Trygghet gjennom hele graviditeten

• Forebygging og behandling av gravidplager
  • Behandlere med spesialistkompetanse
  • Behandlingsrom tilpasset for å ha med små barn

Har du spørsmål? Ring 24 07 77 05.

Se ledige timer

Ingen plager er for små så lenge det er plager for deg

For oss er det viktig at du føler deg sett og hørt. Du trenger ikke å oppfylle diagnosekriterier for å komme til oss. Vi tilbyr behandling, oppfølging og veiledning for deg som vil ta vare på kroppen din, uansett utgangspunkt.

Vi hjelper deg gjennom svangerskapet

Trening for gravide og nybakte mødre

Med riktig oppfølging, veiledning og ikke minst trening kan gravide og nybakte mødre forebygge og forhindre varige skader.

Fysisk aktivitet er viktig i svangerskapet. HelseNorge anbefaler at alle gravide holder seg i fysisk aktivitet da det har positiv innvirkning på helsen til mor og til barn. Alle svangerskap er forskjellige: Dr.Dropin Fysikalske har erfarne fysioterapeuter som kan veilede, sette opp treningsprogram og følge deg opp i og etter svangerskapet. Vi skal sørge for at du føler seg trygg og sett i en flott men sårbar tid i livet.

Spedbarn og foreldre

Etter fødsel er kvinner utsatt for slitasjeskader i muskel og skjelett. Våre fysioterapeuter har lang erfaring med øvelser og bæreteknikker til å behandle og forebygge slitasjeskader, forhindre magesmerter og redusere stress.

I tillegg sitter våre fysioterapeuter med særskilt kompetanse på spedbarns motorikk (0-12 måneder) og deres utviklingssteg. Gjennom vår kompetanse vil vi kunne kartlegge barnets utvikling og iverksette tiltak dersom barnet ikke utvikler seg som normalt. Vi kan også tilby behandlingråd i forbindelse med magesmerter og kolikk, søvnvansker og liggestilling.

Bekkenbunnsproblematikk

Det er vanlig å ha smerter i bekkenet under og etter graviditet. Det betyr ikke at smertene skal avfeies eller at en ikke skal tar smertene på alvor. 62% av alle gravide blir sykemeldt grunnet plager knyttet til graviditet, og bekkenleddsmerter er en de hyppisgte årsakene. Våre terapauter kan bistå med å løsne opp i muskelatur for umiddelbar smertelindring, bistå med treningsprogram og tilrettelegging for rehabilitering og forebygging av smerter før og etter fødsel.

Undersøkelse

Hvordan finne riktig hvilestilling?

Det kan være både fysisk og mentalt krevende å være gravid. Å finne en god hvilestilling kan hjelpe deg med å blant annet redusere stress og fysisk belastning.

Bekkenleddsmerter under graviditet

Omtrent én av fem gravide får bekkenleddsmerter i Norge hvert år. Smertene kan komme både tidlig og sent i svangerskapet. De er ofte lokalisert til de to bekkenleddene på baksiden av bekkenet, men kan også være foran ved symfysen (skambeinet). Smerten kan stråle til sete og bakside av lår. Gå, sitte og stå over tid, stillingsendring, framoverbøying og løfting er ofte smertefullt.

Les mer om bekkenleddsmerter her.

Bli bedre kjent med behandlerne våre

Vi vet at riktig kompetanse og god kjemi er viktig. Nedenfor kan du derfor bli bedre kjent med våre behandlere. Vi håper dette gjør det lettere å finne en behandler som passer nettopp deg.

Fysioterapeut Joanna (Oslo)

Joanna jobber med alt av muskel-, og skjelettplager, med spesiell interesse og kompetanse på kvinnehelse. Vanlige tilstander hun behandler er dysfunksjon og smerter i bekkenbunn, underlivssmerter (blant annet vulvodyni, vaginisme, vestibulitt, underlivsfremfall/underlivprolaps og urininkontinens) langvarig smerte, anorektal dysfunksjon, smerter i halebeinsåmrådet og seksuell dysfunksjon.

Hun undersøker og behandler også kjevesmerter og
kjeveleddsdysfunksjon TMD. Her benytter hun seg av flere ulike behandlingsverktøy.

