godt og tilgjengelig helsevesen, noe som bidrar til at mange senker skuldrene og heller satser på å kurere i etterkant. Det er hverken bra for individuell eller kollektiv helse å ta mer antibiotika enn nødvendig, det bidrar til at bakteriene blir motstandsdyktige og medisinen mister sin effekt.

Går man for lenge uten å behandle kjønnssykdommer kan dette få konsekvenser som bekkeninfeksjoner, bitestikkelbetennelse og infertilitet. Vårt råd for å unngå smitte er å bruke kondom og teste seg mellom nye sex-partnere. Slik holdes smitten nede, og man sikrer at man ikke går for lenge med potensiell smitte og heller ikke smitter videre.

Dr.Daniel Sørli og Iselin Guttormsen diskuterer tematikken. Se videoen i linken under.

Problematikken rundt endometriose og PCOS

Tallene taler for seg selv. Det er viktig for samfunnet at kvinner sin helse blir satt på agendaen. Kvinnesykdommer blir snakket for lite om og fører til at kvinner lever med usikkerhet, skam og en lidelse som ikke blir tatt på alvor. Våre gynekologer ønsker å tilby en trygg legetime hvor du blir sett og hørt.

Mer enn 10 % av kvinner lever med kvinnesykdommer som fører til unødig lidelse, frustrasjon og usikkerhet. To av disse sykdommene er Endometriose og PCOS (Polycystisk ovariesyndrom).

• Endometriose kan gi sterke og uutholdelige smerter under menstruasjon fordi livmorvev vokser steder det normalt ikke skal og sykdommen kan føre til ufrivillig barnløshet. 1 av 10 kvinner lider av endometriose.

• PCOS gjør at hormonene er i ubalanse. Eggene i eggstokkene modner ikke og blir til væskefylte hulrom. Eggløsning uteblir og for 75 % av de med PCOS kan det bli strevsomt å bli gravid. I tillegg kan PCOS føre til unormal hårvekst, overvekt og kviser. 15 % av kvinner rammes av PCOS.

Alle våre gynekologer kan rådgi og hjelpe deg om du opplever sterke smerter.

Våre gynekologer

Samarbeid med Iselin Guttormsen

Dr.Dropin ønsker å øke kunnskapen om sykdommer som mange kvinner lever med, med mål om at kvinner skal slippe å leve med unødig frustrasjon, lidelse og usikkerhet. Det handler ikke bare om at kvinnen selv skal få mer kunnskap, men også om at pårørende, venner, arbeidsgivere med fler, skal få en forståelse for sykdommene.

For å oppnå dette har vi blant annet inngått et samarbeid med Iselin Guttormsen, som også brenner for kvinner og kvinnehelse. Iselin Guttormsen snakker fritt og åpent om kvinnehelse og seksualitet gjennom egne kanaler, og jobber med å endre holdninger til kvinnekroppen.

Sammen med Iselin Guttormsen har Dr.Dropin og Daniel Sørli, medisinsk ansvarlig i Dr.Dropin, laget en video som gir deg mer kunnskap om Endometriose og PCOS.

Snakk med en av våre gynekologer om Endometriose og PCOS

Bekkenleddsmerter under graviditet

Omtrent en av fem gravide får bekkenleddsmerter i Norge hvert år. Smertene kan komme både tidlig og sent i svangerskapet. De er ofte lokalisert til de to bekkenleddene på baksiden av bekkenet, men kan også være foran ved symfysen (skambeinet). Smerten kan stråle til sete og bakside av lår. Gå, sitte og stå over tid, stillingsendring, framoverbøying og løfting er ofte smertefullt.

Les mer om bekkenleddsmerter her.

Gravideplager

Andre temaer innen kvinnehelse