Korona: Har du pågående symptomer og ønsker legeundersøkelse, booker du time i Luftveisklinikken på Frogner. Les mer
  • no
  • en
  • no
  • en

Golfalbue - hva, hvorfor og hvordan forebygge?

Golfalbue er betegnelsen på folkemunne som beskriver tilstanden medial epicondylalgia (tidligere epicondylitt). Medial epicondylalgia betyr grovt oversatt en smertetilstand i epicondylen som ligger inn mot midtlinjen. Epicondyl er de benete utspringene som du finner på innside og utside av albuen.

Men hvordan behandler vi golfalbuen - og hvordan kan vi best mulig forebygge for å unngå den?

Der fester de fleste underarmsmuskler seg. Alle muskler i underarm og håndledd som bøyer slik at håndflaten kommer nærmere underarm fester seg grovt sett på den mediale epicondylen, altså den nærmest midtlinjen. Også motsatt, de fleste muskler som bøyer håndbaken nermere underarmen fester seg på utsiden av albuen, den laterale epicondylen.

Epicondylalgia er ofte betegnet som en overbelastning problematikk hvor muskelfestene blir svært ømme. Dette kommer ofte fra aktiviteter hvor musklene strammer seg opp og en i tillegg for stor belastning som for eksempel slag eller vibrasjoner. Denne type belastning påfører rykk og napp i utspringet til musklene og gjør at området får stor belastning på kort tid. Det er en tilstand som en ikke nødvendigvis trenger å spille golf for å erfare. Håndverkere er ofte utsatt for både medial og lateral epicondylalgia som følge av repetitiv bruk av hammer og skrumaskin. Altså et fast grep med tillegg av vibrasjoner eller harde slag.

Forebyggende

For å forebygge disse plagene er det som med alt av muskel og skjelettplager viktig å få hvile mellom belastningen. Samtidig kan en forebygge plagene til en viss grad ved å styrke opp senefestene og gjøre muskelfestet mer motstandsdyktig mot denne type belastning. I tilfeller med senefeste problematikk anbefales ofte relativt tung belastning med rolig utførelse. Dette for å gi stimuli til senefestene og stimulere til vekst og effektiv kraftoverføring.

Tiltak

Det er utviklet en rekke protokoller for å finne den optimale tilnærmingen for disse plagene. I realiteten er alle forskjellig og noen tiltak er vanskeligere å forholde seg til enn andre. Dette avhenger av tidligere erfaringer med trening, hvilken arbeidssituasjon eller dagligdagse oppgaver en har. Noen rammeverk fremdeles felles for tiltakene. Ved denne type plager i albuen er trening og bevegelse abefalt, likt som ved forebygging skal en forsøke å belaste strukturene rundt albuen. Relativt tungt og rolig belastning, en skal en helst unngå å provosere smerten under trening og spesielt unngå økte smerter etter trening. En kan utføre bløtvevsbehandling eller egenmassasje for å dempe smertene, og ellers hvile armen litt for å ikke provosere smerter. Det er et problem som en ikke skal hvile av seg, men heller trene seg tilbake igjen fra.

Øvelser en kan prøve ut er:

• Vri opp en våt klut
  • Underarm curls
  • Isometriske supinasjonsøvelser
Epicondylalgia (golfalbue) er ofte betegnet som en overbelastning problematikk hvor muskelfestene blir svært ømme.
Johan Olav Brevik, fysioterapeut

Hvordan kan Dr.Dropin Fysikalske hjelpe deg?

Hos Dr.Dropin Fysikalske finner du erfarne og dyktige fysioterapeuter som kan hjelpe deg med dine smerter. Fysioterapeuten hjelper deg med et tilpasset treningsprogram. Målet er selvfølgelig å få bort smertene, men også å hindre at smertene kommer tilbake.

Book en konsultasjon

Alle legetjenester
Legetime på dagen
Fast pris