Det hun synes er mest givende i jobben som fysioterapeut er å jobbe for noe som er større enn seg selv og å kunne være med å bidra til å gjøre en forskjell i andre menneskers hverdagen og liv.

Joanna har særlig interesse for:
Kvinnehelse | Bekken | Vulvodyni | Vaginisme | Urininkontinens | Anorektal dysfunksjon | Halebeinsmerter | Hofte | Rygg | Kjevesmerter | Kjeveleddsdysfunksjon - TMD

Tilleggstjenester som Joanna tilbyr:
✓ Manometri – trykkmåling av styrke og utholdenhet i bekkenbunn
✓ Trykkbølgebehandling
✓ Vaginal og rektal undersøkelse

Hvor kan du bestille time hos Joanna?
📍Majorstuen - Hegdehaugsveien (Oscars gate 20)

Se ledige timer hos Joanna:

Kiropraktor Ingrid-Johanne (Bergen)

Ingrid-Johanne er fra Askøy. Hun studerte i Bournemouth og var ferdig i 2008. Hun er en allmenn kiropraktor med over 15 års erfaring med bred kompetanse og har en spesiell interesse for behandling av kvinner og gravide.

Som kiropraktor er Ingrid-Johanne primærkontakt i helsevesenet, slik som fastleger, og kan henvise til legespesialister, MR eller andre bildediagnostiske undersøkelser og sykemelde inntil 12 uker ved klinisk behov.

Ingrid har særlig interesse for:

Rygg | nakke | Fot, ankel og legg | Hodepine | Bekken | Kvinnehelse/Gravideplager

Hvor kan du bestille time hos Ingrid?

📍 Berstadhuset (Bergen, Valkendorfsgaten 9)

Se ledige timer hos Ingrid:

Fysioterapeut og Osteopat Hege (Stavanger)

Med 25 års erfaring som fysioterapeut og osteopat, tilbyr Hege spesialisert behandling inkludert medisinsk akupunktur. Utdannet i Berlin og videreutdannet ved European School of Osteopathy. Hennes dedikasjon til faget reflekteres i hennes personlige tilnærming til hver pasient, hvor målet er å oppnå optimal helse og velvære. Hege behandler alle muskel- og skjelettplager, inkludert rygg, nakke, hofte, kne og fotplager, samt har særskilt kompetanse på kvinnehelse/gravidplager og barn..

Hvor kan du bestille time hos Hege?

📍Stavanger - Vaktapoteket (Olav V s gate 11)

Se ledige timer hos Hege:

Fysioterapeut og Osteopat Bente (Oslo)

Bente er fysioterapeut og osteopat med 20 års erfaring med behandling av voksne og barn. Hun har opptatt av å se helheten og finne et
individuelt tilpasset behandlingsforløp for den enkelte. Som både
osteopat og fysioterapeut har hun et bredt utvalg av
behandlingsteknikker å velge mellom. Det kan være leddjusteringer, mobilisasjonsteknikker, bløtvevsbehandling og kraniell osteopati. Ved behov benyttes dry needling (tørrnåler) eller trykkbølgebehandling. Hun har utvidet kompetanse innenfor kvinnehelse.

Bente har særlig interesse for:
Gravide | hodepine | nakke | rygg | svimmelhet | underlivsplager | bekken | funksjonelle mage- og tarmplager | kjeve | plager med pusten

Hvor kan du bestille time hos Bente?
📍 Grunerløkka (Markveien 25)

Se ledige timer hos Bente:

Vi tar kvinnehelse på alvor

I Dr.Dropin er vi opptatt av at man blir tatt på alvor som kvinne, og problematikkene kvinner ofte opplever. Om du vil lese mer om flere viktige temaer innen kvinnehelse, les gjerne videre her:

Abort
Adenomyose
Bakteriell Vaginose
Brystkreft
Celleprøve
Eggelederundersøkelse
Fertilitetssjekk
HPV-vaksine
Kjønnssykdommer
NIPT:Analyse av fosterets DNA
Prevensjon
Ultralyd
Vagnisme
Vulvodyni

Muskel- og skjelettplager

Les og lær mer om hva våre fysioterapeuter og kiropraktorer kan bistå deg med.

Hos oss kan du bruke din helseforsikring

Vi har avtale med alle de største forsikringsselskapene, slik at du kan bruke behandlingsforsikringen din hos oss.

Les mer om hvordan du bruker din forsikring